شفا مگ

قرص مسهل بسیار قوی سی لاکس

سی لاکس قرص مسهل بسیار قوی است که با تحریک حرکات روده برای درمان کوتاه مدت یبوست استفاده می شود و مواد تشکیل دهنده سی لاکس دانه گشنیز و برگ سنا است.

قرص سی لاکس

قرص سی لاکس (C LAX) یک داروی مسهل قوی است که می تواند به درمان کوتاه مدت یبوست کمک کند و از برگ سنا و دانه گشنیز ساخته شده است. سی لاکس باعث تحریک و افزایش حرکات پریستالتیک روده می شود که این عمل باعث کاهش جذب آب و الکترولیت ها می شود.

سی لاکی باعث می شود ترشحات مایع در روده بزرگ افزایش می دهد که این کار توسط تحریک ترشح فعال کلراید و مخاط صورت می گیرد.

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید ممکن است به ملین ها نیاز داشته باشید؟ ملین ها به طور موقت یبوست را درمان می کنند .داروهای ملین و مسهل می توانند به رفع و جلوگیری از یبوست به بیمار کمک کنند. اما همه ملین ها برای استفاده کوتاه مدت مناسب هستند و استفاده بیش از حد از آنها می توانند منجر به وابستگی و کاهش عملکرد روده شوند.

اگر تا به حال یبوست داشته اید، ممکن است ملین های مختلفی را امتحان کرده باشید. داروهای مسهل انواع مختلفی دارند که یکی از آنها قرص سی لاکس می باشد. هر فرد سالم تعداد دفعات مدفوع متفاوتی دارند، اما افراد به طور معمول روزانه تا 3 بار مدفوع می کنند و برخی حفته ای سه بار. اگر حرکات روده ای کمتر از حد طبیعی برای شما باشد ممکن است دچار یبوست شده باشید.

یبوست حرکات روده ای نادر است که ممکن است همراه با مدفوع سخت دردناک یا دشوار باشد. دلایل عمده یبوست می تواند شامل رژیم های غذایی کم فیبر، عوارض جانبی داروها، مکمل های آهن، مسدود کننده های کانال کلسیم، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا و برخی از آنتی اسید ها.

قرص سی لاکس برای چیست

قرص گیاهی سی لاکی از جمله داروهای گیاهی است که ملین - مسهل است که می تواند به خوبی یبوست را درمان کند، اما این دارو برای مصرف کوتاه مدت تجویز می شود.

این دارو باعث افزایش حرکت پریستالتیک روده می شود که این عمل باعث کاهش جذب آب و الکترولیت ها در روده می شوند. ترشحات مایعات در روده بزرگ افزایش می دهد و با افزایش این مایعات در روده بزرگ باعث تحریک ترشحات فعال کلراید و مخاط می شود.

مواد تشکیل دهنده قرص سی لاکس

قرص سی لاکس یک داروی گیاهی است که از برخی گیاهان دارویی تهیه می شود و این دارو حاوی 600گرم برگ سنا و 100 گرم دانه گشنیز می باشد. این دارو دارای مواد موثره هیدروکسی گلیکوزید و روغن قرار لینالول و کوریاندرول می باشدد.

هشدارهای مهم قبل از مصرف سی لاکس

قرص سی لاکس با اینکه گیاهی است ، اما برای برخی از افراد که بیماری خاصی دارند منع مصرف دارد و نباید این افراد از این دارو استفاده کنند.

بیمارانی که دارای دردهای شکمی ناشناخته ، یا خونریزی رکتوم با علت ناشناخته، بیماری روده، آپاندیسیت، تنگی و انسداد روده

قرص سی لاکس را چگونه مصرف کنیم

نحوه مصرف قرص سی لاکس با توجه به شرایط پزشکی و شرایط بیماری و تجویز پزشک دارد و مصرف این دارو برای کودکان حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

سی لاکس دفع کلیوی دارد و ترکیبات آنتراکینونی باعث تغییر رنگ ادرار به همراه افزایش Ph می گردد. همچنین افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند به علت دفع کلیوی این دارو نباید از این دارو استفاده کنند.

با توجه به اثرات سنا 8 تا 10 ساعت پس از مصرف آن ظاهر می گردد بهتر است این فرآورده قبل از خواب مصرف شود.

نکته ای که باید در مصرف سی لاکس توجه داشته باشید این است که این قرص را نباید بجوید یا خرد کنید و همچنین اگر آنتی اسید یا شیر مصرف می کنید نباید تا یک ساعت از این دارو استفاده کنید.

مقدار مصرف قرص سی لاکس

توجه داشته باشید که قرص سی لاکی یک داروی گیاهی می باشد که برای رفع یبوست و التهاب بسیار مفید است.

  • مصرف قرص سی لاکس برای ملین در بزرگسالان بالای 12 سال 1 تا 2 عدد قرص به صورت روزانه می باشد
  • مقدار مصرف برای کودکان 10 تا 12 سال نصف مقدار بزرگسالان می باشد.
  • مقدار مصرف قرص سی لاکس برای سمهل 2 تا 3 قرص با هم ، قبل از خواب به همراه یک لیوان پر آب

عوارض جانبی سی لاکس

قرص سی لاکس اگر به مدت طولانی و با دوز های بالا مصرف شود می تواند باعث از بین رفتن کارایی روده می شود و همچنین ممکن است باعث از دست رفتن آب و الکترولت ها آلبومینوری و هماتوری گردد.

افرادی که به مدت طولانی از ملین های انتراکینونی استفاده نموده اند پیگمانتاسیون ملانوتیک مخاط روده مشاهده شده است. البته 4 تا 12 ماه پس از قطع مصرف این دارو عارضه از بین می رود.

تداخل دارویی قرص سی لاکس

سی لاکس با داروهای پایین آورنده پتاسیم خون به دلیل استفاده از فراورده سنا در این قرص باعث تداخل می شود.این دارو ممکن است با ریشه شیرین بیان و گلیکوزیدهای قلبی تداخل دارد و باعث ایجاد اختلالات قلبی و عصبی می شود.

مصرف قرص سی لاکس در شیردهی

قرص سی لاکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب جدی برساند، اگر در حال شیردهی به کودک هستید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید با پزشک خود مشورت کنید تا یک راه بی خطر برای درمان مشکل فعلی شما تجویز کند و پزشک بهترین تجویز را می تواند برای شما انجام دهد. شاید لازم باشد تا پایان درمان از شیردادن به نوزاد خودداری کنید.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.