شفا مگ

اطلاعات دارویی آمپول بتامتازون ال آ

آمپول بتامتازون ال آ دارویی است که باعث کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود و برای موارد ورم، آلرژیک، حساسیت، و درد مفاصل و حساسیت های فصلی تجویز می شود.

آمپول بتامتازون ال آ

آمپول بتامتازون ال آ (Betamethasone la) دارویی کورتونی بسیار قوی می باشد و باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود . از بتامتازون ال آ برای موارد التهاب مفاصل، بیماری های خونی، حساسیت های شدید آلرژیک، سرطان های خاص، اختلالات چشم و اختلال ناشی از سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

برخی از سرطان ها یا شیمی درمانی ها که باعث تهوع و استفراغ می شوند، برای کاهش این عوارض از بتامتازون ال آ استفاده می شود. همچنین از بتامتازون ال آ برای درمان کهیر، اسم، مشکلات تنفسی شدید، التهاب چشم نیز استفاده می شود.

نکته مهمی را که باید بدانید این است که  از تزریق واکسن به خصوص واکسن های حاوی ویروس یا باکتری زنده و تضعیف شده اجتناب کنید.

همچنین مصرف طولانی مدت کورتون ها از قبیل داروی بتامتازون ال آ افراد را مستعد پوکی استخوان و استئوپروز می نماید بنابراین مصرف کلسیم و ویتامین D همراه این دارو توصیه می شود

  1. آمپول بتامتازون ال آ چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مهم
  4. عوارض جانبی
  5. تداخلات دارویی آمپ
  6. مصرف در دوران بارداری
  7. مصرف در شیردهی

آمپول بتامتازون ال آ چیست

آمپول بتامتازون ال آ داروی که باعث کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک ها می شود و سبب کاهش درد، تورم و واکنش های آلرژیک می گردد.

بتامتازون ال آ در گروه دارویی کورتون ها و داروهای گلوکوکورتیکوئید ها قرار دارد، همچنین مکانیسم اثر بتامتازون ال آ کاهش و سرکوب سیستم ایمنی بدن در برابر پاسخ های التهابی می باشد.

بتامتازون ال آ بعد از تزریق حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به حداکثر اثر دارو برسد.این دارو متابولیسم کبدی دارد و از طریق کلیه و مدفوع دفع می شود.نیمه عمر بتامتازون 36 تا 54 ساعت می باشد.

موارد مصرف بتامتازون ال آ

آمپول بتامتازون ال آ برای موارد کاهش درد، تورم ها و حساسیت ها مورد استفاده قرار می گیرد. از بتامتازون ال آ برای درمان آرتریت های شدید، بیماری های خونی، حساسیت های فصلی، برخی سرطان ها، اختلالات چشم، برخی بیماری های کبدی، ریوی و کلیوی و اختلالات سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

بتامتازون ال آ برای درمان کهیر، آسم، مشکلات تنفسی شدید، التهاب چشم، ورم بینی، التهاب پوستی و بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و پمفیگوس مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم آمپول بتامتازون ال آ

ممکن است برخی افراد به بتامتازون ال آ و یا به داروهای مشابه نظیر پردنیزولون و پردنیزون حساسیت داشته باشد که می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

اگر سابقه بیماری پوکی استخوان، بیماری های قلبی، سکته قلبی و مغزی، مشکلات انعقاد خون، فشار خون بالا، دیابت، سابقه زخم معده و مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی و کلیوی دارید باید پزشک خود را مطلع سازید.

این دارو باعث خواب الودگی نمی شود، اما در برخی از افراد ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود و در این صورت از رانندگی پرهیز نمایید.

زمانی که از این دارو استفاده کرده اید از تزریق واکسن به خصوص واکسن های حاوی ویروس یا باکتری زنده و تضعیف شده پرهیز نمایید و قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

بتامتازون ال آ می تواند احتمال خونریزی گوارشی را افزایش دهد. این احتمال به هنگام مصرف الکل یا استعمال دخانیات افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود تا حد امکان مصرف الکل و دخانیات خود را محدود سازید.

به خاطر داشته باشید که مصرف طولانی مدت کورتون ها از قبیل داروی بتامتازون ال آ افراد را مستعد پوکی استهوان و استئوپروز می نماید بنابراین مصرف کلسیم و ویتامین D همراه این دارو توصیه می شود

عوارض جانبی آمپول بتامتازون  ال آ

بتامتازون ال آ ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت از بین برود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است و قطعا می داند که فواید دارو بیشتر از عوارض آن بوده است. عوارض جانبی شایع بتامتازون ال آ شامل:

  • ناراحتی معده
  • تهوع
  • گیجی
  • استفراغ
  • بروز آکنه
  • تعریق
  • سردرد
  • اختلال در خواب
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن

عوارض جانبی که ممکن است برای دستگاه گوارش پیش آید شامل تحریک، افزایش اشتها، پانکراتین، استفراغ است. عوارض جانبی که علائم آن در چشم، حلق، بینی نمایان می شود می تواند شامل کاتارکت، گلوکوم، برفک دهان باشد.

در برخی از افراد ممکن است عوارضی شامل بثورات پوستی، رگه های پوستی، آکنه و تاخیر در بهبود زخم ها را با همراه داشته باشد.

تداخلات دارویی آمپول بتامتازون  ال آ

بتامتازون ال آ ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی در تداخل باشد و باعث شود در صورت مصرف همزمان برخی داروها با بتامتازون ال آ باعث عوارض جانبی جدی شود و یا اثر داروها را کاهش دهند. اگر دارویی یا گیاه دارویی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز پزشک خود را مطلع سازید تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرید.

برخی از داروها که ممکن است با بتامتازون ال آ تداخل داشته باشند شامل:

مصرف بتامتازون ال آ در دوران بارداری

بتامتازون ال آ در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید استفاده شود، زیرا به جنین متولد نشده آسیب می رساند.اگر بارداری هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بتامتازو ال آ در شیردهی

بتامتازون ال آ به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند، به همین علت نباید در دوران بارداری از این دارو استفاده کنید.قبل از تجویز با پزشک خود مشورت نمایید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.