شفا مگ

علت و تشخیص حساسیت و آلرژی غذایی در کودکان

حساسیت غذایی در کودکان یک مسئله طبیعی و شایع می باشد که با دانستن علت و راه تشخیص حساسیت غذایی در کودک می توانید مناسبترین عکس العمل را انجام دهید.

علت و تشخیص حساسیت و آلرژی غذایی در کودکان

حساسیت و آلرژی در کودک و نوزادان یک مسئله عادی می باشد که برخی کودکان زیر 3 سال با آن مواجه می شوند. اگر سابقه خانوادگی در اگزما، آسم، تب یا آلرژی غذایی داشته باشید، کودکانتان بیشتر در معرض آلرژی های غذایی قرار خواهند گرفت.

نوزادانی که دچار اگزما می شوند در دوران کودکی بیشتر در خطر ابتلا به حساسیت های غذایی هستند و مصرف برخی از مواد غذایی باعث بروز واکنش های آلرژیک در کودک مبتلا به حساسیت غذایی می شود.

زمانی که کودک به یک غذایی حساسیت دارد بدن شروع به تولید آنتی بادی کرده تا الرژن های غذایی را سرکوب کند که این باعث ایجاد آلرژی در کودک می شود.

غذاهایی که ممکن است در کودکان ایجاد حساسیت کنند شامل تخم مرغ، شیر ، بادام زمینی، گندم، سویا، آجیل،م اهی و صدف میباشد که بیشترین احتمال حساسیت در کودکان را دارند.

تشخیص حساسیت غذایی در کودکان

بهترین راه تشخیص حساسیت غذایی در کودکان انجام ازمایش های آلرژی غذایی میباشد. بعضی از آلرژی های قابل درمان میباشد.قبل از دادن مواد غذایی تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، سویا، آجیل، ماهی، میگو و توت فرنگی چون بسیار حساسیت زا هستند از پزشک کودک خود اطلاعاتی را دریافت کنید که چه مواردی را باید رعایت کنید.

راه های پیشکیری از حساسیت غذایی

زمانی که کودک را با غذاهای کمکی آشنا می کنید سعی کنید غذاهای جدید را به تدریج به کودک بدهید تا دستگاه گوارش او فرص سازگاری با ماده غذایی جدید را داشته باشد. همچنین هر ماده جدیدی که به کودک معرفی می شود باید از مقدار یک قاشق مرباخوری شروع شود و به مرور زمان مقدار آن اضافه شود.

اگر کودک شما بعد از اضافه کردن یک نوع خوراکی دچار دل درد، نفخ شکم یا اسهال شود به احتمال زیاد کودک به آن ماده غذایی حساسیت دارد.

علائم حساسیت غذایی در کودک

نشانه های آلرژی در کودک شامل یک یا چند از موارد ذیل میباشد که در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا حتما با اورژانس تماس بگیرید.

  • اسهال یا استفراغ
  • سرفه
  • خفگی و تنگی نفس
  • خارش زبان
  • خارش پوست
  • تورم لب و گلو
  • آب ریزش بینی
  • خارش چشم و قرمزی

بعضی علایم حساسیت غذایی تهدید کننده جان کودک می باشند. حتماً علایم مذکور را در نظر داشته و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

اگر برای اولین بار یک ماده غذایی را به کودک خود میدهید باید این نکته را بدانید که حساسیت غذایی در کودک یا بلافاصله بعد از خوردن ماده غذایی حساسیت را بروز میدهند یا 1 تا 2 ساعت بعد از خوردن حساسیت غذایی را نشان میدهند.

در برخی موارد، علائم حساسیت غذایی، مانند: اگزما یا مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ، مزمن و مستمر هستند

آیا حساسیت غذایی درمان می شود

هیچ دارویی جهت درمان یا جلوگیری از آلرژیک غذایی وجود ندارد.تنها راه جلوگیری از واکنش های آلرژیک کنترل مواد غذایی است. قبل از خوراندن مواد غذایی به کودک برچسب های آن را بخوانید تا از مواد تشکیل دهنده آن با خبر شوید.

با راهنمایی و همكاری پزشك كودك، یك برنامه مشخص برای زمانی كه كودك به واكنش آلرژیك دچار می شود طراحی نمایید. اپی نفرین را در دسترس خود داشته باشید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.