شفا مگ

بهترین راه پیشگیری از آرتروز چیست

پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتروز زانو از بهترین روش ها در دوران جوانی است که باعث جلوگیری از ابتلا آرتروز زانو و سایدگی زانو را در سنین بالا می شود.

بهترین راه پیشگیری از آرتروز چیست

آرتروز زانو یک بیماری نسبتا شایع می باشد که افراد در سن بالا به آن دچار می شوند که از علائم آن درد زانو می باشد و برای انجام کارهای روزمره دچار مشکل خواهند شد.بیماری آرتروز زانو از جمله مواردی است که به علت شیوه اشتباه در فعالیت های دوران جوانی می باشد و باعث می شود در سنین بالا که بدن ضعیف تر می شود به آرتروز دچار شوند.

مهمترین علت آرتروز زانو، سبک زندگی و عادت حرکتی غلط می باشد که باعث می شود در سنین بالا دچار آرتروز و ساییدگی زانو شوند.به کار کشیدن از مفاصل زانو در سنین جوانی هم محدودت هایی دارد.بهترین راه برای دچار نشدن به آرتروز زانو در سنین بالا پیشگیری می باشد.

در ادامه با روش هایی آشنا می شوید که با انجام انها تا حد بالایی می توان دردهای ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهید و از وقوع بیماری قبل از درمان آرتروز زانو جلوگیری کنید.

کاهش وزن

چاقی می تواند یکی از عوامل ابتلا به علائم آرتروز زانو باشد. وزن بالا باعث می شود فشار بر روی مفاصل بالا برود که نتیجه آن بیماری آرتروز زود به هنگام در افراد چاق می باشد.این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک کیلو اضافه وزن، حدود 6 کیلوگرم فشار به زانو وارد می کند.زمانی مفصل سالمی خواهید داشت که حداقل فشار به سطوح غضروفی وارد شود.

نشستن صحیح

نشستن روی زانو باعث ایجاد فشار زیادی به مفاصل می شود، زیرا زانو در نهایت خمیدگی یعنی آخرین دامنه حرکتی شان قرار می گیرد و فشار داخل مفصل بالا می رود. همچنین قرار گرفتن استخوان ران و ساق پا در یک راستا باعث کشیدگی لیگامان ها، رباط ها و منیسک ها نیز می شود که خود عاملی برای درد و آسیب به مفاصل محسوب می شود.

بلندکردن جسم سنگین مانند یک ضربه به زانو عمل می کند و با تکرار این کار، ضربه ها مکرر می شود و به تدریج غضروف لایه لایه خواهد شد و این آسیب هر بار ضخامت غضروف را کمتر و کمتر می کند تا اینکه بیماری آرتروز شروع می شود

مفصل زانو نباید بیش از 100 درجه خم شود. پس بهتر است همه افراد روی مبل یا صندلی بنشینند. (البته کف پا باید کاملا روی زمین قرار گیرد و ارتفاع مبل و صندلی با جثه افراد متناسب باشد (صندلی زیاد بلند یا زیاد کوتاه نباشد.

پرهیز از زیاد نشستن

زمانی برای مدت زیادی روی صندلی می نشینید، بعد از برخواستن احساس قفل شدن زانوها و کمی احساس درد می کنید.بنابراین به افراد توصیه می شود حتما هر ساعت به مدت 2 تا 3 دقیقه ازجای خود بلند شوند و کمی قدم بزنند یا زانوهای خود را ماساژ دهند.

ماساژ غضروفی کمک می کند مایع مفصلی روی سطوح مفصل پراکنده شود (مفصل عروق خونی ندارد و با مایع مفصلی تغذیه می شود). نشستن به مدت طولانی روی صندلی، بروز آرتروز را تسریع می کند.

خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

زمانی که جسم سنگینی را بلند می کنید مانند این است که یک ضربه به زانو می زنید و با تکرار این کار ضربه ها بیشتر می شود و به تدریج غضروف لایه لایه خواهد شد.به این ترتیب هر با ضخامت غضروف کمتر و کمتر می شود تا اینکه باعث بیماری آرتروز می شوید.افرادی که مشاغل سنگین دارند قطعا دچار آرتروز زودرس خواهند شد و بهترین کار برای انان قوی کردن عضلات پاهایشان می باشد.

افزایش تحرک

ورزش باعث تقویت عضلات پا می شود و باعث می شود عضلات از غضروف ها حمایت کنند.عضلات حمایتی فقط به عضلات اطراف مفاصل محدود نمی شوند، بلکه عضلات مفصل لگن نیز باید تقویت شود، زیرا مفاصل لگن نقش کنترلی زیادی روی زانو دارند.عضلاتی که باید تقویت شوند شامل:

  • عضلات چهار سر ران
  • همسترینگ
  • دور کننده و نزدیک کننده ران

در برخی از ورزشکاران دیده شده که بر اثر بی احتیاطی به زانوهای خود آسیب می زنند و این آسیب می تواند به پارگی منیسک منتهی شود. گاهی افراد مسن بدون حرکت های ورزشی دچار پارگی منیسک می شوند که باید ترمیم شود.نبود منیسک باعث خرد شدگی و کنده شدن غضروف مفصل می شود.در آسیب های زانو می توان به مدت کوتاه و تا بهبود وضعیت از زانوبند استفاده کرد، ولی بستن زانوبند به مدت طولانی توصیه نمی شود

استفاده از زانو بند

زانو بند یک وسیله بسیار مناسبی برای محافظت از زانو در برابر فشار می باشد و می بایست ورزشکاران نیز از زانو بند استفاده کنند تا باعث فشار های ناگهانی در زانو هایشان نشود.

استفاده از زانوبند باید محدود باشد، زیرا این وسیله، حرکت پا را محدود می کند و استفاده از آن برای مدت طولانی ممکن است باعث کم شدن حجم عضلات و ضعف پاها شود. البته در آسیب های زانو می توان به مدت کوتاه و تا بهبود وضعیت از آن استفاده کرد، ولی بستن زانوبند به مدت طولانی توصیه نمی شود.

درمان پاهای پرانتزی

یکی از مشکلات زانو که در درازمدت آرتروز  زانوایجاد می کند، داشتن پاهای پرانتزی یا پا های ضربدری است. البته آرتروز زانو بیشتر در بیماران مبتلا به پا پرانتزی مشاهده می شود. این پدیده وقتی شایع است که انحراف پا توام با چرخش کشکک زانو باشد.

بنابراین مبتلایان به مشکل داشتن پاهای پرانتزی باید به پزشک مراجعه کنند تا وضعیتشان اصلاح شود.در صورتی که  برای درمان پاهای پرانتزی عمل جراحی نیاز باشد، باید هرچه زودتر انجام شود تا از مبتلا شدن به ارتروز زانو جلوگیری شود. برای این کار محدودیت سنی وجود ندارد و می توان با اصلاح زانو، از آسیب بیشتر مفاصل جلوگیری کرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.