شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت و قرص لوپرامید

لوپرامید در فرم شربت و قرص 2 میلی گرم یک داروی ضد اسهال است و برای درمان اسهال ناشی از التهاب روده و اسهال مسافرتی برای کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

لوپرامید

لوپرامید (Loperamide) داروی ضد اسهال می باشد که برای درمان اسهال در مبتلایان بیماری التهاب روده و اسهال مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد. لوپرامید به شکل قرص 2 میلی گرم و شربت 1 میلی گرم در 5 میلی لیتر در داروخانه ها موجود می باشد.

قرص لوپرامید بیشتر در موارد اسهال مسافرتی تجویز می شود و زمانی که اسهال به علت عفونت ویروسی یا باکتری باشد نباید از این دارو استفاده کرد. اگر در زمان مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال شدید نباید از لوپرامید استفاده کنید. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و هشدارهایی که در زمان استفاده از لوپرامید باید بدانید آشنا شوید.

  1. لوپرامید چیست
  2. موارد مصرف
  3. منع مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در شیردهی

لوپرامید چیست

لوپرامید داروی ضد اسهال می باشدکه با اثر مستقیم روی اعصاب مخاط روده باعث کاهش حرکت روده می شود و مدت زمان عبور غذا در روده را افزایش می دهد و همچنین باعث کاهش حجم مدفوع و افزایش چگالی مدفوع می شود.لوپرامید برای درمان اسهال در مبتلایان به بیماری التهاب روده و اسهال مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسهال در برخی موارد به علت برخی از بیماری ها می باشد که قبل از مصرف لوپرامید می بایست علت اسهال مشخص شود، زیرا با مصرف لوپرامید بدون برطرف کردن علت بیماری فقط باعث کاهش حرکت دستگاه گوارش و دفع مایعات می شود. اگر اسهال مسافرتی باشد و اطمینان از اینکه اسهال به علت میکروب یا ویروس نیست لوپرامید موثر خواهد بود.

لوپرامید بصورت خوراکی مصرف شوده و جذب خوبی دارد و حداکثر غلظت پلاسمایی دارو در شربت و کپسول 2.5 تا 5 ساعت می باشد.لوپرامید نیمه عمر حدود 9 تا 15 ساعت دارد و دارو بعد از متابولیسم توسط مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف لوپرامید

لوپرامید به شکل قرص و شربت برای درمان اسهال، التهاب روده، کاهش سندرم روده، کنترل حرکات سیستم گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.

منع مصرف لوپرامید

  • لوپرامید برای کودکان زیر 2 سال منع مصرف دارد و نباید در این سن از لوپرامید استفاده کرد.
  • افرادی که به این دارو حساسیت دارند نباید از لوپرامید استفاده کنند.
  • بیمارانی که دچار دردهای شکمی بدون اسهال می باشند.
  • افرادی که دچار بیماری های دیسانتری حاد، کولیت اولسراتیو حاد، کولیت سودوممبران
  • بیمارانی که اسهال آنها به علت بیماری های عفونی یا ویروسی می باشد نباید استفاده کنند.

نحوه مصرف لوپرامید

مقدار مصرف لوپرامید برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است و مقدار دوز می بایست توسط پزشک تجویز شود.در بیماران مبتلا به اسهال تامین آب از دست رفته ضروری می باشد.

لوپرامید برای مواردی که علت اسهال عفونی نباشد مورد استفاده قرار می گیرد و اگر بعد از 48 ساعت از مصرف دارو اسهال بهبود پیدا نکرد و واکنش التهابی ایجاد شد می بایست مصرف دارو را قطع کنید.

در زمان مصرف لوپرامید از نوشیدن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید زیرا می تواند باعث عوارض جانبی شود و حتی ممکن است باعث مشکلات جدی قلبی شود.

مقدار مصرف لوپرامید

مقدار مصرف لوپرامید به شرایط بیماری، شرایط تحت درمان و تشخیص پزشک مشخص می شود، البته شربت و قرص لوپرامید یک فرم کلی دارد و دوز اصلی این دارو بر اساس تشخیص و تجویز پزشک مشخص می شود.

مقدار مصرف لوپرامید در بزرگسالان

اسهال حاد

ابتدا 4 میلی گرم خوراکی در ادامه 2 میلی گرم بعد از هر اجابت مزاج ابکی ( نهایتا 16 میلی گرم در روز)طی 48 ساعت بهبود ایجاد می شود.

اسهال مزمن

  • ابتدا 4 میلی گرم خوراکی در ادامه 2 میلی گرم بعد از هر اجابت مزاج ابکی.
  • متوسط دوز نگهدارنده روزانه 4 تا 8 میلی گرم می باشد و بهبهودی عمدتا طی 10 روز صورت می گیرد.
  • در صورت عدم بهبودی طی 10 روز و با دوز روزانه 16 میلی گرم, بیماری از نوع اسهال مقاوم به لوپرامید می باشد

عوارض جانبی لوپرامید

لوپرامید ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که در صورت مشاهده هر گونه عوارض با پزشک تماس بگیرید. لوپرامید ممکن است ایجاد واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تورم صورت یا گلو یا واکنش شدید پوستی کند.

از عوارض های شایع لوپرامید یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع، گرفتگی معده می باشد که ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت از بین برود ولی اگر شدید بود با پزش خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی کمتر شایع لوپرامید شامل موارد زیر میباشد که در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع و با پزشک تماس بگیرید.

  • اسهال آبگی یا خونین
  • درد معده یا نفخ
  • اسهال مداوم
  • ضربان شدید قلبی، لرزیدن سینه، تنگی نفس
  • وزوز گوش
  • دردهای شکمی

تداخل دارویی لوپرامید

در برخی موارد ممکن است مصرف همزمان برخی داروها با لوپرامید ایجاد عوارض جانبی کند و یا روی اثربخشی آنها تاثیر بگذارد.اگر از دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز لوپرامید با پزشک خود مشورت کنید.

لوپرامید می تواند باعث ایجاد مشکل جدی قلبی شود و در صورت استفاده از دارو های درمان عفونت، HIV، افسردگی، ضد مالاریا، داروهای قلبی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با لوپرامید در تداخل باشند شامل موارد زیر می باشد.البته این لیست کاملی از داروهای در تداخل با لوپرامید نمی باشد و در زمان تجویز حتما داروهایی که مصرف می کنید به پزشک بگویید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

آمیودارون , اریترومایسین , اسپیرونولاکتون , جم فیبروزیل , دیلتیازم , رانیتیدین , سایمتیدین , سیکلوسپورین , فنتانیل , ایدلالیزیب , میبفرادیل , کوبیسیستات , دلاویردین , وراپامیل , کلاریترومایسین , کلوپیدوگرل , کوتریموکسازول

مصرف لوپرامید در بارداری

لوپرامید در گروه C بارداری قرار دارد و دقیقا مشخص نیست که برای جنین مضر است یا خیر . قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری ، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید .

مصرف لوپرامید در شیردهی

لوپرامید از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت کودک خطرناک باشد . در دوران شیردهی نباید از لوپرامید استفاده کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید ، نباید به کودک شیر بدهید . در هر صورت طبق نظر پزشک رفتار کنید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.