شفا مگ

جلوگیری از گرفتگی عضلات در ورزش

بیشتر افراد در زمان ورزش کردن ممکن است دچار گرفتگی عضلات به ویژه در ساق پا شوند که آزار دهنده می باشد و برای جلوگیری از گرفتگی عضلات در ورزش چه باید کرد

جلوگیری از گرفتگی عضلات در ورزش

برای اکثر افراد در زمان ورزش، خوابیدن پیش آمده است که باعث گرفتگی در عضلات پا و بویژه ساق پا شده اند.این کرامپ ها خطر جدی برای افراد محسوب نمی شود، اما می توانند باعث ناراحتی روزانه شوند. البته در صورت بروز این اتفاق می بایست دقیق تر بررسی شود. اما روش هایی برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا وجود دارد که می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

گرفتگی عضلات شامل انقباض های عضلانی دردناک می باشد که در طول فعالیت بدنی بروز کرده و بیشتر اوقات ران و پشت ساق پا را درگیر می کند. زمانی که بدون گرم کردن بدن فعالیت بدنی را اغاز می کنید می تواند باعث گرفتگی عضلات شود و همچنین عدم مصرف آب و مواد معدنی کافی می تواند در ایجاد گرفتگی و کرامپ عضلات نقش زیادی داشته باشد.

زمانی که عضلات انقباض پیدامی کنند باعث تبادل املاح معدنی می شود و اگر در این روند تبادل اختلال ایجاد شود باعث افزایش اسید لاکتیک و سموم در عضلات می شود و گرفتگی عضله پیش می آید.

مواردی که باعث گرفتگی عضلات می شوند شامل :

  • سرما: سرما می تواند جریان خون را کاهش دهد و عضلات کمترین اکسیژن را دریافت کنند و این مسئله باعث بروز خستگی و گرفتگی عضلات می شود.
  • گرمای مرطوب: گرمای مرطوب برای ورزشکاران که تمرینات سنگین انجام می دهند و آب کافی نمی نوشند می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.
  • فعالیت جسمی شدید: ورزش های شدید و طولانی مدت می تواند فشار جسمی زیاد و گرفتگی عضلانی ایجاد کند.
  • مصرف زیاد قهوه، چای ، دخانیات: اگر در مصرف نوشیدنی های کافئین دارد، انرژی زا زیاده روی شود مانع از دفع سموم در بدن می شود. نوشیدنی های که حاوی کافئین هستند باعث کم آبی بدن شده و باعث بروز کرامپ های عضلانی می شود.

مواد غذایی مفید برای گرفتگی عضلات

برای درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات می توانید از مواد غذایی مفید کمک بگیرید. مواد غذایی می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن برای جلوگیری از کرامپ و گرفتگی عضلات فراهم کنند.

در رژیم غذایی خود مواد غذایی حاوی منیزیم قرار دهید، مواد غذایی حاوی منیزیم شامل:

  • سبزیجات برگ سبز
  • شکلات تلخ
  • غلات
  • حبوبات

نوشیدنی های سالم مانند آبمیوه های طبیعی بنوشید زیرا آب میوه ها می توانند سموم بدن را دفع کنند. یکی از نوشیدنی هایی که می توانید بدن را سم زدایی کنید معجون آب خیار و جعفری می باشد که علاوه بر تامین آب بدن باعث سم زدایی بدن نیز می شود.

عسل یکی از گزینه هایی است که می توانید در برنامه غذایی خود قرار دهید. عسل می تواند باعث جلوگیری و درمان گرفتگی عضلات می شود.

مواد معدنی از جمله مواردی است که بدن در زمان گرفتگی عضلات نیاز دارد. سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم مانند لبنیات، زردآلوی، موز استفاده کنید.

یکی از نکاتی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که بدن نباید دچار کم آبی شود، زیرا کم آبی علاوه بر مضراتی که برای بدن دارد باعث بروز گرفتگی عضلات می شود.

علت گرفتگی عضلات در شب

گرفتگی عضلات در زمان ورزش بسیار طبیعی است، اما در برخی موارد ممکن است شب هنگام خواب دچار گرفتگی عضلات شوید. زمانی که ما به خواب می رویم، سموم تجمع یافته در خون از حرکت می افتد و باعث بروز گرفتگی در ناحیه پشت ساق یا خود پا می شود. این مشکل گرفتگی عضلات در خواب ممکن است در اثر نارسایی کلیوی، بارداری، روماتیسم، کمبود کلسیم، پتاسیم، منیزیم و موارد دیگر پزشکی باشد.

اگر شب ها دچار گرفتگی عضلات می شوید بهتر است یک بالش کوچک زیر پاهایتان قرار بدهید و در طول روز مقدار کافی آب بنوشید.
سالمندان بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار می گیرند. افراد سالمند به دلیل کم آبی باعث بروز این مشکل می شوند، زیرا سالمندان میزان کمی آب در طول روز می نوشند و همچنین دچار کمبود پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند.

پیشگیری از گرفتگی عضلات در ورزش

  • اگر ورزش می کنید می بایست به برخی نکات را در زمان ورزش کردن توجه داشته باشید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید.
  • بعد از ورزش پاها را از زمین بلند کرده و زانو ها را خم کنید.
  • سعی کنید هر 20 دقیقه در زمان ورزش و بعد از ورزش یک جرعه آب بنوشید
  • به خودتان فشار وارد نکنید و در حد توان ورزش کنید.
  • از انجام ورزش هایی که انجام آنها برایتان دشوار است پرهیز کنید.
  • در انتخاب ابزار های ورزشی دقت کنید.
  • کفش ورزشی نامناسب و تنگ باعث بروز گرفتگی عضلات می شود.
  • هنگام گرم کردن بدن، خودتان را گرم نگه دارید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.