شفا مگ

ماپروتیلین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص ماپروتیلین 25 و 75 میلی گرم یک داروی ضد افسردگی چهار حلقه ای می باشد و برای درمان انواع مختلف افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن عصبی استفاده می شود.

قرص ماپروتیلین

ماپروتیلین چیست | مصرف | هشدارهای مصرف; | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی | مصرف در بارداری


قرص ماپروتیلین (Maprotiline) یک داروی برای درمان بسیاری از موارد افسردگی و اضطراب می باشد و باعث بهبود خلق و خوی فرد بیمار می شود. همچنین از این دارو در موارد دردهای مزمن عصبی و افسردگی هایی که نیاز به تسکین داشته باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان مصرف ماپروتیلین معمولا اگر دوز 1 بار در روز باشد در شب و قبل از خواب مصرف می شود تا باعث کاهش اثر خواب آلودگی در روز شود و حدود 2 تا 3 هفته اثربخشی آن طول می کشد.

قرص ماپروتیلین چیست

قرص ماپروپیلین یک داروی درمان افسردگی و درد های عصبی مزمن است و همچنین جهت درمان اضطراب های ناشی از افسردگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با مهار بازجذب سروتونین -نوراپی نفرین به داخل عصب باعث افزایش تحریک گیرنده ها می شود.

ماپروتیلین به خوبی از طریق گوارش جذب می شود و در کبد متابولیزه می شود، این دارو به پروتئین های پلاسما متصل می گردد و نیمه عمر آن حدود 50 ساعت می باشد. البته ماپروتیلین حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد تا شروع به اثربخشی کند و همچنین از طریق ادرار دفع می شود.

هشدارهای مصرف ماپروتیلین

اگر می خواهید این اطمینان را داشته باشید که ماپروتیلین برای شما بی خطر است می بایست نکاتی را در زمان تجویز و مصرف رعایت کنید، بخصوص اگر بیماری خاصی دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این دارو برای کودکان ممنوع است و سالمندان نیز به علت حساس بودن وضعیت جسمانی آنها نباید سرخود مصرف کنند و حتما باید مقدار مصرفی آنها توسط پزشک تجویز شود.

حتما قبل از تجویز این دارو اگر دچار مشکلات خونریزی، تنفسی، کلیه، بیماری کبدی، حمله قلبی، مشکل در دفع ادرار، تیروئید پرکار، سابقه خودکشی و تنشج هستید، نباید از ماپروتیلین استفاده کنید.حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره سابقه بیماری خود مشورت کنند.

اگر در ۱۴ روز گذشته از بازدارنده های مونوآمین اکسیداز مثل ایزوکربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلژیلین، ترانیل سیپرامین استفاده کردید، این دارو را مصرف نکنید.

اگر دچار مشکلات پزشکی خاص مانند احتباس ادرار، یبوست، سابقه تشنج، هایپرپلازی خوش خیم پروستات، فئوکروموسیتوم، تمایل به خودکشی، اختلال تیروئید دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف ماپروتیلین

مقدار مصرف ماپروتیلین را به هیچ عنوان سرخود کم یا زیاد نکنید زیرا در صورت افزایش سرخود احتمال بروز تشنج وجود دارد. تغییر در مقدار دوز مصرفی حتما باید توسط پزشک انجام شود.

دوز مصرفی ماپروتیلین باید به صورت تدریجی افزایش یابد، زیرا در صورتی که افزایش مقدار دوز به صورت سریع باشد احتمال بروز تشنج و عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد.

مقدار مصرف ماپروتیلین بر اساس سن بیمار، شرایط بیماری، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک مشخص می شود و بهترین زمان مصرف این دارو در زمان خواب است.اگر این دارو در زمان خواب مصرف شود باعث کاهش خواب آلودگی در روز می شود.

البته برای کاهش خطر عوارض جانبی این دارو پزشک ممکن است مصرف این دارو را با دوز کم تجویز کند و به تدریج دوز را افزایش دهد.این دارو ممکن است سریع اثر خود را مشخص نکند و ممکن است نتیجه اثر آن تا 3 هفته طول بکشد تا بتوانی کامل احساس کنید.

برخی از جوانان وقتی برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، مدام درباره خودکشی فکر می کنند. این افراد باید تحت نظر پزشک باشند و مدام پیشرفت آنها بررسی شود. اگر طی چند هفته اول درمان، افسردگی افکار خودکشی آنها بدرت شد می بایست با پزشک مشورت کنید شاید نیاز به تغییر دوز آنها باشد.

عوارض جانبی ماپروتیلین

قرص ماپروتیلین مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند، که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض از بین نرفت و یا شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع ماپروتیلین شامل موارد زیر می باشد:

  • تاری دید
  • وزوز گوش
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع، یبوست
  • اضطراب
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • احساس ضعف یا خستگی
  • سردرد یا میگرن
  • تعریق زیاد

ماپروتیلین در برخی از افراد می تواند ایجاد عوارضی چون خواب آلودگی، سرگیجه ، حملات تشنجی، لرزش، سردرد، عصبانیت، بی خوابی ، اشفتگی و کرختی کند. در صورت مشاهده این عوارض با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین در بیماران قلبی عروقی احتمال افت فشار خون در حالت ايستاده ، تاكيكاردي، تغييرات EKG، افزايش فشار خون، آريتمي، بلوك قلبي، سنكوپ.

عوارض جانبی که می تواند ماپروتیلین بر روی پوست داشته باشد شامل بثورات پوستی، کهیر، حساسیت به نور می باشد که اگر این علائم را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض های اعلام شده لیست کاملی از عوارض های این دارو نمی باشد و اگر علائم و عوارض مشکوک را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص ماپروتیلین

تداخل دارویی قرص ماپروتیلین با برخی از داروها یا گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد و یا اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد.

ممکن است برخی از بیماران داروها یا گیاهان دارویی را مصرف می کنند و می بایست قبل از تجویز ماپروتیلین با پزشک خود درباره داروهای مصرفی مشورت کنند، تا پزشک بتواند بهترین مدیریت را در تجویز خود انجام دهد.

مصرف قرص ماپروتیلین با داروهای ضد انعقاد می تواند اثر ضد پروترومیبین را شدیدتر کنند. همچنین مصرف ماپروتیلین با داروهای فشار خون باعث کاهش اثر این داروها می شود.

مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلوفن با قرص ماپروتیلین می تواند اثر شل کنندگی عضلات را افزایش دهند، به همین خاطر نباید این داروها را با ماپروتیلین مصرف کرد.

داروهای ضد بارداری و ماپروتیلین با هم تداخل دارویی دارند و قرص ضد بارداری باعث کاهش اثر ضد افسردگی این دارو می شود. حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره مصرف قرص های ضد بارداری مشورت کنید شاید لازم باشد تا پایان درمان از روش های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.

داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند سایمیتیدین باعث افزایش غلظت پلاسمایی ماپروتیلین می شود و نباید این داروها با هم مصرف شوند، به همین خاطر با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین مدیریت را در مصرف این داروها انجام دهد.

قرص ماپروتیلین می تواند اثر داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد و عوارض جانبی را ایجاد کند. همچنین ماپروتیلین با داروهای ضد آریتمی، هورمون های تیروئید و پپموزایدممکن است خطر دیس ریتمی های قلبی را افزایش دهد.

نمونه داروهایی که با ماپروتیلین تداخل دارند شامل موارد زیر است:

  • داروهای مثانه یا ادراری مانند داریفناسین، اکسی بوتینین
  • هر داروی ضد افسردگی دیگر
  • داروهای سرماخوردگی و الرژی
  • قرص های رژیمی
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده، زخم معده یا سندرم روده تحریک پذیر
  • داروهای آرام بخش بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام ، لورازپام ، کلونازپام و دیازپام
  • داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال

این لیست کاملی از داروهایی که با ماپروتیلین تداخل دارند نمی باشد و باید هر دارویی که مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود درمیان بگذارید.

قرص ماپروتیلین در بارداری

قرص ماپروتیلین در گروه داروهای B بارداری می باشد که به این معنی است که در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و در ماه های دیگر بارداری فقط پزشک می تواند تشخیص دهد که این دارو برای شما مناسب است یا خیر.

حتما در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد. اگر در طول زمان مصرف این دارو باردار شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.