شفا مگ

انواع قرص اورژانسی ضد بارداری

قرص اورژانسی یک دارو ضد بارداری برای جلوگیری فوری از بارداری ناخواسته و نزدیکی محافظت نشده می باشد و نحوه مصرف قرص اورژانسی بر اساس نوع قرص می باشد.

قرص اورژانسی

قرص اورژانسی یک داروی ضد بارداری است که به است قرص صبح روز بعد نیز شناخته می شود و زمانی از این دارو استفاده می شود که یک رابطه جنسی محافظت نشده باشد.همچنین قرص اورژانسی ضد بارداری زمانی که پیشگیری انجام شده جوابگو نبوده است مصرف می شود.

قرص اورژانسی ضد بارداری سه نوع می باشد که می توانید با نسخه یا بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید، البته برای خرید این قرص ها در کشورهای مختلف می بایست سن واجد الشرایط داشته باشید.قرص تنسی، قرص الا و قرص لونژیل سه نوع قرص اورژانسی ضد بارداری می باشد.

طریقه مصرف قرص ضد بارداری بر اساس نوع برند قرص های اورژانسی بستگی دارد و بر روی بروشور آن نوشته شده است.در ادامه با اسم قرص های ضد بارداری و نحوه مصرف آنها آشنا شوید.

  1. قرص اورژانسی تنسی
  2. قرص اورژانسی الا
  3. قرص اورژانسی لونژیل
  4. نحوه مصرف
  5. نکات مهم مصرف
  6. بدترین عوارض مصرف

قرص اورژانسی تنسی

قرص تنسی یک قرص اورژانسی می باشد که با نام قرص صبح روز بعد شناخته می شود و برای جلوگیری اورژانسی از باردار شدن تجویز می شود. این قرص حاوی ماده مثره لوونورژسترول می باشد و در مواردی که احتمال بارداری ناخواسته و نزدیکی محافظت نشده باشد به صورت فوری مصرف می شود و از بارداری جلوگیری می کند.

قرص اورژانسی تنسی یکی از بهترین داروهای پیشگیری از بارداری ناخواسته در ایران می باشد که می تواند بهترین اثر برای کنترل بارداری داشته باشد.

قرص تنسی در دو فرم 0.75 میلی گرم که هر بسته حاوی دو قرص می باشد و در فرم دیگر قرص تنسی 1.5 میلی گرم که هر بسته حاوی یک قرص می باشد. فرم قرص تنسی بر اساس تجویز پزشک و داروساز می بایست انتخاب و مصرف شود.

طریقه مصرف قرص اورژانسی تنسی 2 عددی 0.75 میلی گرم،ابتدا قرص اول را  کمتر از 12 ساعت از زمان مقاربت محافظت نشده گذشته باشد مصرف شود و 12 ساعت بعد قرص دوم مصرف شود.

قرص اورژانسی الا

قرص اورژانسی الا تنها قرص ضد بارداری است که می توان تا 5 روز پس از نزدیکی محافظت نشده برای پیشگیری از بارداری مصرف شود.اما این قرص اورژانسی را هر چه زودتر مصرف شود موثرتر خواهد بود و می بایست توسط دکتر زنان تجویز و مصرف شود.

قرص ضد بارداری الا (Ella) با احتمال نسبتا بالایی از بارداری جلوگیری می کند و احتمال تاثیر گذاری آن 84 تا 89 درصد است. قرص ضد بارداری الا می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد که شامل سردرد، درد شکمی، حالت تهوع، قاعدگی دردناک، خستگی و سرگیجه می باشد.

این دارو بیش از یک بار در یک سیکل ماهانه نمی تواند استفاده کرد و اگر تا سه سعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید باید با مشورت پزشک نسبت به مصرف مجدد آن اقدام کنید.

قرص اورژانسی لونژیل

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل یک قرص اورژانسی ضد بارداری می باشد که حاوی پروژسترون است و باعث مهار تخمک گذاری می شود. این دارو باعث ضخامت دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم می شود و به همین خاطر باعث جلوگیری از بارداری می شود.

یکی از عوارض قرص لوونورژسترول ایجاد می کند تغییر زمان قاعدگی می باشد که معمولا این تغییرات چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد.اگر این تاخیر بیش از 7 روز باشد باید احتمال بارداری را در نظر گرفت و می بایست برای انجام تست بارداری اقدا کنید.

قرص بارداری لونژیل اگر به صورت صحیح و طبق بروشور انجام شود 99 درصد موثر است ولی تمام روش های ضد بارداری بر اساس وضعیت بدنی ممکن است شکست داشته باشد. در صورت وقوع حاملگی همزمان با این روش ، با توجه به اینکه این روش برای جنین خطری ندارد ، نیازی به سقط و ختم حاملگی نخواهد بود.

نحوه مصرف قرص اورژانسی

زمانی که نزدیکی مشکوک داشته اید و می خواهید از روش های اورژانسی برای ضد بارداری استفاده کنید سعی کنید از روش های اورژانسی کمتر از 72 ساعت انجام شود تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته می بایست یکی از روش های ضد بارداری استفاده کنید و توجه داشته باشید که باید فقط از یکی از روش های اورژانسی استفاده شود.

  • قرص لوونورژسترل، ۲ عدد یکجا (قرص های ۰٫۷۵ میلی گرمی) در اولین فرصت. یا یک عدد قرص ۱٫۵میلی گرمی.
  • قرص ال دی، ۴ عدد در اولین فرصت و ۴ عدد ۱۲ ساعت بعد.
  • قرص HD، دو عدد در اولین فرصت و دو عدد ۱۲ ساعت بعد .
  • قرص تری فازیک (مشهور به قرص های سه رنگ)، ۴ عدد قرص سفید در اولین فرصت و ۴ عدد قرص سفید ۱۲ ساعت بعد
  • قرص الا: یک قرص در اولین فرصت؛ این قرص را می توان تا ۱۲۰ ساعت پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کرد.

نکات مهم مصرف قرص اورژانسی

  • قرص های اورژانسی در اولین فاصله زمانی پس از تماس جنسی محافظت نشده باید مصرف شود.
  • با شکم خالی نباید از این دارو استفاده شود و می بایست یک وعده غذایی سبک مصرف کنید.
  • در صورت استفراغ تا 2 ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی ، خوردن مجدد قرص ضروری است.
  • حداکثر مجاز استفاده از این روش در هر سیک قاعدگی تنها یکبار است و نباید به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده شود.

بدترین عوارض مصرف قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی دارای عوارضی مانند سردرد، درد شکمی، حالت تهوع، قاعدگی دردناک، خستگی و سرگیجه می باشد و در صورت بدتر شدن این عوارض با پزشک می بایست مشورت کرد.

این دارو ها را باید حتما در طی 72 ساعت که حداکثر سه روز بعد از مقاربت می بایست استفاده شود و همچنین از بیماری های عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند.از این روش فقط در موارد اورژانسی و اضطراری باید استفاده شود و نباید به طور دائمی از آن استفاده کرد.

مطالب مرتبط

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.