شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص آتنولول

قرص آتنولول داروی بتا بلاکر است که برای درمان و کنترل فشار خون بالا تجویز می شود و موارد مصرف آن برای درمان آنژین صدری و انفارکتوس مجدد میوکارت می باشد.

قرص آتنولول
  1. آتنولول چیست
  2. هشدارهای مصرف
  3. نحوه مصرف آتنولول
  4. عوارض جانبی
  5. مصرف در دوران بارداری
  6. مصرف در شیردهی

قرص آتنولول (Atenolol) یک داروی بتا بلاکر است و با نام تجاری تنورمین نیز شناخته می شود. موارد مصرف آتنولول برای درمان فشار خون بالا و کنترل فشار خون استفاده می شود. پزشکان قرص آتنولول را برای درمان آنژین صدری مزمن و پیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارت تجویز می کنند.

آتنولول از طریق گوارش جذب می شود و پیوند آتنولول با پروتئین های پلاسما کم است و به متابولیسم آن به مقدار کم در کبد صورت می گیرد. آتنولول نیمه عمری حدود 6 تا 7 ساعت دارد و حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا به اوج اثر خود برسد و از راه کلیه دفع می شود.

آتنولول چیست

آتنولول یک داروی بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون تاثیر می گذارد و از آن برای درمان آنژین صدری و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین برای کاهش خطر مرگ پس از سکته قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

آتنولول یک داروی مسدد گیرنده های بتا-آدرنرژیک میباشد که بصورت انتخابی روی رسپتور بتا-1 اثر می گذارد. یا سمپاتومتیک ذاتی (آگونیست جزئی) است. این اثر ترجیحی است نه مطلق ، با این حال در دوزهای بالاتر آتنولول رسپتورهای بتا-2 را مهار می کند که عمدتا در عضلات عروقی و ریوی قرار گرفته است.

آتنولول از طریق گوارش جذب می شود و پیوند آتنولول با پروتئین های پلاسما کم است و به متابولیسم آن به مقدار کم در کبد صورت می گیرد. آتنولول نیمه عمری حدود 6 تا 7 ساعت دارد و حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا به اوج اثر خود برسد و از راه کلیه دفع می شود.

هشدار های مصرف قرص آتنولول

  • در صورتی که به بیماری عروق کرونر یا نارسایی احتقانی قلب هستید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید.
  • اگر دچار آسم، برونشیت، آمفیزم هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیماران دیابتی، بیماری های کبدی و کلیوی نباید از این دارو استفاده کنند.
  • استفاده از آتنولول د دوران بارداری می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.

نحوه مصرف قرص آتنولول

نحوه مصرف آتنولول می بایست طبق تجویز پزشک انجام شود و سعی کنید اغلب فشار خون را بررسی کنید.همچنین پزشک ممکن است در برخی موارد دوز مصرف را تغییر دهد تا مطمئن شود که بهترین نتیجه را می گیرد.

  • اگر نیاز به عمل جراحی دارید، قبل از موعد جراحی حتما به پزشک جراح خود درباره مصرف آتنولول بگویید.
  • آتنولول را نباید به طور ناگهانی متوقف کنید، زیرا قطع ناگهانی ممکن است شرایط بیماری شما را بدتر کند.
  • ممکن است شرایط شما با ترکیبی از داروها درمان شود، پس مطابق دستور پزشک داروها را مصرف کنید.
  • در زمان مصرف آتنولول می بایست هر گونه محدودیت غذایی و نوشیدنی را با توجه به دستورالعمل پزشک دنبال کنید.

عوارض جانبی قرص آتنولول

قرص آتنولول ممکن است در برخی بیماران عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض از بین نرفت و شدیدتر شد می بایست با پزشک مشورت کنید.

از عوارض شایع آتنولول می توان به موارد تهوع، گیجی، خستگی مفرط، برادی کاردی، سردی دست و پا، پا درد، سرگیجه، خس خس سینه اشاره کرد. هر کدام از این حالات اگر شدید شد یا بهبود نیافت با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان مصرف آتنولول ممکن است به علت کاهش جریان خون در دست و پا، احساس سردی در این دو عضو کنید و برای کاهش سردی دست و پا سعی کنید لباس گرم بپوشید.

آتنولول می تواند در برخی از بیماران علائم آلرژیک را بروز دهد که می بایست در صورت مشاهده علائمی مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و گلو به اورژانس مراجعه کنید.

آتنولول همچنین ممکن است عوارض های نادر همچون درد قفسه سینه، کندی ضربان قلب، احساس سبکی، تنگی نفس، تورم، افزایش سریع وزن را ایجاد کند که در صورت مشاهده این علائم با پزشک مشورت کنید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی آتنولول نمی باشد و ممکن است علائم های دیگری رخ دهد که در صورت مشاهده با پزشک تماس بگیرید.

تداخل دارویی قرص آتنولول

تداخل دارویی در تمام داروها ممکن است وجود داشته باشد و ممکن است عملکرد و تاثیر داروی آتنولول یا سایر داروها را تغییر دهد و باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن دارو شود.

برخی از داروها با آتنولول تداخل دارند و نباید این داروها را همزمان با اتنولول مصرف کرد.البته این لیست کاملی از داروهای تداخل با آتنولول نمی باشد و برای اطمینان از بی خطر بودن مصرف آتنولول اگر از دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز آتنولول با پزشک خود مشورت کنید.

  • دیگوکسین
  • ایندومتاسین
  • مسدود کننده های بتا مانند کارودیلول ، متوپرولول ، ایندرال ، لاباتولول
  • داروهای قلبی یا فشار خون مانند کلونیدین، نیکاردیپین، نیفدیپین، وراپامیل

همچنین برخی از داروها مانند آمیودارون، دیلتیازم، آمپی سیلین، ایبوپروفن، پیروکسیکام، تئوفیلین، سالبوتامول، نبیوولول، انسولین، گادودیامید می توانند با آتنولول تداخل داشته باشند.

مصرف قرص آتنولول در دوران بارداری

قرص آنتولول در گروه D بارداری قرار دارد و از جفت عبور می کند و این دارو در سه ماهه دوم بارداری خطرناک است و همچنین در سه ماهه اول بارداری اطلاعاتی در دست نمی باشد و ممکن است برای جنین خطرساز باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید.

مصرف قرص آنتولول در شیردهی

قرص آتنولول در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند، پس قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.