شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص آملوپرس

قرص آملوپرس 5 یک داروی بلاک کننده کانال کلسیم است که باعث بهبود جریان خون می شود و برای کاهش فشار خون ، آنژین صدری و بیماری عروق کرونر تجویز می شود.

قرص آملوپرس

آملوپرس 5 میلی گرم یک داروی بلاکر کانال کلسیم می باشد که باعث گشاد کردن عروق خونی می شود و جریان خون در عروق بهبود می یابد. آملوپرس یک داروی درمانی برای آنژین صدری و بیماری هایی عورق کرونر است و همچنین از این دارو برای کاهش فشار خون نیز استفاده می شود و کسانی که فشار خون بالا دارند نیز برای جلوگیری از سکته قلبی و سکته مغزی برایشان تجویز می شود.

آملوپرس چیست؟ قرص آملوپرس نام دیگر قر آملودپین می باشد و باعث جلوگیری از ورود کلسیم به برخی از بافت های شریانی می شود. نیمه عمر آملوپرس حدود 30 تا 50 ساعت می باشد و از طریق کلیه ها دفع می شوند.

  1. موارد مصرف
  2. نکات مهم مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

موارد مصرف قرص آملوپرس

قرص آملوپرس داروی کاهش فشار خون و درمان درد آنژین صدری و بیماری های عروق کرونر میباشد. آملوپرس برای کمک به روان شدن جریان خون در قلب ، هنگام مسدود شدن شریان های قلب استفاده میشود.

این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای قلبی قابل استفاده است .قرص آملوپرس در فرم 5 میلی گرم در دسترس می باشد.

نکات مهم قبل از مصرف قرص آملوپرس

قبل از مصرف آملوپرس، اگر نارسایی قلبی یا بیماری کبد دارید، به پزشک خود اطلاع دهید و همچنین در زمان مصرف آملوپرس ، نباید الکل مصرف شود. زیرا الکل فشار خون را کاهش می دهد و باعث میشود برخی از عوارض آملوپرس را افزایش دهد.

مصرف آملوپرس برای بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال مورد استفاده قرار میگیرد.اگر درمان فشار خون بالا را شروع کرده اید مصرف آملوپرس را حتی با حاصل شدن علایم بهبودی نیز نباید متوقف کنید. آملوپرس فقط یک قسمت از برنامه درمانی است . و شما باید سایر برنامه های درمانی خود را که ممکن است رژیم غذایی ، ورزش و داروهای دیگر باشد با دقت انجام دهید.

قبل از مصرف آملوپرس اگر داروهای دیگر قلبی و فشار خون مصرف میکنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.در زمان شروع مصرف آملوپرس یا افزایش دوز خود ، درد قفسه شما احتمال دارد بدتر شود. اگر درد قفسه شما شدید شد با پزشک خود مشورت کنید و اگر به داروی آملوپرس حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید. این دارو برای افراد زیر 6 سال مجاز نمیباشد

نحوه مصرف قرص آملوپرس

آملوپرس می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف شود و قبل از مصرف راهنمایی دارویی را باید مطالعه کنید. در بعضی مواقع پزشک برای نتیجه بهتر این دارو ،مقدار دوز تجویزی را تغییر می دهد. این دارو را به مقدار بیشتر یا کمتر از تجویز پزشک مصرف نکنید.

آملوپرس را میتوانید قبل از غذا و یا همراه با غذا مصرف کنید اما همیشه باید به یک شیوه آن را مصرف کیند.در زمان مصرف آملوپرس به طور مداوم لازم است فشار خون خود را چک کنید.اگر در زمان مصرف آملوپرس و یا در زمان بیشتر کردن دوز مصرف درد قفسه سینه شدیدتر شد. حتما به پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو در دوز های مشخص شده میبایست به محض اینکه متوجه شدید آن را مصرف کنید. اما اگر بیش از 12 ساعت از مصرف دارو گذشته بود از مصرف صرف نظر کنید.از مصرف داروی اضافی برای جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

مقدار مصرف قرص آملوپرس

مقدار مصرف آملوپرس به شرایط بیماری بستگی دارد.فرم معمولی آملوپرس در این مطلب آورده شده است.اما دوز اصلی این دارو را پزشک می تواند تجویز کند و بر اساس تجویز پزشک مصرف شود.

عوارض جانبی قرص آملوپرس

عوارض جانبی رایج آملوپرس ، سرگیجه ، احساس خستگی ، درد معده ، حالت تهوع ، گر گرفتگی میباشد.همچنین میتواند باعث بروز علائمی چون کهیر ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، زبان ، گلو شود. در این صورت میبایست دارو را مصرف نکرده و سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در موارد نادر ممکن است در زمان مصرف دارو دچار  درد یا فشار در قفسه سینه ، دردی که به فک و شانه ها گسترش می یابد،حالت تهوع ، عرق کردن شوید. در این صورت فورا به اورژانس مراجعه کنید.

تداخل دارویی قرص آملوپرس

قبل از تجویز این دارو توسط پزشک ، میبایست تمام داروهایی را که مصرف میکنید به پزشکتان اطلاع دهید . مانند نیتروگلیسیرین ، سیمواستاتین و داروهایی که برای درمان بیماری های قلبی استفاده میشود.

مصرف همزمان اين دارو با داروهایی مانند كلاريترومايسين ، اریترومایسین، نيكوتينيك اسيد، كلوفيبرات، كلوتريمازول، ميكونازول، كیتوكونازول، ديلتيازم، سيكلوسپورين، آب گريپ فورت احتمال ايجاد بیماری میوپاتی را بدليل بالا رفتن غلظت سرمی آتورواستاتين افزايش مي دهد.

داروهای ريفامپين ، آنتی اسید ، كولستيپول موجب كاهش غلظت سرمي آتورواستاتين مي شوند. آتورواستاتين موجب افزايش غلظت سرمی ديگوكسين و داروهای ضد بارداری می شود.

البته داروهای دیگری هم میتواند با آملوپرس تداخل داشته باشند مانند داروهای گیاهی  و بعضی داروهای دیگر. که این داروها را اگر مصرف میکنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص آملوپرس در بارداری

آملوپرس در گروه C بارداری قرار دارد و مضر بودن یا نبودن آملوپرس برای جنین تاکنون مشخص نشده است. اگر باردار هستید و یا تصمیم به باردار شدن دارید در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

مصرف قرص آملوپرس در شیردهی

آملوپرس به شیر مادر منتقل میشود ، اما تاثیرات این دارو بر نوزادی که از شیر مادر استفاده میکند هنوز شناخته نشده است. قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.