شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص لتروزول

قرص لتروزول یک دارویی برای پیشگیری و درمان سرطان سینه است و همچنین به عنوان داروی درمان ناباروری که به علت تخمک گذاری باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص لتروزول

لتروزول (Letrozole) از دسته داروهای هورمونی است که به عنوان یک داروی پر کاربرد برای پیشگیری و درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین از قرص لتروزول برای درمان ناباروری که به علت تخمک گذاری می باشد مورد استفاده قرار می گیرد و عوارض آن کمتر از قرص کلومیفن می باشد.

این دارو برای تحریک کردن تخمک گذاری تجویز می شود و برای زنان مناسبتر و مفید تر از کلومیفن می باشد. التروزول از دسته داروهای استروژن مهار کننده یاروماتاز است که با مهار آنزیمی، مانع از تبدیل آندوژن به استروژن می شود.

فرق لتروزول و کلومیفن چیست: لتروزول به نسبت کلومیفن فولیکولهای بالغ  با کیفیت تری را تولید میکند و تعداد فولیکولهای بالغ تولید شده با استفاده از این دارو کمتر از تعداد فولیکولهای بالغ تولید شده با استفاده از کلومیفن است. این امر باعث میشود ریسک چند قلو زایی را نسبت به کلومیفن کاهش دهد. همچنین میزان بارداری در لتروزول بیشتر از کلومیفن میباشد.

قرص لتروزول و دوقلوزایی: خطر بارداری دوقلویی و چند قلویی با لتروزول نسبت به کلومیفن کمتر است. به همین علت پزشکان و متخصصین زنان این قرص را برای باروری استفاده میکنند زیرا عوارض آن کمتر از کلومیفن است.

اطلاعات مهم در مصرف لتروزول

اگر به لتروزول حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید و همچنین از قرص لتروزول برای زنانی استفاده میشود که نمیتوانند باردار شوند ، پس اگر باردار هستید نمیتوانید از این قرص مصرف کنید و یا اگر حس میکنید باردار هستید میبایست قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام استفاده از قرص لتروزول و حداقل 3 هفته بعد از آخرین دوز مصرف آن نباید به کودک تان شیر بدهید.اگر دچار بیماری های کبدی بویژه سیروز کبدی،استئوپروز ، کلسترول بالا هستید نباید از این قرص مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص لتروزول

  • این قرص را میبایست طبق تجویز پزشک مصرف نمایید.
  • این دارو را میتوان با غذا و یا قبل از غذا مصرف کنید.
  • اگر مصرف دارو را در دوز مشخص شده فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به دوز بعدی بود ، دوز قبلی را مصرف نکنید و فقط دوز جدید را مصرف کنید.
  • زمان مصرف و میزان مصرف لتروزول را پزشک تعیین می کند. بسته به زمانی که پریود شروع می شوید پزشک زمان شروع مصرف را مشخص می نماید. درمان در 5 روز متوالی انجام می شود.
  • اگر درمان در روز سوم قاعدگی شروع شود، تخمک گذاری بین روز 14 تا 17 چرخه قاعدگی انجام می شود. در این حالت، رابطه جنسی باید در فاصله روزهای 11 تا 18، هر روز یا یک روز در میان انجام شود.
  • اگر درمان قاعدگی در روز 5 آغاز شود احتمالا بین روز 16 تا 19 تخمک گذاری خواهید داشت و در این حالت رابطه جنسی باید بین روز 13 تا 21 شروع شود.

عوارض جانبی لتروزول

علائم آلرژیک مانند تنفس سخت ، تورم چهره ، زبان یا گلو و عوارض شایع لتروزول شامل گرگرفتگی ، گرما یا قرمزی در صورت یا سینه ها ، سردرد ، سرگیچه ، احساس ضعف، درد استخوان ، درد عضلانی یا مفصلی ، تورم و افزایش وزن ، افزایش کلسترول خون میباشد.

تداخل دارویی لتروزول

مصرف هم زمان این دارو با داروهای دیگر، ممکن است عملکرد این دارو را تغییر داده و خطر ابتلا به اثرات جانبی مهم آن را افزایش دهد.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی لتروزول اختلال داشته باشد شامل: استروژن (مانند اتینیل استرادیول، استروژن کونژوگه)، مسدود کننده استروژن (مانند آناستروزول، تاموکسی فن) است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.