شفا مگ

سردرد تنشی چیست و چه علائمی دارد

سردرد تنشی یکی از انواع سردرد ها می باشد که با علائم درد مبهم، سنگین و فشار در پیشانی، سر و گردن نمایان می شود و به عنوان سردرد استرسی شناخته می شود.

سردرد تنشی

سردرد تنشی نوعی سردرد است که یک درد مبهم، سنگین و با فشار در اطراف پیشانی ،سر و گردن است که این درد همانند یک فشار در جمجمه احساس میشود. اغلب به نام سردرد استرسی شناخته میشود که در بزرگسالان بسیار رایج است.سردرد تنشی روی بینایی و تعادل و رفتارهای روزانه شما تاثیری نمی گذارد. این سردرد بر دو نوع است:

سردردهای تنشی اپیزدیک کمتر از 15 روز در ماه رخ میدهد و این سردرد معمولا به تدریج و در وسط روز شروع میشود. روزانه 80% از مردم گاهی اوقات به این نوع سردرد دچار خواهند شد.اکثر کسانی که به سردردهای تنشی مبتلا میشوند ، بیشتر از 1 یا 2 بار در ماه این درد را تجربه نمیکنند، اما بیشتر اوقات این اتفاق می افتد.

سردردهای تنشی مزمن بیش از 15 روز در ماه اتفاق می افتد و این سردرد ها از 30 دقیقه تا چند روز میتواند ادامه داشته باشند.سردردهای مزمن در یک دوره طولانی اتفاق می افتد و ممکن است در طول روز بیشتر و یا تسکین یابند اما تقریبا همیشه وجود دارد.حدود 3% از مردم روزانه به سردردهای مزمن دچار میشوند و در زنان 2 برابر بیشتر از مردان میباشد و در صورت ابتلا به این سردرد بین 60 تا 90 روز طول میکشد تا بهبود یابد.

علت ایجاد سردرد تنشی

هیچ علت خاصی برای این نوع درد وجود ندارد،اما بیشترین علت آن استرس میباشد.استرس های روزمره در محل کار ، مدرسه ، خانواده و روابط با دوستان از علت های شایع ایجاد سردرد های تنشی میباشد.

سردرد اپیزودیک معمولا با یک تنش یا استرس ممکن است ایجاد شود و فشار روزانه میتواند باعث سردردهای مزمنی شود.سردرد مزمن در برخی از افراد به دلیل سفت شدن عضلات پشت گردن و پوست سر میباشد. خستگی ، گرسنگی ، کمبود آهن ، کافئین ، اضطراب ،افسردگی ، استراحت ناکافی ،مشکلات فک یا دندان میتواند باعث ایجاد این تنش عضلانی گردد.

علائم سردرد تنشی

بین سردرد اپیزودیک و سردرد مزمن چند علائم مشترکی وجود دارد.درد یا فشار خفیف در قسمت جلو و بالا یا طرفین سر،شروع سردرد در طول روز، بی خوابی ، احساس خستگی،مشکل در تمرکز،حساسیت کم به نور یا سر و صدا از علائم مشترک میباشد.

این نوع سردرد از پشت سر شروع شده و به جلو گسترش میابد. درد به صورت یک فشار در کل سر احساس میشود و درد در هر دو طرف سر را یکسان تحت تاثیر قرار میدهد و در عضلات گردن ، شانه و فک درد گسترش میابد.تفاوت سردردهای تنشی با سردردهای میگرنی این است که علائم ضعف عضلانی و تاری دید و حساسیت شدید به نور ، درد معده و حالت تهوع یا استفراغ را ندارند.

درمان سردرد تنشی

برای درمان سردردهای تنشی بهترین راه این است که هنگام شروع سردردها و زمانی که علائم آن هنوز خفیف است آن را درمان کنید.
درمان این نوع سردرد معمولا شامل داروهای تسکین دهنده ضد درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن است.

پزشک ممکن است برای جلوگیری از سردردهای تنشی داروهایی که شامل داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج و شل کننده عضلات میباشد را برای شما تجویز کند.

از استرس دوری کنید و از تکنیک های آرامش بخش جهت دوری از استرس استفاده کنید، از داروهای خانگی مانند حمام آب گرم ، از مسکن استفاده کنید که اغلب اولین درمانی است که پزشکان برای سردردهای تنشی توصیه میکنند.

برخی از داروها میتوانند برای جلوگیری از سردردهای تنشی استفاده شود.البته به خاطر داشته باشید که داروها سردرد را درمان نمی کنند و با گذشت زمان ، داروهای تسکین دهنده درد و سایر داروها ممکن است به مثل قبل جوابگوی سردرد نباشند. همچنین تمام داروها عوارض هایی دارند که میبایست قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از ابتلا به سردرد تنشی

برای پیشگیری گزینه های درمانی را امتحان کنید تا از شدت و تعداد دفعات سردرد شما کم شود.به اندازه کافی بخوابید، وعده های غذایی منظم ، سیگار نکشید ، حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید که این کار باعث کاهش تنش میشود.

استرس خود را کم کنید:سعی کنید از قبل برنامه ریزی کنیدو مواردی که به شما آرامش میدهد را انتخاب کنید و در طول زندگی روزمره خود انجام دهید. مانند ماساژ ،درمان شناخت رفتاری ، طب سوزنی ، ماساژ درمانی ،فیزیوتراپی ، تکنیک های آرامش ،تغییر سبک زندگی از روشهای مدیریت استرس میباشد. سعی کنید موقعیت هایی که باعث ایجاد تنش یا استرس می شوند را شناسایی کنید و از ان دوری کنید.

به طور منظم ورزش کنید:حداقل 30 دقیقه در روز به ورزش بپردازید، ورزش به شما کمک میکند تا عضلات ازاد شوند و همچنین استرس را کم میکند.

خواب کافی داشته باشید:هنگامی که شما به خوبی استراحت کنید، میتواند بهترین راه مقابله با استرس روزانه شما باشد.

نوشیدن مقدار زیاد آب :در صورت کمبود آب بدن ، احتمالا دچار سردرد تنشی خواهید شد.هر روز چند لیوان آب تازه و تصفیه شده بنوشید، حتی اگر تشنه نباشید. همچنین سعی کنید میوه ها و سبزیجات را در برنامه خود قرار دهید.

وعده های غذایی منظم و متعادل:نخوردن یک وعده غذایی میتواند باعث سردرد شدید شود. سعی کنید هر روز در همان ساعات غذا مصرف کنید.میوه ، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف کافئین را محدود کنید: مصرف بیش از حد کافئین باعث سردرد میشود.سعی کنید در زمان شروع سردرد مصرف قهوه و چای را کمتر کنید و از مصرف نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه خودداری کنید.

سوابق سردرد خود را نگه دارید: تاریخ و زمان و کارهایی را که انجام داده اید که باعث سردرد شده است را یادداشت کنید تا به شما کمک کند تا محرک ها را شناسایی کنید. با این کار به پزشک هم کمک میکنید تا بهترین درمان را برای شما تجویز کند.

تفاوت سردرد تنشی با سردرد میگرنی

در سردردهای تنشی درد پایدار ، خفیف که این درد میتواند به مرور بدرتر شود.دردهای تنشی مانند یک باند، درد اطراف پیشانی یا پشت سر یا گردن احساس میشود و سردرد با فعالیت بدتر نمیشود.این نوع سردرد ها همراه با حالت تهوع ، استفراغ حساسیت شدید به نور که از علائم میگرن میباشد نمی باشند.بیشتر در بزرگسالان رایج میباشد.حدود 30 دقیقه تا 7 روز طول میکشد تا این درد بهبود یابد.

در سردرد میگرنی درد به آرامی شروع و شدید می شود و ممکن است با لرزش یا نبظ دار باشد و با فعالیت بدنی بدتر می شود. در سردرد میگرنی درد فقط در یک طرف سر می باشد و ممکن است چشم، شقیقه و پشت سر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.برخی افراد قبل از شروع سردرد دچار اختلال بینایی به نام هاله میشوند.در هنگام سردرد ممکن است نسبت به نور و صدا بسیار حساس میباشد.

هر فردی میتواند دچار سردرد میگرنی شود و پسران قبل از بلوغ بیشتر از دختران دچار این سردرد میشوند ولی زنان بزرگسال بیشتر از مردان دچار میشوند.این نوع سردرد بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.