شفا مگ

کلستاز چیست و آشنایی با علت و علائم آن

کلستاز یک بیماری کبدی است که باعث کاهش یا مسدود شدن جریان صفرا می شود که کلستاز خارج و لکتاز داخل کبد از انواع کلستاز می باشد و در بارداری بسیار شایع است

کلستاز چیست

کلستاز چیست؟

کلستاز نوعی از بیماری کبدی است که جریان صفرا از کبد کاهش یافته یا مسدود می شود. صفرا یک مایع تولید شده در کبد است که به هضم غذا و چربی ها کمک می کند.زمانی که مسیر صفرا تغییر کند می تواند باعث ایجاد بیلی روبین شود.

کلستاز داخل کبد و کلستاز خارج کبد از انواع کلستاز می باشد. منشاء کلستاز داخل کبدی خود کبد می باشد که ناشی از بیماری ، عفونت ، مواد مخدر ، مسائل ژنتیکی ،هورمون های تاثیر گذار در جریان صفرا می باشد.همچنین بارداری می تواند خطر این بیماری را افزایش دهد.
کلستاز خارج کبدی ناشی از مسدودیت در مجرای صفراوی است.سنگ کیسه صفرا ، کیست و تومور در جریان صفرا عواملی است که باعث مسدودیت مجرای صفرا شوند.

علائم کلستاز

هر دو کلستاز علائم یکسانی دارند که این علائم شامل زردی پوست و چشم ، ادرار تیره ، مدفوع روشن ، درد در شکم ، حالت تهوع ، خستگی خارش بیش از حد می باشد. البته همه افراد که به کلستاز مبتلا می شوند علائمی ندارند.

علت کلستاز

انسداد صفرا می تواند توسط بعضی از عوامل ایجاد شود.داروها و بعضی از بیماری ها می تواند از علت های کلستاز باشد. همچنین یکی از علت های کلستاز بارداری می باشد.

داروها

متابولیسم داروها در کبد صورت می گیرد. بعضی از داروها ممکن است باعث ایجاد کلستاز شود. همیشه باید داروها را طبق دستروالعمل پزشک مصرف کنید و بدون تشخیص پزشک نباید دارو را قطع کنید.

بیماری ها

زخم یا التهاب مجاری صفرا ، منجر به کلستاز می شود. البته بیماری های خاص نیز می تواند باعث کلستاز شود. عفونت های باکتریایی ، عفونت های ویروسی مانند هپاتیت ، اختلالات ژنتیکی ، برخی از سرطان ها می تواند باعث کلستاز شود.

کلستاز بارداری

کلستاز در بارداری بسیار شایع می باشد. از علائم شایع کلستاز بارداری خارش بدون بثورات است که به دلیل ایجاد اسیدهای صفراوی در خون است. این خارش در سه ماهه اخر بارداری رخ می دهد که علائم دیری همچون زردی ، مدفوع کم رنگ ، ادرار تیره ، درد شکم ، حالت تهوع می باشد.

در صورت بروز خارش در دوران بارداری حتما با پزشک تماس بگیرید .در دوران بارداری بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده اسیب برسانید.

کلستاز بارداری یک بیماری ارثی است که ممکن است مادر یا خواهر شما در دوران بارداری این بیماری را داشته باشند. البته هورمون های بارداری نیز ممکن است باعث ایجاد کلستاز شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.