شفا مگ

آنفولانزای معده: علائم، علت و راه درمان

آنفولانزا معده یا گاستروانتریت یک بیماری ویروسی است که دستگاه گوارش را مورد حمله قرار می دهند و علائم آن تب ، لرز ، استفراغ و اسهال و درد شکمی می باشد.

آنفولانزای معده
  1. آنفولانزای معده چیست
  2. علل آنفولانزای معده
  3. پیشگیری از آنفولانزای معده
  4. درمان خانگی آنفولانزای معده
  5. درمان گیاهی آنفولانزای معده
  6. درمان آنفولانزای معده در کودکان
  7. آیا آنفولانزای معده مسری است
  8. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

آنفولانزای معده چیست

آنفولانزا معده که با نام گاستروانتریت نیز شناخته می شود،یکی از بیماری های سخت و عذاب آوری می باشد که روی کارهای روزمره شما نیز تاثیر می گذارد. علائم این بیماری در مراحل اولیه خود لرز ، تب و حالت تهوع ایجاد می کند و در ادامه به استفراغ ، اسهال و دردهای شکمی تبدیل می شود.این بیماری راه درمانی خاصی ندارد و باید دوره خود را طی کند و مشابه آنفولانزا فصلی نمی باشد.

علل آنفولانزای معده

آنفولانزای معده با علائم اسهال و استفراغ همراه است که معمولا این بیماری توسط ویروس های مختلفی که می توانند به دستگاه گوارش حمله کنند ایجاد می شود ، که البته باید بدانید که این بیماری ناشی از ویروس آنفولانزای فصلی نیست.این بیماری بیشتر به دلیل آب الوده یا مواد غذایی که به طور نامناسیب یا در محیط غیر بهداشتی تهیه می شوند ایجاد می شود.

پیشگیری از آنفولانزای معده

راهکارهایی وجود دارد که در صورت رعایت آنها می توانید خود را از آنفولانزای معده دور کنید.سعی کنید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید و در صورت امکان از تماس با افراد آلوده خودداری کنید و مرتب دستان خود را بشویید.

برخی از راه های اساسی برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای معده است که شامل شستن مرتب دست ها ، استراحت است.در صورت امکان از ماشین ظرفشویی به جای شستن ظرف ها با دست استفاده کنید.به جای ضد عفونی کننده دست از صابون و آب استفاده کنید.

میز و سطوح هایی که زیاد با آن تماس دارید با اسپری ضد عفونی کننده همیشه تمیز کنید.از آب آشامیدنی و معدنی، برای مصرف و مسواک زدن استفاده کنید.

درمان خانگی آنفولانزای معده

مایعات زیاد بنوشید

عرق کردن ، استفراغ و اسهال در زمان ابتلا به این بیماری باعث کاهش سطح مایعات در بدن می شوند وکه بسیار مهم است که این کمبود را جبران کرد. اگر در کمبود مایعات در بدن مشکل دارید ، سعی کنید در فواصل منظم مایعات بنوشید. استفاده از چای زنجبیل و نعناء می تواند به آرام کردن معده کمک کند و حالت تهوع را نیز کاهش دهد. همچنین از مصرف مایعات کافئین دار مانند چای سیاه ، قهوه و شکلات خودداری کنید.

رژیم غذایی برات (BRAT)

در طول بیماری آنفولانزا معده ممکن است حسی به خوردن غذا نداشته باشید. اما زمانی که احساس کردید می توانید غذا بخورید ، بهتر است آهسته و آرام شروع به خوردن غذا کنید.

از رژیم غذایی برات که شامل موز ، برنج ، سیب ، نان برشته می باشد استفاده کنید. این چهار مواد غذایی به راحتی هضم می شوند و حاوی کربوهیدرات برای انرژی دادن به شما می باشند و همچنین مواد مغذی را دوباره جایگزین می کند.

موز : موز به راحتی قابل هضم است و می تواند پتاسیمی را که از استفراغ و اسهال از دست می دهید را جایگزین کند و باعث تقویت معده شود.

برنج سفید: برنج سفید برای هضم و پردازش بدن بسیار راحت است و انرژی لازم را با کربوهیدرات ها تامین می کند.از برنج قهوه ای استفاده نکنید زیرا بیش از حد فیبر دارد و ممکن است گاز اضافی تولید کند.

سیب : سیب به دلیل وجود کربوهیدرات و قند باعث تقویت انرژی می شود و حاوی پکتین می باشد که می تواند به رفع اسهال کمک زیادی کند و همچنین هضم آن بسیار اسان است.

نان تست: از نان سبوس دارد پرهیز کنید،زیرا فیبر باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شما می شود. به جای نان های سبوس دار از نان سفید استفاده کنید زیرا هضم آن آسانتر است.

استراحت کنید

هنگامی که مبتلا به آنفولانزای معده می شوید ، بدن شما برای مقابله با عفونت نیاز به استراحت دارد. به مقدار کافی بخوابید و میزان فعالیت خود را در طول روز کاهش دهید. در زمان استراحت بدن شما برای مبارزه با عفونت و ترمیم آسیب های سطح سلولی بیشتر تلاش می کنند.

در زمان آنفولانزای معده چه مواد غذایی را نباید خورد

  • معمولا از مصرف لبنیات ، غذاهای فیبر دار و هر غذایی که تند یا چرب است پرهیز کنید.
  • لبنیات: هضم لبنیات به سختی انجام می شود و باعث تشدید گاز و اسهال می شود.
  • فیبر : در زمان انفولانزای معده روده سست می شود و به فیبر اضافی احتیاج ندارد.
  • غذاهای چرب: از مصرف غذاهای چرب و شور مانند بیکن خودداری کنید.
  • ادویه جات و ترشی ها : از غذاهایی که در ترکیب آنها از گوجه فرنگی ، کاری و سس های فلفل استفاده شده اند دوری کنید.

دارو درمانی

آنفولانزای معده توسط داروها قابل درمان نیست و آنتی بیوتیک ها کمکی برای درمان نمی کنند. البته برای درمان علائم می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

استامینوفن اغلب برای آنفولانزای معده توصیه می شود ، مگر اینکه به بیماری کبد مبتلا باشید. استامینوفن تب و درد را تسکین می دهد و کمتر معده را تحریک می کند.

برای درمان علائم تهوع یا اسهال برخی از داروها می باشند که می توانند علائم شما را کاهش دهند. پزشک برای جلوگیری از تهوع و استفراغ ممکن است داروی ضد میکروبی مانند پرومتازین ، متوکلوپرامید یا اندانسترون تجویز کند.

درمان گیاهی آنفولانزای معده

آب برنج:نصف فنجان برنج سفید را در 6 فنجان آب بجوشانید تا زمانی که برنج نرم شود.سپس نصف قاشق چای خوری عسل و دارچین به آب اضافه کنید و آب گرم برنج را هر ساعت به آرامی بنوشید.این درمان را برای یک هفته دنبال کنید.

پروبیوتیک: ماست پروبیوتیک،کفیر، و غذاهای مرتبط با آن. از ماست شیرین شده و مصنوعی کفیر اجتناب کنید

دمنوش نعناع: یک قاشق چای خوری نعناع تازه یا خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و درب آن را بپوشانید و صبر کنید تا به مدت 5 الی 10 دقیقه بماند سپس کمی عسل به آن اضافه کنید . این دمنوش گیاهی را روزانه 3 بار بین وعده های غذایی مصرف کنید.

دمنوش بابونه: 2 قاشق سوپ خوری بابونه خشک یا 1 قاشق سوپ خوری گل های بابونه تازه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند.کمی عسل به آن اضافه کنید و این را چند بار در روز به مدت 2-3 روز بنوشید.

دمنوش ریحان: مقدار مساوی عصاره ریحان و زنجبیل را مخلوط کنید و 2-3 بار در روز بنوشید تا درد معده کمتر شود.شما همچنین می توانید 10 تا 15 عدد از برگ های ریحان را در یک فنجان آب بجوشانید و با مقداری نمک به مدت چند روز، در روز بنوشید.

لیمو: 1-2 قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در یک لیوان آب مخلوط کنید.30 دقیقه قبل از غذا آن را بنوشید.این درمان را دنبال کنید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.

درمان آنفولانزای معده در کودکان

اگر کودک شما علائم آنفولانزای معده را داشت ، بهتر است کودک خود را نزد پزشک ببرید، زیرا پزشک می تواند مطمئن شود که کودک بدون عارضه بهبود می یابد و همچنین می توانند بررسی کنند دلایل دیگری برای علائم وجود ندارد.تشویق کودکان به مصرف مایعات زیاد بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند

آیا آنفولانزای معده مسری است؟

بلی! معمولا ویروس باعث ایجاد آنفولانزای معده می شود. علائم یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر می شوند. بنابراین قبل از شروع علائم مسری می باشد و حتی بعد از بهبودی از علائم ، می تواند تا دو هفته نیز مسری باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید می بایست به پزشک مراجعه کرده تا پزشک بتواند بهترین درمان را برای شما تجویز کند.

  • وجود خون در استفراغ یا مدفوع
  • استفراغ پایدار بیش از 48 ساعت
  • تب بالا
  • افزایش درد شکمی
  • احساس ضعف
  • بی هوش شدن
  • ادرار بدبو
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.