شفا مگ

قرص کابرگولین برای چیست

کابرگولین داروی مهار هورمون پرولاکتین در بدن است و در اشکال 0.5 و 1 برای درمان سندرم پای بی قرار، هایپرپرولاکتینمی و همچنین قطع شیردهی تجویز می شود.

قرص کابرگولین
  1. کابرگولین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مهم مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض مصرف
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

کابرگولین چیست

کابرگولین یک داروی درمان هایپرپرولاکتینمی است و باعث جلوگیری از آزاد شدن پرولاکتین می شود.قرص کابرگولین در فرم های 0.5 و 1 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.کابرگولین پس از تجویز به فرم خوراکی به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. نیمه عمر دارو بین 68-63 ساعت است. دارو به میزان 40% به پروتئین های پلاسما متصل می شود.

کابرگولین در گروه داروهای آگونیست های دوپامین می باشد.دوپامین یک ماده شیمیایی در بدن است که از آزاد سازی پرولاکتین جلوگیری می کند.

کابرگولین با به گیرنده های دوپامین متصل می شود و باعث کاهش سطح پرولاکتین در بدن می شود. دلیل بالا بودن پرولاکتین در بدن می تواند بر اثر مشکلات هورمونی یا توموری در غده هیپوفیز باشد. میزان بالای پرولاکتین می تواند باعث ایجاد تغییر در تخمک گذاری، قاعدگی و تولید شیر مادر باشد.

موارد مصرف کاربرگولین

کابرگولین در موارد درمان پارکینسون، سندرم پای بی قرار، هیپرولاکتینمی و قطع شیر مادر مصرف می شود.کابرگولین برای درمان مقدار بالای هورمون پرولاکتین در بدن استفاده می شود. بالا بودن پرولاکتین می تواند باعث تاخیر در قاعدگی ، ترشح ناخواسته شیر مادر و در مردان می تواند بزرگ شدن سینه و کاهش تمایل جنسی شود.

هشدارهای مهم مصرف کابرگولین

یکی از هشدار های مهمی که باید در زمان مصرف کابرگولین توجه داشته باشید این است که این دارو می تواند باعث مشکلات دریچه قلب شود و پزشک ممکن است قلب بیمار را قبل و در طول مصرف این دارو بررسی کند.

کابرگولین می تواند در برخی از افراد ایجاد واکنش آلرژیک شدیدی کند که علائم آن شامل نفس کشیدن دشوار، تورم گلو یا زبان، قرمزی و خارش می باشد.

کابرگولین ممکن است باعث ایجاد فیبروز شود. این شرایط بافت اندام زخم یا سخت می شود. فیبروز می تواند در ریه، اطراف قلب یا پشت معده اتفاق بیفتد و علائم آن تنگی نفس، سرفه مداوم، درد قفسه سینه، تورم در پا و درد در ناحیه بین پشت و معده می باشد. افرادی که دچار فیبروز هستند نباید از این دارو استفاده کند.

اگر با مشکلات کبدی همراه هستید نباید از این دارو استفاده کنید، زیرا این دارو نمی تواند در بدن به خوبی پردازش شد و عوارض جانبی به همراه دارد.

نحوه مصرف کاربرگولین

درصورت دانستن نحوه مصرف کابرگولین می توانید بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید و از خطرات احتمالی مصرف اشتباه جلوگیری کنید.این دارو را بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید.

یکی از مواردی که باید حتما به خاطر داشته باشید، مصرف کابرگولین را نباید به طور ناگهانی قطع کنید زیرا باعث می شود میزان پرولاکتین در خون یکباره بالا برود. بالا رفتن پرولاکتین می تواند در زنان بر روی تخمک گذاری و قاعدگی و همینطور تولید شیر مادر تغییرات زیادی ایجاد کند.

این دارو را می توانید به همراه غذا و یا بدون غذا مصرف کنید و همینطور می توانید کابرگولین را برای مصرف نصف کنید.کابرگولین را در دمان اتاق بین 20 و 25 درجه نگهداری کنید.

مقدار مصرف کابرگولین

مقدار و دوز مصرفی کابرگولین به شرایط سن بیمار و شرایط پزشکی و شرایط تحت درمان تجویز می شود.پزشک پس از بررسی این شرایط مقدار دوز مشخص برای بیمار را تجویز می کند.

برای بالا بودن میزان پرولاکتین: مقدار دوز خوراکی کابرگولین با شروع 0.25 میلی گرم 2 بار در هفته می باشد. افزایش دوز نباید زودتر از هر 4 هفته انجام گیرد.

بیماری پارکینسون: مقدار دوز مصرف روزانه 1 میلی گرم به صورت تک دوز می باشد و می توان در فاصله زمانی 7 تا 14 روز 0.5 میلی گرم بر اساس تشخیص پزشک اضافه کرد.

تنظیم چرخه قاعدگی: 0.5 میلی گرم در هفته مصرف می شود.

عوارض مصرف کابرگولین

کابرگولین ممکن است در برخی از بیماران عوارض جانبی ایجاد کند که بیشتر عوارض خفیف بوده و طی چند روز یا چند هفته از بین می رود. اگر عوارض شدید شد و از بین نرفت می بایست با پزشک مشورت کنید.

عوارض شایع کابرگولین:

  • تهوع و استفراغ
  • یبوست
  • سردرد
  • ضعف یا کاهش انرژی

در بعضی موارد ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوید که فورا با پزشک خود تماس بگیرید.عوارض های جدی اکثر نادر بوده و کمتر اتفاق می افتد که شامل :

  • رشد بافت اضافی در ریه یا اطراف قلب
  • مشکلات دریچه قلب
  • تورم در بازو و پا
  • سخت نفس کشیدن
  • تغییر در ریتم قلب
  • درد قفسه سینه

البته این عوارض شامل تمام عوارض جانبی کابرگولین نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی کابرگولین

قرص کابرگولین ممکن است با سیار داروها، ویتامین ها و یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشند و این تداخل به این معنی است که یک ماده می تواند نحوه عملکرد یک دارو را تغییر دهد.این تغییر می تواند دارای عوارض جدی شود یا باعث کاهش اثر دارو شود.

اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز کابرگولین با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروهایی که مصرف می کنید با این دارو تداخل نداشته باشد.

داروهای زیر را هرگز با کابرگولین مصرف نکنید زیرا باعث می شود اثرات خطرناکی در بدن ایجاد شود.این داروها دقیقا برعکس کار کابرگولین را انجام می دهند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای روانپریشی مانند هالوپریدول، تیوتیکسن، کلروپرومازین، پروکلروپرازین
  • داروهای ضد تحوع مانند متوکلوپرامید یا پرومتازین

مصرف کابرگولین در دوران بارداری

کابرگولین در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی می باشد که در سه ماهه اول بارداری نباید از این دارو استفاده کنید و اگر باردار هستید یا در حین مصرف کابرگولین باردارشدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف کابرگولین در شیردهی

کابرگولین در دوران شیردهی نباید مصرف شود زیرا کابرگولین ممکن است به شیر منتقل شود و به نوزاد شیرده آسیب برساند و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.