شفا مگ

اطلاعات دارویی آسیکلوویر

آسیکلوویر داروی ضد ویروس هرپس و واریسلازوستر است و به شکل قرص و پماد برای موارد درمان عفونت های زگیل تناسلی، تبخال لب، زونا و آبله مرغان مصرف می شود.

آسیکلوویر

آسیکلوویر (acyclovir) یک داروی ضد ویروس هرپس سیمپلکس و واریسلازوستر است که جهت درمان عفونت های ناشی از زگیل تناسلی و تبخال لب استفاده می شود. این دارو در اشکال مختلف در دسترس می باشد.

قرص اسیکلوویر در دوز های 200، 400 و 800 و همچنین پماد آسیکلوویر 5% از اشکال دارویی آسیکلوویر می باشد که در داروخانه ها در دسترس می باشد.

نکته مهم در استفاده از آسیکلوویر این است که باید به موقع و پس از ظاهر شدن علائم سوزن سوزن شدن، سوزش استفاده شود تا بهترین درمان صورت گیرد.آسیکلوویر ویروس را از بین نمی برد و فقط عفونت های ناشی از ویروس را مهار می کند.

آسیکلوویر چیست

آسیکلوویر از جمله داروهای ضد ویروسی است که با عفونت های ناشی از نوع خاصی از ویروس ها با نام های هرپس سیمپلکس و واریسلازوستر مبارزه می کند.

از این دارو برای درمان بیماری های ویروسی از جمله تبخال لب، تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی و آبله مرغان استفاده می شود.البته نکته ای که باید بدانید این است که این دارو ویروس را از بین نمی برد و فقط عفونت ناشی از ویروس را کاهش می دهد.

قرص آسیکلوویر در اشکال 200، 400، 800 میلی گرم و پماد آسیکلوویر 5% می باشد. این دارو به عنوان یک داروی ترکیبی استفاده می شود.متابولیسم آسیکلویر کبدی است و نیمه عمر آسیکلویر 2 تا 3 ساعت می باشد.

موارد مصرف آسیکلوویر

از آسیکلوویر برای درمان عفونت های ناشی از ویروس تبخال، زگیل تناسلی تبخال لب و آبله مرغان تجویز می شود.البته این دارو ویروس را درمان نمی کند و فقط علائم عفونت را از بین می برد.

هشدارهای مهم مصرف آسیکلوویر

  • اگر بیماری کلیوی یا ضعف سیستم ایمنی دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • زنان باردار اگر به تبخال تناسلی بتلا هستند باید قبل از زایمان ضایعات تبخال را درمان کنند تا در هنگام زایمان به کودک منتقل نشود.
  • اگر به آسیکلوویر یا والاسیکلوویر حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • قبل از جراحی اگر این دارو را مصرف میکنید به پزشک جراح خود بگویید
  • در صورت بروز علائم شیوع تبخال تناسلی نباید با شریک خود رابطه جنسی برقرار کنید. این دارو عفونت تبخال را درمان نمیکند

نحوه استفاده آسیکلوویر

این اطلاعات برای قرص آسیکلوویر است و مصرف دوز این دارو به شرایط سن ، شرایط تحت درمان ، شدت بیماری ، شرایط پزشکی بستگی دارد.

  • قرص آسیکلوویر با غذا یا قبل از غذا میتوانید مصرف کنید.
  • این دارو را معمولا 2 تا 5 بار در روز البته طبق دستور پزشک میبایست مصرف شود.
  • در هنگام مصرف این دارو میابیست مایعات زیادی بنوشید.
  • در کودکان دوز این دارو بر اساس وزن انجام میشود.

این دارو زمانی بهترین عمل را دارد که مقدار دارو در بدن شما در حد ثابت نگه داشته شود. پس این دارو را در زمان های مصرف دوز خود مصرف کنید.

با مصرف آسیکلوویر میتواند پوست شما به نور خورشید حساس شود. این مسئله میتواند خطر آفتاب سوختگی را در شما افزایش دهد. اگر میتوانید از رفتن زیر نور خورشید خودداری کنید و اگر نمیتواندی حتما لباس محافظ بپوشید و ضد افتاب استفاده کنید.

مقدار مصرف آسیکلوویر

دوز معمولی زونا برای  بزرگسالان ( 18 سال تا 64 سال ):800 میلی گرم هر 4 ساعت ، پنج بار در روز به مدت 7 الی 10 روز

دوز معمولی تبخال تناسلی: 200 میلی گرم هر 4 ساعت ، 5 بار در روز به مدت 10 روز

دوز معمولی برای پیشگیری از تبخال مکرر: 400 میلی گرم دوبار در روز ، هر روز تا 12 ماه ، البته پزشک شما تصمیم خواهد گرفت تا چه زمان این دارو را برای تشدید عفونت باید مصرف کنید

دوز معمول برای عفومت مجدد: 200 میلی گرم هر 4 ساعت ، 5 بار در روز، شما باید این دارو را به محض بروز اولین علائم شعله ور شدن مصرف کنید

دوز معمولی آبله مرغان در بزرگسالان : 800 میلی گرم ، 4 بار در روز به مدت 5 روز مصرف کنید.

دوز معمولی آبله مرغان در کودک (2 تا 17 سال )

  • کودکانی که 40 کیلوگرم یا کمتر وزن دارد :20 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن ،4 بار در روز
  • کودکانی که بیش از 40 کیلوگرم وزن دارند:800 میلی گرم چهار بار در روز به مدت 5 روز

عوارض مصرف آسیکلوویر

در زمان مصرف آسیکلوویر ممکن است دچار تهوع ، اسهال ، سردرد یا استفراغ شوید. اگر هر یک از این اثرات ادامه یافت یا بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید

سرگیجه ، خواب آلودگی ، علائم مشکلات کلیوی ، تغییرات روحی و رمانی ، لرزش در بدن ، مشکل صحبت کردن ، تاری دید ، درد شکم ، زرد شدن چشم ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، کبودی ، خونریزی ،تب شدید ،ادرار خونین از علائم مصرف آسیکلوویر است.

البته این دارو به ندرت ممکن است باعث علائم جدی شود . در صورت داشتن شرایط مرتبط با سیستم ایمنی ضعیف این اختلال به احتمال زیاد بروز میکند.واکنش های آلرژیک این دارو بسیار نادر است.

با این وجود اگر متوجه علائم آلرژیک مانند لکه های پوستی ، خارش ، تورم در گلو مشکل تنفس شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.