شفا مگ

قرص هیدروکلروتیازید چیست

قرص هیدروکلروتیازید یک داروی ادرار آور است و جهت درمان فشار خون بالا، تورم های ناشی از نارسایی قلبی و مشکلات کلیوی می باشد و در اشکال ۱۲.۵، ۲۵، ۵۰ است.

قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide) یک داروی ادرار آور می باشد و جهت درمان فشار خون بالا تجویز می شود.این دارو برای درمان تروم ناشی از نارسایی های قلبی ، سیروز کبدی و همچنین برای تورم ناشی از مشکلات کلیوی نیز استفاده می شود.

هیدروکلروتیازید کمک می کند تا نمک و آب اضافی از بدن دفع شود. هیدروکلروتیازید باعث افزایش دفع سدیم و کلراید می شود و منجر به افزایش دفع ادراری پتاسیم و بیکربنات می شود.بهترین زمان مصرف قرص هیدروکلروتیازید صبح می باشد زیرا باعث افزایش ادرار می شود و اگر شب مصرف شود باعث اختلال در خواب می شود زیرا مجبور به بلند شدن برای دفع ادرار خواهید بود.

قرص هیدروکلروتیازید در اشکال 12.5، 25، 50 در دسترس می باشد و بر اساس تجویز و دوز مصرف توسط پزشک تجویز می شود.برخی از افراد از هیدروکلروتیازید برای لاغری مورد استفاده قرار می دهند که اگر توسط پزشک متخصص تجویز نشده باشد عوارض های جدی به همراه خواهد داشت.

قرص هیدروکلروتیازید ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که در صورت شدید بودن این عوارض سریعا با پزشک تماس بگیرید. همچنین هیدروکلروتیازید با برخی از داروها تداخل دارد و باید قبل از تجویز درباره داروهایی که مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید.

  1. هیدروکلروتیازید چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

هیدروکلروتیازید چیست

قرص هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide) یک داروی ادرار آور می باشد و جهت درمان فشار خون بالا تجویز می شود.این دارو برای درمان تروم ناشی از نارسایی های قلبی ، سیروز کبدی و همچنین برای تورم ناشی از مشکلات کلیوی نیز استفاده می شود.

هیدروکلروتیازید متعلق به دسته داروهای دیورتیک های تیازید است و از این دارو برای از بین بردن نمک و آب اضافی از بدن استفاده می شود. داروی هیدروکلروتیازید با اثر بر روی لوله های دیستال کلیوی باعث مهار بازجذب سدیم می شود.همه تیازیدها در دوز درمانی حداکثرکارایی اثرشان تقریبا باهم برابر است. هیدروکلروتیازید سبب افزایش دفع سدیم و کلراید در مقادیر تقریبا برابر می گردد.در نتیجه منجر به افزایش دفع ادراری پتاسیم و بیکربنات می شود.

جذب هیدروکلروتیازید نسبتا سریع میباشد و توسط کلیه دفع می شود، همچنین نیمه عمر هیدروکلروتیازید 6 الی 15 ساعت است.

موارد مصرف هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکروتیازید یک داروی ادرار آور است و جهت درمان فشار خون بالا و تورم های ناشی از نارسایی قلبی، سیروز کبدی و تورم ناشی از اختلالات کلیوی یا ادم تجویز می شود.

نحوه مصرف قرص هیدروکلروتیازید

بهترین زمان مصرف قرص هیدروکلروتیازید صبح می باشد زیرا این دارو باعث افزایش ادرار می شود و اگر در شب مصرف شود مجبور به بیدار شدن از خواب هستید.

  • این دارو را می توانید همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  • قرص هیدروکلروتیازید را میتوانید خرد کنید.
  • اگر شما برای کاهش کلسترول خون از داروهای خاصی استفاده میکند، حداقل 4 ساعت قبل یا حداقل 4 تا 6 ساعت پس از این داروها از هیدروکلروتیازید استفاده کنید.
  • این دارو برای افرادی که دارای حساسیت شدید، نارسایی کلیوی، آنوری و اکلامپسی هستند منع مصرف دارد.
  • هیدروکلروتیازید معمولا یک بار در روز مصرف می شود. دستورالعمل دوزهای دکتر خود را با دقت دنبال کنید.
  • در طول درمان با هیدروکلروتیازید روزانه از 2 تا 3 لیتر آب استفاده کنید.
  • در طول درمان با قرص هیدروکلروتیازید از رژیم غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید.
  • در طول درمان با قرص هیدروکلروتیازید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

مقدار مصرف هیدروکلروتیازید

دوز مصرف عمومی هیدروکلروتیازید 12.5 میلی گرم ، 25 میلی گرم و 50 میلی گرم می باشد که معمولا یک بار در روز و یا در دوز های منقسم مصرف می شود.قرص هیدروکلروتیازید برای کنترل فشار خون بالا استفاده می شود.

عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا جدی کند، اگر عوارض خفیف باشد ممکن است طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.اگر عوارض از بین نرفت و یا شدیدتر شد حتما با پزشک تماس بگیرید. لیست عوارض هیدروکلروتیازید در این مطلب شامل تمام عوارض های این دارو نمی شود و اگر عوارضی را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع قرص هیدروکلروتیازید عبارتند از:

  • فشار خون پایین تر از حد طبیعی
  • سرگیجه و سردرد
  • ضعف و اختلال نعوض
  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • لکوپنی، آنمی آپلاستیک، ترومبوسیتوپنی، آگرانولوسیتوز، گلیکوزوری
  • دهیدراتاسیون، حساسیت آلرژیک، فتوفوبی، تاری دید، دیدن نور رنگی، آلوپسی، ادم ریه

تداخل دارویی قرص هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید ممکن است با برخی داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد، به این معنی که اگر برخی داروها را با هیدروکلروتیازید مصرف کنید دچار عوارض جدی شوید و یا اثر داروها کاهش یا افزایش یابد.حتما قبل از تجویز هیدروکلروتیازید، اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا دچار عوارض های جبران ناپذیر نشوید.

تداخل دارویی با باربیتورات ها: اگر داروهای گروه باربیتورات ها را مصرف می کنید ممکن است همزمان با هیدروکلروتیازید فشار خون شما را بیش از حد کاهش دهد و باعث عوارضی مانند سرگیجه و تهوع داشته باشید. فنوباربیتال، پنتوباربیتال نمونه هایی از این دسته داروها می باشد.

تداخل دارویی با لیتیوم: لیتیوم را نباید با هیدرولکروتیازید همزمان مصرف کرد زیرا باعث کاهش ترشح لیتیوم در بدن می شود و عوارضی همچون افزایش لیتیوم زیاد در بدن می شود که می تواند خطرناک باشد.

مصرف هیدروکلروتیازید با برخی از داروها، بخصوص داروهای فشار خون باعث کاهش شدید فشار می شود. نمونه از این داروها عبارتند از:

  • مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین : لیسینوپریل ، فوسینوپریل ، آنالاپریل
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین : لوزارتان ، والسارتان ، کاندیسارتان
  • مسدود کننده بتا : آتنولول ، متوپرولول ، بیزوپرولول
  • مسدود کننده های کانال کلسیم : آملودیپین ، وراپامیل ، دیلتیازم
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • کورتیکواستروئید ها
  • داروهای دیابت
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

هیدروکلروتیازید با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمیشود . اما ممکن است در بعضی موارد مورد نیاز باشد . در این صورت پزشک دوزهای مصرفی داروها را تغییر میدهد.

اسکلوفناک ، آسماتسین ، استیلدیگوسین ، آمفتامین ، آسپرین ، بنزفتامین ، برومفناک ، دکسکتوپروفن ، دیکلوفناک ، دیگوکسین ،کولین سالیسیلات ، مورنیفلومات، متیل دوکسپین ، متوترکسات ، متامفتامین ، مفنامیک اسید ، لومیراکوکسیب ، لورنوکسیام ، لیتیوم ، لوومتادیل ، کتورولاک ،ایبوپروفن، فلوفنامیک اسید ، اتوفنامات ، پیروکسیکام ، پی کتوپروفن ، اگزاپروزین ، ناپروکسن

مصرف قرص هیدروکلروتیازید در دوران بارداری

هیدروکلروتیازید در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید.

مصرف قرص هیدروکلروتیازید در دوران شیردهی

هیدروکلروتیازید ممکن است به شیر مادر منتقل شود و برای کودک عوارض جانبی ایجاد کند. قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با آن مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را متوقف یا مصرف این دارو را متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.