شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص ترازودون

قرص ترازودون به شکل دارویی 50 و 100 میلی گرم یک داروی درمان افسردگی است و برای درمان بیماری های اضطرابی و بی خوابی و همچنین الزایمر استفاده می شود.این دارو سروتونین مغز را افزایش می دهد و باعث بهبود خلق و خو می شود. ترازودون حدود 7 ساعت در بدن باقی می ماند و از طریق ادرار دفع می شود.

قرص ترازودون
  1. قرص ترازودون چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض قرص
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی
  10. آیا اعتیاد آور است

قرص ترازودون چیست

قرص ترازودون (Trazodone) یک داروی مهار کننده بازجذب سروتونین می باشد که باز جذب سروتونین به داخل عصب را مهار می کند و مدت زمان بیشتری گیرنده ها را تحریک می کند. ترازودون یک داروی درمان اضطراب و افسردگی شدید می باش و متعلق به داروهای ضد افسردگی است.

ترازودون در اشکال 50 و 100 میلی گرم در دسترس می باشد و بر اساس تشخیص بیماری و سن بیمار مقدار این قرص تعیین و تشخیص و تجویز می شود.

ترازودون بعد از متابولیسم آن در کبد، نیمه عمری حدود 7 ساعت دارد و در بدن باقی می ماند و سپس از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. به دلیل متابولیسم کبدی این دارو کسانی که مشکلات کبدی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.همچنین کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا در صورت عدم دفع کامل این دارو ترازودون در بدن افزایش می یابد و باعث عوارض جدی خواهد شد.

موارد مصرف قرص ترازودون

ترازودون دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب است که بجز درمان افسردگی و اضطراب برای درمان بی خوابی، کابوس های شبانه و وحشت زدگی بعد از سوانح مورد استفاده قرار می گیرد.با درمان اضطراب توسط این دارو فرد بیمار می تواند خواب راحتی داشته باشد.

افرادی که از اختلال افسردگی ماژور رنج می برند دچار علائم آزار دهنده بی خوابی هستند که به سه شکل دشواری در خواب رفتن، عدم تداوم خواب، صبح زود بیدار شدن بروز می کند. ترازودون برای درمان این اختلالات خواب تجویز می شود.

هشدار های مصرف قرص ترازودون

ترازودون برای برخی از بیماری ها و شرایط های پزشکی منع مصرف دارد و به این معنی می باشد که افرادی که شرایط خاص پزشکی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

بیماری ها و شرایط هایی که ترازودون برای آنها منع مصرف دارند شامل بیماران قلبی، افرادی که دچار بیماری گلوکوم زاویه بسته یا آب سیاه و افراد مبتلا به سابقه شیدایی یا اختلالات دو قطبی می باشند که در صورت مصرف ترازودون دچار عوارض های جدی خواهند شد.

نکته مهم در مصرف ترازودون این است که حتما قبل از تجویز توسط پزشک هرگونه شرایط پزشکی و بیماری که دچار هستید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است.

قبل از مصرف ترازودون حتما به موارد زیر توجه جدی داشته باشید:

  • اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده MAO استفاده کرده اید نباید از ترازودون استفاده کنید.
  • اگر میخواهید از مهار کننده های MAO استفاده کنید ، مصرف ترازودون را متوقف کرده و حداقل 14 روز صبر کنید.
  • اگر سابقه بیماری کبد یا کلیه ،بیماری قلبی ،اختلال خونریزی ،تشنج یا صرع ،گلوکم زاویه بسته ،اختلال دو قطبی ،افکار خودکشی دارید قبل از تجویز با پزشک خود در میان بگذارید.

نحوه مصرف قرص ترازودون

نحوه مصرف ترازودون به شرایط پزشکی ، شرایط تحت درمان و داروهایی که مصرف می کنید وابسته می باشد و پزشک پس از بررسی تمام این موارد تجویز خود را انجام می دهد. اما به طور معمول این دارو با مقدار دوز های کم شروع می شود تا به دوز مناسب برسد.

ترازودون بهتر است حدود نیم ساعت بعد از غذا مصرف شود و هرگز قرص را خرد نکرده و آن را نجوید. همیشه سعی کنید قرص ترازودون را در دمای 20 و 25 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

مقدار مصرف قرص ترازودون

اطلاعات زیر دوزهایی که معمولا استفاده میشود میباشد ، با این وجود حتما دوز مصرفی را که پزشک شما تجویز کرده است مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز متناسب با نیاز شما را تعیین میکند.

ترازودون در بزرگسالان با دوز اولیه 150 میلی گرم در روز که در دوز های تقسیم شده میباشد شروع می شود و پزشک معالج ممکن است هر 4 روز دوز شما را 50 میلی گرم در روز افزایش دهد.حداکثر دوز ترازودون 400 میلی گرم در روز در دوز های تقسیم شده می باشد.

عوارض جانبی قرص ترازودون

ترازودون مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی می باشد که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود، این عوارض ممکن است خفیف باشد که طی چند روز از بین برود.اگر عوارض شدید بود یا از بین نرفت حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

از عوارض شایع قرص ترازودون می توان به ورم، خواب آلودگی، سرگیجه، اسهال، گرفتگی بینی، کاهش وزن و تاری دید اشاره کرد که در صورت از بین نرفتن این عوارض حتما با پزشک تماس بگیرید.

بعضی از عوارض ترازودون که کمتر شایع است شامل قرمز شدن پوست، آریتمی قلبی، تب، سردرگمی، کاهش غلظت یون سدیم پلاسما، التهاب کبد می باشد. البته این عوارض لیست کاملی از عوارض های این دارو نمی باشد، در صورت مشاهده هر گونه عوارض دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص ترازودون

قرص ترازودون میتواند با یک یا چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. قبل از تجویز ترازودون اگر نسخه دارویی دارید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید. زیرا بعضی از داروها میتواند به همراه مصرف با ترازودون اثرات خطرناکی را در بدن شما ایجاد کند.

  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MOI)
  • داروهای سیستم های عصبی مرکزی (CNS)
  • وارفارین
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای افسردگی: سیتالوپرام ، فلوکستین ، پاروکستین ، سرترالین ، ونلافاکسین ، دولوکستیند.
  • دیگوکسین .
  • فنوتوئین
  • کتوکونازول
  • فنیتوئین و کاربامازپین

مصرف ترازودون در دوران بارداری

ترازودون در گروه C بارداری قرار دارد و به این معنی است که مطالعات کافی بر روی زنان باردار انجام نشده است و ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند و نباید در دوران بارداری مصرف شود.اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف ترازودون در دوران شیردهی

ترازودون ممکن است به شیر مادر منتقل شود و روی کودک تاثیر بگذارد. در صورت ضرورت به مصرف این دارو میبایست شیردهی به کودک را قطع کنید.

ایا ترازودون اعتیاد اور است

ترازودون بر خلاف داروهایی مانند زاناکس ( الپرازولام ) اعتیاد اور نمی باشد. داروهای بنزودیازپین اعتیاد اوری بیشتری دارد به همین دلیل میبایست در مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرار بگیرند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.