شفا مگ

شوید: طبع، خواص درمانی، ویتامین ها، عوارض مصرف

شوید یک گیاه با طبع گرم و خشک است که دارای خواص درمانی و ویتامین های زیادی است و همچنین برای کاهش درد قاعدگی، لاغری، درمان تب و سرماخوردگی مفید است.

شوید

شوید (Anethum graveolens) یک گیاه پر خاصیت است که علاوه بر موارد دارویی در سالاد یا سوپ نیز اضافه می شود و برای سلامتی بسیار مفید است. شوید گیاهی سبز پر رنگ است که با نام دیگر شبت شناخته می شود.

شوید برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل اشتها، نفخ، کیسه صفرا بسیار مفید است، همچنین از شوید برای درمان تب، سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، بواسیر، عفونت ها، اسپاسم های عضلانی و دردهای عصبی استفاده می شود. شوید برای بانوان بسیار مفید می باشد و می تواند باعث کاهش درد قاعدگی شود.

شوید دارای ویتامین های زیادی می باشد که از جمله ویتامین های مهم آن ویتامین A و ویتامین C هستند که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند. همچنین دارای فیبر، فولات، کلسیم برای استخوان های سالم، منگنز و آهن است.

  1. ویتامین های شوید
  2. طبع شوید
  3. خواص شوید
  4. عوارض مصرف
  5. مصرف در بارداری و شیردهی

ویتامین های شوید

ویتامین های موجود در شوید شامل ویتامین A، ویتامین C، فولات و ریبوفلاوین است که البته ویتامین B6، اسید پانتوتنیک و تیامین نیز به مقدار کم در شوید وجود دارد.شوید همچنین دارای مواد معدنی نیز می باشد که در 100 گرم شوید شامل مواد معدنی زیر می باشد:

  • کلسیم 208 میلی گرم
  • آهن 6.6 میلی گرم
  • منیزیم 55 میلی گرم
  • فسفر 66 میلی گرم
  • پتاسیم 738 میلی گرم
  • منگنز 1.3 میلی گرم
  • سدیم ، روی ، مس به مقدار کم.

طبع شوید

طبع و طبیعت شوید گرم و خشک است.شوید یک منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های B، کلسیم، منگنز و آهن می باشد.

خواص شوید

شوید دارای خواص درمانی می باشد و به عنوان یک درمان برای دردهای شکمی و روده ها نیز شناخته می شود.شوید دارای خواص  لاغری ، کاهش وزن و پوست و سلامتی اندام های بدن می باشد.

شوید برای بیماری های اختلالات دستگاه گوارش، کاهش اشتها، بیماری های کلیوی، نفخ شکم، تب و سرماخوردگی، برونشیت، بیماری های عفونی ، بیماری های کبد و کیسه صفرا و بی خوابی مفید می باشد.در مطالعات تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که شوید ممکن است یک اثر ضد دیابتی دارد و همچنین ممکن است به شما در کنترل کلسترول کمک کند.

خواص شوید برای پوست

شوید مقادیر زیادی ویتامین A و ویتامین C دارد که می تواند باعث افزایش کلاژن در پوست شود. شوید می تواند چین و چروک صورت را رفع کند و به جوانسازی پوست هم کمک می کند.

خواص شوید برای لاغری

شوید خشک و دمنوش شوید می تواند یک معجون لاغری و چربی سوزی باشد. شوید دارای کالری بسیار کم و فیبر زیادی است و همچنین می تواند ویتامین های بدن را تامین کند.آب شوید به لاغری و کاهش وزن کمک زیادی می کند.

خواص شوید برای کبد

شوید دارای خاصیت سم زدایی است و می تواند برای پاکسازی و سم زدایی کبد یک گزینه بسیار خوبی باشد و همچنین برای درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب بسیار مفید است.

خواص شوید برای بوی بد دهان

شوید دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و به همین دلیل به درمان عفونت میکروبی که عامل بودی بد دهان هستند کمک میکند.دانه و برگ گیاهی شوید خوشبو کننده دهان و نفس است. روغن موجود در شوید خاصیت میکروب کشی ، آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده دارد که میتواند به عفونت های میکروبی دهان کمک کند .

خواص شوید برای درد آرتروز

شوید یک ماده ضد التهاب است ، به این معنی که میتواند شما را در مقابل آرتروز محافظت کند.

خواص شوید برای درمان بی خوابی

شوید می تواند یک گزینه بسیار خوبی برای درمان بی خوابی باشد، زیرا شوید دارای روغنی است که می تواند تحریک کننده عصب و آرامبخش باشد. روغن شوید باعث ترشح برخی از آنزیم ها و فعال شدن هورمون هایی که خاصیت آرام بخش و خواب آور دارد می شود.

خواص شوید برای سلامت استخوان

میزان کلسیم موجود در شوید به معنای عنصر مهم در محافظت از استخوان و مواد معدنی استخوان است. کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری یکی از عناصر اصلی در رشد و پیشرفت مناسب استخوان ها و همچنین ترمیم استخوان های آسیب دیده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شوید دارای خواص ضد میکروبی است و بر اساس تحقیقات انجام شده، شوید می تواند عفونت های میکروبی در بدن و عفونت های زخم های باز و بریدگی های کوچک روی پوست جلوگیری می کند.

خواص شوید برای درمان اسهال

اسهال عمدتا توسط دو چیز ایجاد میشود ، سو هاضمه و عمل میکروبی . اسهال که بر اساس سو هاضمه شوید میتواند بسیار مفید باشد زیرا دارای خواص هضم بسیار خوبی است و ثانیا خاصیت میکروب کش یا باکتری کش دارد و با مهار عفونت میکروبی به درمان اسهال کمک کنند.

خواص شوید برای درمان اختلالات تنفسی

روغن های موجود در شوید یک آنتی هیستامین است و به دلیل وجود هیستامین ها ، آلرژی ها یا سرفه ها به درمان سیستم تنفسی کمک میکند.

عوارض مصرف شوید

شوید معمولا هیچ عوارضی ندارد ، اما ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک ، استفراغ ، اسهال ، خارش دهان ، کهیر و تورم گلو شود. افرادی که به هویج حساسیت دارندممکن است یک واکنش آلرژیک نسبی به شوید شوند.

استفاده از شوید روی پوست ممکن است باعث تحریک شود. نوشیدن آب شوید میتواند شما را در برابر آفتاب حساس تر کند
مبتلایان به دیابت ، که لیتیوم مصرف میکنند و افرادی که طی دو هفته تحت عمل جراحی قرار میگیرند باید قبل از استفاده از شوید به عنوان دارو با پزشک معالج خود صحبت کنند.

مصرف شوید در دوران بارداری و شیردهی

مصرف شوید و شوید به عنوان دارو در زمان بارداری نباید مصرف شود. شوید میتواند منجر به سقط جنین شود. همچنین مصرف شوید به عنوان دارو در صورت شیردهی اطلاعات کافی و درستی در دسترس نیست. بهتر است مصرف نشود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.