شفا مگ

بهترین راه پانسمان زخم کودکان چیست

زمانی که کودک دچار زخم یا جراحت می شوند، والدین به دنبال بهترین راه برای پانسمان بریدگی یا زخم کودک خود هستند تا عفونت نکند و هر چه سریعتر بهبود یابد.

بهترین راه پانسمان زخم کودکان چیست

زمانی که کودک زخمی می شود و در بخشی از بدن آن جراحت ایجاد می شود کمی ترس در وجودش شکل می گیرد و شروع به گریه کردن می کند.اکثر والدین با دیدن جراحت و زخم بر روی بدن کودک ناراحت می شوند و این دستپاچگی و ناراحتی آنها باعث می شود کودک بیشتر بترسد.با دانستن نکاتی برای درمان زخم و جراحت کودک به راحتی می توانید زخم را پانسمان و درمان کنید.

برای شروع ابتدا دستان خود را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید، بعد از شستشوی دست وقت آن رسیده است که محل جراحت و زخم را بررسی کنید. اگر محل زخم خونریزی دارد با یک باند یا حوله تمیز روی آن را مستقیم فشار بیاورید تا خون بند بیاید.

خونریزی باید ظرف مدت نهایت 10 دقیقه فشار مستقیم بند بیاید و اگر این اتفاق نیفتاد کودک را سریعا به اورژآنس برسانید تا اقدامات لازم را انجام دهند.

پس از اینکه خون در منطقه خونریزی بند آمد، می بایست بررسی کنید که شیشه، گرد و غبار و یا هر گونه جسمی در زخم باقی نمانده باشد. اگر چیزی را مشاهده کردید سعی کنید آن را با ریختن آب سر روی آن بیرون بیاورید و اگر بیرون نیامد با موچین آن را خارج کنید.

بعد از خروج شیء های اضافی نوبت به آن رسیده است که زخم را ضد عفونی کنید. ابتدا زخم را به ارامی با آب گرم و صابون بشویید و با یک پارچه تمیز به آرامی آن را خشک کنید.

نکته مهم این است که هرگز زخم کودک را به منظور آرام شدن زخم فوت نکنید زیرا باعث می شود میکروب های بیشتری از جمله باکتری های دهان وارد آن نقطه از زخم شود.

سوال دیگری که در ذهن خود می کنید این است که آیا برای زخم از داروی ضد عفونی استفاده کنید یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت که این کار ضروریتی ندارد اما استفاده از یک پماد آتی بیوتیک پس از شسشو و خشک کردن زخم باعث جلوگیری از بروی عفونت می شود.

نکته مهم: به هیچ عنوان از الکل نعتی، پراکسید هیدروژن، ید یا مرکورکرم استفاده نکنید زیرا باعث افزایش درد در کودک می شود و حتی ممکن است در ترمیم زخم نیز تاثیر بگذارد.

بهترین راه برای پانسمان زخم

بعد از شستشو و ضد عفونی کردن زخم نوبت به پانسمان زخم می باشد. برخی از بریدگی ها و خراش های کوچک بهتر است در معرض هوای آزاد قرار بگیرند تا زودتر خوب شوند. اما اگر زخم در جایی مانند پا و یا هر جایی که احتمال آلوده شدن میباشد، برای جلوگیری از عفونت می بایست آن را پانسمان کنید.

برای پانسمان می توانید از باند یا چسب زخم استفاده کنید. برای بریدگی ها و خراش های عمیق تر از یک چسب زخم معمولی می توانید استفاده کنید. روش چسب زدن باید به گونه ای باشد که پوست دو طرف بریدگی را به ارامی کنار هم قرار داده شود و حتما باید مراقب باشید انقدر سفت بسته نشود که جلوی گردش خون را بگیرد.

هر روز پانسمان را بردارید و وضعیت بهبود زخم را بررسی کنید. اگر پوست هنوز هم تازه به نظر می رسد یا زخم هنوز هم باز است، مجددا آن را پانسمان کنید.

پس از بسته شدنِ محل بریدگی، دیگر نیازی به پانسمان نیست. اما اگر کودک دائم می خواهد دلمه اش را بکند، شاید بهتر باشد از پانسمان برای حفاظت از زخم استفاده کنید.برخی از پزشکان توصیه می کنند که روی زخم در طول شب باز بماند تا کمی خشک شود. البته اگر جراحت شدید است یا احتمال دارد که لباس ها یا بدن کودک را آلوده کند، بهتر است روی زخم را بپوشانید.اگر کودک درد داشت می توانید از مسکن های مخصوص کودکان استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد.

چه زمان نیاز به پزشک دارید

  • زمانی که زخم را 10 دقیقه فشار دادید و خونریزی متوقف نشد باید کودک را سریعا به اورژانس برسانید.
  • زمانی که زخم عمیق باشد و نیاز به بخیه داشته باشد.
  • احساس می کنید یک شیء خارجی در زخم گیر کرده است و باید برای بیرون اوردن آن اقدامات پزشکی انجام شود.
  • اگر یک حیوان یا کودک دیگر فرزند را گاز گرفته و پوست او پاره شده باشد.
  • برای زخم های عمیقی که در اثر سوراخ شدن ایجاد می شوند یا بریدگی هایی که با اشیاء کثیف ایجاده شده است.
  • اگر زخم دارای علائم عفونت مانند ورم، گرم شدن اطراف محل زخم، ترشح و چرک داشته باشد.

زخم چه زمان به بخیه نیاز دارد

بردیگی ها و زخم هایی که عمیق و باز هستند ، مخصوصا اگر پوست لبه های بریدگی نامنظم شکاف خورده باشد، ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد.

مکان هایی از بدن که ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد شامل:

  • بریدگی های روی صورت
  • قسمت هایی که عضله کشیده است
  • عضلاتی که با حرکت سفت می شوند مانند دست و انگشت

برای اینکه بخیه به بهترین نحو نتیجه دهد، جراحت کودک باید ظرف هشت ساعت پس از بریدگی (یا حتی زودتر)، بخیه شود تا از خطر بروز عفونت یا باقی ماندن جای زخم، پیش گیری شود. اگر در این باره شک دارید، از پزشک بخواهید تا زخم را معاینه نماید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.