شفا مگ

چرا دندان شیری باید درمان شود

دندان های شیری دندان های موقتی در دهان کودکان می باشد که در سنین مختلف از دهان خارج شده و جایگزین آن دندان دائمی می شوند. کودکان دارای 20 دندان شیری دارند. یکی از نکات مهم این است که تا جایی که می توان از کشیدن دندان شیری جلوگیری شود زیرا بودن دندان های شیری اهمیت زیادی دارند.دندان شیری به دو بخش دندان شیری قدامی و دندان های شیری خلفی تقسیم می شوند.دندان شیری عصب دارد و در صورت تشخیص پزشک می بایست عصب کشی شود.

چرا دندان شیری باید درمان شود
  1. دندان شیری تا چند سالگی
  2. درمان پوسیدگی دندان شیری
  3. دندان شیری عصب کشی می شود
  4. علت درمان دندان شیری

دندان شیری تا چند سالگی

دندان شیری به دو بخش دندان شیری قدامی و دندان های شیری خلفی تقسیم می شوند که هر کدام در سنین مختلفی داخل دهان حضور دارند. دندان شیری قدامی معمولا تا سن 6 الی 7 سالگی می مانند و دندان های شیری خلفی تا سن 10 تا 12 سالگی در دهان باقی خواهند ماند.

به طور معمول هر دندان شیری که از لثه جدا شود جایگزین آن با فاصله زمانی کمی به داخل حفره دهان رویش می یابد.البته دندان آسیاب اول دائمی که بدودن افتادن هیچ دندانی در دهان رشد می کند و معمولا در سن 6 سالگی اتفاق می افتد.

درمان پوسیدگی دندان شیری

زمانی که دندان شیری پوسیده شود و به موقع برای درمان آن اقدام کنید قطعا درمان می شود.زمانی که این دندان ها پوسیده می شوند با مواد ترمیمی یا روکش های مخصوص دندان های شیری درمان می شوند.

در صورتی که پوسیدگی دندان شیری عمیق باشد در بسیاری از مواقع با عصب کشی درمان می شود و در برخی از موارد به تشخیص دندانپزشک با یک درمان مناسب می توان دندان شیری را تا زمان مقرر داخل دهان نگه داشت.

دندان شیری عصب کشی می شود

دندان شیری نیز مانند دندان های دائمی دارای عصب هستند و اگر پوسیدگی پیشرفت کند و انتقال التهاب و عفونت به عصب دندان باید درمان عصب کشی انجام شود.این نکته را بدانید که دندان شیری را نباید تا حد امکان زود از از دهان خارج کرد، البته اگر پوسیدگی دندان به حدی پیشرفت کرده باشد که نتوان آن را درمان کرد باید کشیده شود.

برای حفظ فضای دندان تا رویش دندان دائمی جایگزین باید از وسایلی به نام فضا نگه دار استفاده کرد. این وسایل به 2 صورت ثابت و متحرک ساخته می شوند که انتخاب انواع آن با توجه به صلاح دید دندانپزشک است.


بیشتر بخوانید : فواید مسواک زدن برای کودکان


علت درمان دندان شیری

دندان های شیری برای مدت محدودی داخل دهان کودک می باشند، اما در صورت کشیدن این دندان ها پیش از زمان افتادن طبیعی آنها باعث عوارض های جدی  و گاهی جبران ناپذیر برای کودک می شود.

این عوارض شامل:

 1- کاهش توانایی جویدن

در صورت وجود پوسیدگی یا از دست رفتن دندان های شیری توانایی جویدن کودک و تمایل او به استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می یابد. به طوری که کودک حتی بدون اظهار وجود مشکل در دندان ها از خوردن برخی از مواد غذایی امتناع می کند و گاهی والدین آن را به عنوان بی اشتهایی کودک تلقی می کنند.

در حالی که در بسیاری از موارد با برطرف کردن عامل اصلی یعنی درد و پوسیدگی دندان ها، مشکل به خودی خود نیز برطرفمی شود. بدیهی است در صورت وجود اشکال در تغذیه عوارض مختلفی از جمله کاهش رشد، یبوست ، کج خلقی و بسیاری از اختلالات دیگر می تواند در کودک بروز کند.

2- حفظ فضای لازم برای رویش دندان دائمی

دندان های شیری به عنوان یک راهنما برای رویش دندان های دائمی خواهند بود به طوری که اگر یک دندان شیری زودتر از زمان مقرر از دست برود این امر منجر به از دست رفتن فضای مورد نیاز برای رویش دندان دائمی می شود به طوری که در بسیاری از موارد برای اصلاح وضعیت، کودک نیاز به درمان های ارتودنسی پیچیده خواهدداشت. زیرا دندان های دائمی به دلیل کمبود فضای ایجادشده ناشی از زود از دست رفتن دندان شیری به صورت کج و درهم رویش خواهند کرد یا حتی به صورت نهفته بافی می مانند.

3- زیبایی

نتایج مطالعه های مختلف نشان داده شده پوسیدگی دندان های شیری و تیرگی ظاهر آن ها می تواند نقش مهمی در اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی کودک داشته باشد به طوری که کودک حتی اگر ابراز نکند از ظاهر دندان ها خجالت می کشد و ممکن است از خندیدن امتناع ورزد یا روابط اجتماعی وی دستخوش اختلال شود.

4- ایجاد بوی بد دهان

در صورت وجود حفرات پوسیدگی متعدد تجمع مواد غذای بین دندان ها افزایش می یابد و به مرور زمان فاسد می شوند و با ایجاد التهاب در لثه و عفونت دندان ها کودک دچار بوی بد دهان خواهدشد.

5- تاثیر پوسیدگی دندان های شیری بر دندان های دائمی

در صورت پیشرفت پوسیدگی و وجود التهاب و عفونت در دندان های شیری این عفونت می تواند به جوان دندان دائمی زیرین سرایت کند و باعث اختلال در تکامل دندان دائمی زیرین شود. همچنین وجود پوسیدگی در دندان های شیری موجب افزایش میکروب های عامل پوسیدگی از جمله استرپتوکوک موتانس می شوند و شانس ابتلا به پوسیدگی را در سایر دندان های موجود در دهان افزایش می دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.