شفا مگ

دمنوش سرخارگل: خواص، منع مصرف، طرز تهیه

دمنوش سرخارگل دارای خواص ضد التهابی است که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود و برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کرونا مفید است.برای پیشگیری از بیماری های ویروسی بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن است و برای مقابله با ویروس کرونا یکی از بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.از دمنوش سرخارگل یا اکیناسه می توان برای مقابله با ویروس، التهاب مورد استفاده قرار میگیرد. برای استفاده از سرخارگل می توانید به صورت دمنوش استفاده کنید.

دمنوش سرخارگل
  1. خواص دمنوش سرخارگل
  2. طرز تهیه دمنوش سرخارگل
  3. منع مصرف دمنوش سرخارگل

خواص دمنوش سرخارگل

دمنوش سرخارگل برای بیماری ها و عفونت های زیادی استفاده می شود و به عنوان یک دمنوش گیاهی موثر برای درمان سرماخوردگی و انفولانزا مورد استفاده قرار میگیرد. با مصرف دمنوش سرخارگل می توان 50% از ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داد و همچنین میتواند در زمان ابتلا به سرماخوردگی مدت آن را کاهش دهد.

دمنوش سرخارگل یا اکیناسه به دلیل اثرات مفید آن بر سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که این گیاه به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت و ویروس ها کمک میکند ، که میتواند به شما در بهبودی سریعتر از بیماری کمک کند. این یکی از دلایلی است که سرخارگل اغلب برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی استفاده میشود.

سرخارگل برای طیف وسیعی از بیماری ها ، عفونت ها مانند سوء هاضمه ، بیش فعالی ، سندرم خستگی ، دیفتری ، سرگیجه ، تبخال تناسلی ، بیماری لثه ، مالاریا ، میگرن ، درد ، نیش ، روماتیسم ، سیفیلیس ، آنفولانزا ، عفونت مجاری ادراری مورد استفاده قرار میگیرد.

طرز تهیه دمنوش سرخارگل

ابتدا ریشه گیاه سرخارگل را در فنجان چای قرار دهید و بعد از جوش آمدن آب درون فنجان بریزید.سپس بگذارید تا 15 دقیقه دم بکشد. سپس با استفاده از صافی دمنوش را صاف کرده و آن را میل کنید.

می توانید برای طعم دار کردن این دمنوش عسل، زنجبیل را به آن اضافه کنید.این دمنوش را قبل از سه وعده غذایی صبح، ظهر، شب یک فنجان از این محلول صاف شده را نوش جان کنید. این دمنوش را 7 تا 10 روز ادامه دهید.

منع مصرف دمنوش سرخارگل

  • در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بدلیل تحریک سیستم ایمنی و شعله ور شدن بیماری مصرف سرخارگل ممنوع است .
  • در بیماران ایدزی به دلیل افزایش میزان ترشح اینترفرون آلفا و فاکتور نکروز توموری آلفا علی الرغم افزایش گلبولهای سفید که برای این بیماران مفید می باشد ، به طور متناقضی منجر به افزایش وخامت بیماری می گردد و منع مصرف دارد.
  • در بیماریهای خود ایمنی ( آرتریت روماتوئید ، لوپوس ) بدلیل تحریک سیستم ایمنی منجر به افزایش آسیب بیماری می گردد.
  • در فرم حاد و پیشرفته بیماری سل بدلیل مشابهت ترکیبات سرخارگل ( آرابینوگالاکتانی) با دیواره سلولی مایکوباکتریوم منجر به تضعیف پاسخهای گلبولهای سفید ( لنفوسیت ) می گردد و منع مصرف دارد.
  • در سرطانهای خون که با افزایش گلبولهای سفید خون تظاهر می کنند ، مصرف سرخارگل ممنوع است.
  • در کلاژنوز بواسطه تحریک فیبروبلاست ها منع مصرف دارد.
  • مصرف بیشتر از 8 هفته بطور مداوم توصیه نمی گردد.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.