شفا مگ

آبله مرغان چیست و چگونه درمان می شود

آبله مرغان یک بیماری ویروسی واگیردار که دارای علائم تاول قرمز می باشد و فصل ابتلا به آن بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار است و قابل درمان می باشد.

آبله مرغان چیست

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که علائم آن تاول های قرمز به همراه خارش است که می تواند در تمام بدن ظاهر شود و همچنین این بیماری در کودکان شایع تر است.

ویروس آبله مرغان فقط در بدن انسان نفوذ می کند و  فصل ابتلا به آبله مرغان بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار است. این بیماری توسط ویروس هرپس زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می شود.

ویروس واریسلا زوستر باعث عفونت آبله مرغان می شود.راه انتقال ویروس آبله مرغان از طریق بزاق، سرفه، عطسه و تماس با مایع خارج شده از تاول می باشد.بثورات خارش دار، شایع ترین علامت آبله مرغان است.عفونت حدود هفت تا 21 روز در بدن شما میباشد.

  1. آبله مرغان چیست
  2. علائم آبله مرغان
  3. علت آبله مرغان
  4. درمان آبله مرغان
  5. درمان خارش آبله مرغان
  6. عوارض آبله مرغان

آبله مرغان چیست

آبله مرغان (chickenpox) یک بیماری با تاول های قرمز خارش دار است که در تمام نقاط بدن ظاهر می شود.علت آبله مرغان ویروس می باشد که اکثر کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورتی که فردی به آبله مرغان دچار شود احتمال اینکه دوباره به این بیماری مبتلا شود بسیار نادر است.

ویروس واریسلا زوستر یکی از هشت ویروس هرپسی شناخته می شود که باعث عفونت آبله مرغان می شود. این بیماری بیشتر از طریق تماس با فرد آلوده افتاق می افتد. این ویروس 2 روز قبل از تاول زدن می تواند مسری باشد و قابل انتقال است. واریسلا زوستر تا زمانی مسری است که تاول ها پوسته نشده باشند.

راه انتقال ویروس آبله مرغان از طریق بزاق، سرفه، عطسه و تماس با مایع خارج شده از تاول می باشد. هر فردی که مبتلا به آبله مرغان نشده باشد احتمال ابتلا به این بیماری را دارد. از عوامل تشدید کننده خطر آبله مرغان شامل:

  • تماس با فرد آلوده
  • افراد زیر 12 سال
  • سیستم ایمنی پایین بدن

آبله مرغان علائم دیگری مانند تب، لرز، سردرد، از دست دادن اشتها به همراه دارد که 2 روز پس از این علائم، تاول های قرمز شروع به توسعه می کنند.بثورات قرمز شروع به توسعه کرده و در تمام بدن ایجاد می شود و برجستگی ها به تاول تبدیل می شوند و برجستگی ها پوسته پوسته می شوند و شروع به بهبودی می کنند.

برآمدگی هایی که روی بدن ظاهر میشوند همه در یک مرحله ظاهر نمیشوند. بثورات بسیار خارش دار هستند بخصوص قبل از مرحله سوم بهبودی.تا زمانی که تاول های بدن پوسته پوسته نشده اند این بیماری مسری میباشد و حدود هفت تا 14 روز طول میکشد که این بیماری کاملا از بین برود.

علائم آبله مرغان چیست

آبله مرغان نیز مانند سایر بیماری ها علائمی دارد که در زمان ابتلا به آبله مرغان ظاهر می شوند. از شایع ترین علائم آبله مرغان بثورات خارش دارد در بدن می باشد که با این علائم می توان آبله مرغان را تشخیص داد.

درد شکمی یکی دیگر از علائم ابله مرغان است که 1 تا 2 روز طول میکشد تا بهبود یابد. همچنین  تاول ها در نواحی وسیعی از پوست ظاهر می شوند ولی در دست و پا کمتر دیده می شود. تاول ها در زمان ایجاد 24 ساعت بیشتر نمی مانند و می ترکند و هر 3 تا 4 روز تاول های جدید ایجاد می شوند.

آبله مرغان علائم دیگری مانند تب، لرز، سردرد، از دست دادن اشتها به همراه دارد که 2 روز پس از این علائم، تاول های قرمز شروع به توسعه می کنند.بثورات قرمز شروع به توسعه کرده و در تمام بدن ایجاد می شود و برجستگی ها به تاول تبدیل می شوند و برجستگی ها پوسته پوسته می شوند و شروع به بهبودی می کنند.

علت آبله مرغان

آبله مرغان از شخص بیمار توسط تماس مستقیم یا از طریق ترشحات مجرای تنفسی بیماران انتقال پیدا می کند و می تواند حتی از مادر به نوزاد منتقل شود.

انتقال ویروس آبله مرغان بوسیله لوازمی که به تازگی به ترشحات فردی که دچار بیماری آبله مرغان آلوده شده اند.افراد مبتلا به آبله مرغان از 2- 1 روز قبل از ظهور بثورات جلدی تا حدود 7 روز پس از بروز بثورات می توانند منتقل کننده بیماری آبله مرغان باشند.

درمان آبله مرغان

برای تشخیص آبله مرغان پزشک معاینات جسمی را انجام می هد و با مشاهده تاول ها می تواند آبله مرغان را تشخیص دهد. افرادی که مبتلا به آبله مرغان هستند، توصیه می شود علائم خود را مدیریت کنند.به والدین توصیه میشود که برای جلوگیری از شیوع ویروس ، نباید فرزند خود را به مدرسه بفرستند.

استراحت در رختخواب در زمان بیماری ضروری نمی باشد و بیمار میتواند فعالیت های آرام را در محیط خنک داشته باشد. برای کاهش خارش از پارچه، حوله یا کمپرس آب سرد استفاده کنید. بهترین راه برای تسکین خارش و درد آبله مرغان خنک نگه داشتن بیمار می باشد ، زیرا در زمان تعریق و گرما باعث خارش می شوند.سعی کنید ناخن های بیمار را کوتاه نگه دارید تا نتواند خود را بخاراند تا باعث عفونت نشود.

پزشک برای کاهش خارش در زمان آبله مرغان مواردی را تجویز می کند که شامل:

  • داروهای آنتی هیستامین و پماد موضعی
  • حمام ولرم برای کاهش خارش پوستی
  • لوسیون
  • پوشیدن لباس های نرم

در صورت بروز عوارض ناشی از ویروس یا خطر عوارض ، پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز می کند. افراد در معرض خطر معمولا جوان ، یا افراد دارای مشکلات پزشکی هستند. این داروهای ضد ویروسی آبله مرغان را درمان نمی کند فقط باعث کند شدن فعالیت ویروسی و کاهش علائم میشود.

بدن میتواند اکثر موارد آبله مرغان را به تنهایی برطرف کند. معمولا افراد از زمان ابتلا و تشخیص بیماری طی یک تا دو هفته بهبود میابد.زمانی که آبله مرغان بهبود یابد ، فرد در برابر ویروس آبله مرغان مصون میشود.

پیشگیری برای آبله مرغان وجود ندارد، البته سرم پادتن علیه ویروس آبله مرغان برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند استفاده می شود. البته شنیده ها حاکی از تایید واکسن برای این بیماری میباشد.

درمان خارش آبله مرغان

برای کاهش خارش از پارچه ، حوله یا کمپرس اب سرد استفاده کنید. بیمار را تا حد امکان خنک نگه دارید زیرا گرما و تعریق باعث بروز خارش می شوند. ناخن های بیمار را کوتاه کنید تا بیمار نتواند خود را بخاراند. خاراندن تاول ها میتواند باعث عفونت ثانویه شود.

داروهای آنتی هیستامین یا پمادهای موضعی از داروهای تجویزی توسط پزشک میباشد و بهترین راه برای کاهش خارش پوستی گرفتن حمام ولرم ، استفاده از لوسیون های تجویزی توسط پزشک و پوشیدن لباس های نرم است.

عوارض آبله مرغان

در صورت بروز عوارض ناشی از ویروس یا خطر عوارض ، پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز می کند.از عوارض احتمالی این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت باکتریایی ثانویه بر روی تاول های آبله مرغان
  • عفونت ویروسی چشم
  • ندرتا آنسفالیت
  • احتمال بروز زونا در سالهای بعد در دوران بزرگسالی
  • ندرتا باقی ماندن جای تاول ، در صورتی که تاول عفونی شود
  • میوکاردیت
  • آرتریت ( التهاب مفصل ) به طور گذرا
  • ذات الریه
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.