شفا مگ

اطلاعات دارویی فکسوفنادین

فکسوفنادین به شکل قرص 120، 180 یک آنتی هیستامین است و داروی درمان علائم آلرژی مانند درمان آبریزش بینی، خارش چشم، عطسه، کهیر و خارش پوست استفاه می شود.

فکسوفنادین

فکسوفنادین (Fexofenadine) یک داروی آنتی هیستامین نسل دوم می باشد که عوارضی همچون خواب آلودگی را ندارد و جهت درمان و کاهش علائم حساسیت های فصلی در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

تفاوت سیتریزین و فکسوفنادین این است که فکسوفنادین از دسته داروهای آنتی هیستامین است که خواب آلودگی ندارد.فکسوفنادین همچنین برای درمان حساسیت های فصلی، سرما خوردگی در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

فکسوفنادین 2 ساعت طول می کشد تا اثر کند.فکسوفنادین در اشکال قرص فکسوفنادین 60، قرص فکسوفنادین 120، قرص فکسوفنادین 180 در دسترس می باشد.

  1. فکسوفنادین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض مصرف
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

فکسوفنادین چیست

فکسوفنادین (Fexofenadine) یک داروی آنتی هیستامین است که مانع از تولید هیستامین در بدن می شود.هیستامین ماده ای است که بدن در واکنش آلرژی تولید می شود و علل بسیاری از علائم های ناشی از واکنش های آلرژیک مانند تورم بافت ها می باشد.هیستامین از سلول های ذخیره کننده هیستامین ترشح می شود و به سایر سلول هایی که گیرنده هیستامین دارند متصل می شود.

قرص فکسوفنادین یک آنتاگونیست گیرنده H1 هیستامین است که برای اتصال به محل گیرنده  H1 در سلول های هدف در مجاری تنفسی ، عروق خونی و مجاری گوارشی با هیستامین ، رقابت می کند ، این دارو متابولیت اصلی ترفنادین است.فکسوفنادین در دسته داروهای آنتی هیستامین بدون خواب آلودگی میباشد.

طول اثر فکسوفنادین بالای 12 ساعت است و مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت سرمی دارو 2 تا 3 ساعت برای قر های بلعیدنی می باشد. حدود 60 تا 70 درصد دارو به پروتئین های پلاسما متصل می شوند و 5 درصد آن متابولیستم کبدی دارد. نیمه عمر فکوسفنادین 14 ساعت است و از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود.

موارد مصرف فکسوفنادین

موارد مصرف فکسوفنادین برای علائم حساسیت می باشد و به عنوان یک داروی آنتی هیستامین تجویز می شود.فکسوفنادین برای درمان آب ریزش چشم، آبریزش بینی، حساسیت های فصلی، تب یونجه، خارش چشم استفاه می شود.همچنین از این دارو برای علائم کهیر، خارش بدن و برخی از علائم حساسیت های پوستی نیز تجویز می شود.

هشدارهای مصرف فکسوفنادین

  • اگر به فکسوفنادین حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر سابقه بیماری کلیه دارید قبل از تجویز فکسوفنادین با پزشک مشورت کنید.
  • قبل از استفاده از فکسوفنادین در صورت بارداری و یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • افراد بالاتر از 65 سال ممکن است نسبت به این دارو حساس باشند. حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف فکسوفنادین

  • دوز معمول فکسوفنادین 2 بار در روز می باشد.
  • این دارو را با غذا یا بدون غذا می توانید مصرف کنید.
  • فکسوفنادین را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید.
  • از مصرف فکسوفنادین همراه با آب میوه خودداری کنید زیرا باعث کاهش جذب این دارو می شود.
  • حدود 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف فکسوفنادین از آنتی اسیدهای آلمینیوم و منیزیم استفاده نکنید.

مقدار مصرف فکسوفنادین

مقدار و دوز مصرف فکسوفنادین به شرایط سنی، وضعیت پزشکی و تشخیص پزشک بستگی دارد و هرگز سرخود دوز دارو را کاهش یا افزایش ندهید. موارد زیر دوز های معمول فکسوفنادین می باشد و جایگزین دوزهای تجویزی توسط پزشک نمی باشد، پزشک بر اساس وضعیت بیمار تجویز می کند و هیچ وقت مقدار و زمان تجویز پزشک را تغییر ندهید.

دوز فکسوفنادین بزرگسالان برای آلرژیک

مقدار مصرف این دوز برای کاهش علائم رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، اشک چشم ، خارش بینی و گلو و درمان علائم آلرژی پوستی بدو عارضه کهیر می باشد. دوز برای آلرژی های مشخص شده 180 میلی گرم یک بار در روز یا 60 میلی گرم 2 بار در روز می باشد.

دوز فکسوفنادین بزرگسالان برای کهیر

این دوز فکسوفنادین ، برای درمان علائم پوستی بدون عارضه کهیر مزمن ایدیوپاتیک میباشد.دوز برای کهیر 180 میلی گرم خوراکی یک بار در روز یا 60 میلی گرم 2 بار در روز و حداکثر دوز 180 میلی گرم در روز میباشد.

عوارض مصرف فکسوفنادین

فکسوفنادین در برخی از افراد می تواند باعث عوارض خفیف یا شدید شود که ممکن است بعد از چند ساعت از بین برود، اما اگر عوارض شدید شد باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع فکسوفنادین سردرد، کمردرد، گلودرد ، درد سینوس، استفراغ، سرگیجه، گوش درد، تب، سردرد، درد مفاصل، درد عضله،تورم مفاصل، گرفتگی بینی می باشد.

یکی از عوارض فکسوفنادین قاعدگی دردناک در بعضی از زنان می باشد، که در صورت شدت آن می بایست با پزشک خود تماس بگیرند.

فکسوفنادین ممکن است باعث سرفه ، تب یا ناراحتی معده شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار بود و یا بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی فکسوفنادین

استفاده از فکسوفنادین با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی میشود میتواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای خواب آور ، ارامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب یا تشنج با این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری

فکسوفنادین در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف فکسوفنادین در شیردهی

فکسوفنادین به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشروت کنید، شاید پزشک تشخیص دهد که شیر دادن به نوزاد را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.