شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص کارودیلول

کارودیلول داروی درمان فشارخون بالا ، نارسایی قلب و مشکلات قلب پس از سکته قلبی استفاده میشود و قلب را در صورت حمله قلبی یا نارسایی قلبی بهبود می بخشد. قرص کارودیلول (carvedilol) که با نام تجاری کورگ (Coreg) نیز شناخته می شود.کارودیلول بتا یک مسدود کننده است. برای درمان فشارخون بالا استفاده میشود. همچنین میتواند قلب شما را در صورت حمله قلبی یا نارسایی قلبی بهبود بخشد.قرص کارودیلول در اشکال کارودیلول 12.5 و کارودیلول 6.25 در دسترس می باشد.

قرص کارودیلول
  1. کارودیلول چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. هشدارهای  مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

کارودیلول چیست

قرص کارودیلول (carvedilol) که با نام تجاری کورگ (Coreg) نیز شناخته می شود.کارودیلول بتا یک مسدود کننده است. برای درمان فشارخون بالا استفاده میشود. همچنین میتواند قلب شما را در صورت حمله قلبی یا نارسایی قلبی بهبود بخشد.

کارودیلول به طبقه ای از داروها به نام مسدود کننده بتا تعلق دارد. کارودیلول باعث افزایش فشار قلب ، ضربان قلب زیاد ناشی از ورزش و ضربان قلب بالا در هنگام ایستادن میشود. همچنین رگهای خونی شما را گسترده تر میکند و این به کاهش فشار خون کمک میکند.

قرص کارودیلول داروی مسدد گیرنده بتا آدرنرژیک غیر اختصاصی است که دارای فعالیت مسدود گیرنده آلفا-آدرنرژیک بوده و فاقد اثرات سمپاتیک می باشد.کارودیلول فعالیت رنین پلاسما را کاهش می دهد.مصرف کارودیلول برای کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود.

موارد مصرف کارودیلول

کارودیلول داروی درمان فشارخون بالا ، نارسایی قلب و مشکلات قلب پس از سکته قلبی استفاده میشود و قلب را در صورت حمله قلبی یا نارسایی قلبی بهبود می بخشد.

نحوه مصرف کارودیلول

  • دوز کارودیلول به سن شما ، شرایطی که تحت درمان قرار میگیرید و شرایط پزشکی شما مربوط است.
  • کارودیلول را با غذا میل کنید. مصرف آن با غذا خطر ابتلا به عوارض را کاهش میدهد.
  • قرص های کارودیلول را میتوانید خرد کنید.

مقدار مصرف قرص کارودیلول

مشکلات عملکرد قلب پس از حمله قلبی

  • مقدار مصرف توصیه شده 5.25 میلی گرم است که دو بار در روز مصرف میشود.
  • این دوز میتواند بعد از 3 تا 10 روز به 12/5 میلی گرم دوبار در روز افزایش یابد.
  • حداکثر دوز مجاز 25 میلی گرم دوبار در روز میباشد.

هشدار مهم: برای مبتلایان به بیماری کلیوی ، پزشک در طول درمان از نزدیک شما را تحت نظر خواهد گرفت . در صورت وخیم تر شدن عملکرد کلیه ممکن است دوز شما کاهش یافته یا درمان را متوقف کنند.

فشار خون کم یا ضربان قلب

ممکن است با دوز کمتری از 12/3 میلی گرم که دو بار در روز مصرف میشود شروع شود یا ممکن است دوز شما با سرعت کمتری افزایش یابد.

برای فشار خون بالا

  • مقدار شروع توصیه شده 6.25 میلی گرم است که دو بار در روز مصرف میشود.
  • این بیماری پس از 7 تا 14 روز بر اساس سطح فشار خون شما میتواند یک ساعت پس از دوز شما افزایش یابد.
  • دوز مصرفی شما میتواند ابتدا به 12/5 میلی گرم دو بار در روز افزایش یابد. میتوان دوباره ان را تا 25 میلی گرم دو بار در روز افزایش داد.

برای نارسایی قلبی

  • دوز شروع توصیه شده 12/3 میلی گرم است که دوبار در روز به مدت 2 هفته مصرف میشود
  • میتوان ان را به 6.25 میلی گرم ، 5/12 میلی گرم و 25 میلی گرم دوبار در روز طی فاصله 2 هفته افزایش داد.
  • وقتی اولین بار دارو را شروع کردید و در طی افزایش دوز ممکن است در اولین ساعت مصرف دوز دچار سرگیجه شوید.

هشدارهای  مصرف کارودیلول

کارودیلول میتواند ضربان قلب شما را کاهش دهد. اگر ضربان قلب شما در زیر 55 ضربان در دقیقه کاهش یابد ، پزشک ممکن است میزان مصرف این دارو را کاهش دهد.

فشار خون پایین: کارودیلول میتواند باعث فشار خون به میزان خطرناکی شود و همین امر باعث میشود هوشیاری شما از دست برود. این خطر بعد از اولین دوزهای شما و هنگام افزایش دوز بیشتر است. برای کاهش خطر بروز این اتفاق ، کارودیلول را با غذا میل کنید. پزشک ممکن است شما را با دوز کم شروع کند و به آرامی آن را افزایش دهد

افراد دیابتی: کارودیلول میتواند باعث پایین آمدن قند خون ( هیپوگلیسمی ) شود و بعد از مدتی قند خون شما را به حالت عادی بازگرداند. همچنین ممکن است علائم سطح قند خون را کم رنگ کند. در صورت ابتلا به دیابت ، از این دارو با احتیاط استفاده کنید به خصوص اگر انسولین یا سایر داروهای دیابتی را مصرف میکند که میتواند باعث کاهش قند خون شوند.

مبتلایان به آسم: اگر مبتلا به اسم یا بیماری مرتبط به ان هستید نباید از این دارو استفاده کنید . یک دوز واحد کارودیلول در افراد مبتلا به آسم میتواند کشنده باشد

مبتلایان به مشکلات شدید کبدی: اگر مشکلات کبدی دارید و کبد شما به درستی کار نکند مصرف این دارو میتواند مقادیر بیشتری از دارو را در بدن شما به دنبال داشته باشد. این ممکن است به عوارض جانبی جدی مانند فشار خون کم خطرناک و ضربان قلب آهسته منجر شود.

مبتلایان به فشار خون پایین: کارودیلول میتواند فشار خون خطرناکی را ایجاد کند. که ممکن است باعث از دست رفتن هوشیاری شما شود

مبتلایان به برونشیت مزمن یا آمفیزم: کسانی که به این بیماری ها دچار هستند نباید کارودیلول یا سایر بتا بلاکر ها مصرف کنند.این دارو میتواند نه تنها بر قلب شما بلکه بر ریه های شما نیز تاثیر بگذارد.اثرات کارودیلول منجر به سفت شدن راه های هوایی شود و نفس کشیدن را برای شما دشوار میکند.

مبتلایان به بیماری عروقی: اگر بیماری عروقی محیطی دارید و از کارودیلول استفاده کنید احتیاط کنید .این دارو میتواند علائم شما را بدتر کند.

عوارض جانبی کارودیلول

عوارض شایع قرص کارودیلول سرگیجه ، خستگی غیر معمول ، فشار خون ، اسهال ، قند خون بالا ، ضربان قلب آهسته ، افزایش وزن،سردرد،حالت تهوع میباشد.البته اگر این اثرات خفیف باشد ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین برود. اگر شدیدتر شد یا از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص خوراکی کارودیلول میتواند چندین نوع عوارض از جمله خواب آلودگی ایجاد کند . پس سعی کنید که تا زمانی که بدانید این دارو بر شما چه تاثیری میگذارد رانندگی نکنید.در صورت بروز عوارض جدی فورا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جدی شامل تغییرات در ضربان قلب شما که شامل علائم ضربان قلب نا منظم یا کند،احساس سرگیجه یا غش میباشد و مشکلات قلبی شامل مشکلات تنفسی یا تنگی نفس،افزایش وزن،پاها ، مچ پا و بازوها متورم میشود،درد قفسه سینه است.

تداخل دارویی کارودیلول

قرص کارودیلول میتواند با سایر داروها ، گیاهان و یا ویتامین هایی که مصرف میکنید تداخل داشته باشد. قبل از تجویز تمام داروهایی را که مصرف میکنید به پزشک خود بگویید.نمونه هایی از داروهایی که میتواند با کارودیلول تداخل ایجاد کنند در زیر اورده شده است:

ایبوپروفن , ایندومتاسین , پیروکسیکام , توپوتکان , دی هیدرو ارگوتامین , دیگوکسین , رپاگلینید , سالبوتامول , سالمترول , گلی کلازید , لیدوکائین , وراپامیل , امپرازول , پاروکستین , دوبوتامین , سرترالین , سیتالوپرام , سیرولیموس , نبیوولول , آرفورموترول , افاویرنز , فلوواستاتین , دوکسازوسین , فلبامات , ادوکسابان , لیپیودول , انسولین آسپارت , فورمترول , بیزوپرولول , دی سولفیرام , ریواروکسابان , ریتودرین , سیکلوسپورین , فلوکستین , فینگولیمود , مگزیلتین , یوهمبین , انسولین گلارژین

مصرف کارودیلول در دوران بارداری

قرص کارودیلول در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود. مصرف کارودیلول ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کارودیلول در دوران شیردهی

مشخص نیست که کارودیلول به شیر مادر منتقل میشود یا خیر. حتما قبل از مصرف این نکته را به پزشک خود بگویید شاید مجبور باشید شیردهی به کودک را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.