شفا مگ

لووتیروکسین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص لووتیروکسین داروی کم کاری تیروئید و پیشگیری از گواتر است و برای تنظیم انرژی و متابولیسم، جایگزین هورمونی می شود که توسط غده تیروئید تولید می شود.

قرص لووتیروکسین

قرص لووتیروکسین از داروهای ضد کم کاری تیروئید می باشد که برای درمان کم کاری تیروئید و پیشگیری یا درمان گواتر مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص در فرم های دارویی 50، 75 و 100 در داروخانه ها در دسترس می باشد.این دارو با توجه به تشخیص پزشک ممکن است با داروهای دیگر به صورت ترکیبی تجویز شود.

کم کاری تیروئید حالتی از غده تیروئید می باشد که قادر نیست به اندازه کافی هورمون تیروئیدی تولید کند که درجه خفیف آن شیوع بیشتری دارد و معمولا با مصرف دارو درمان می شود. اما اگر درمان نشود و به موقع داروها مصرف نشود ممکن است این کم کاری تشدید و به مرحله حاد برسد. داروی لووتیروکسین یکی از داروهای درمان کم کاری تیروئید می باشد که مقدار و دوز مصرفی آن با توجه به شدت بیماری توسط پزشک تجویز می شود.علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، درد عضلات، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن و کاهش ضربان قلب است که با مشاهده این علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ریزش مو، تعریق بیش از حد، پرخاشگری و تغییرات در قاعدگی از عوارض شایع قرص لووتیروکسین می باشد که معمولا پس از تنظیم دارو و عادت کردن بدن به این دارو از بین می رود. اما بهتر است برای تنظیم دوز دارو و کاهش عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قطع داروی لووتیروکسین: اگر به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک لووتیروکسین را قطع کنید،سطح هورمون تیروئیدی در بدن پایین می آید و می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. حتما برای قطع دارو باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

تداخل لووتیروکسین با گردو: جذب لووتیروکسین ممکن است توسط غذاهایی مانند گردو، آرد سویا، فیبر های غذایی، کلسیم و آب میوه های غنی شده از کلسیم کاهش یابد. بهتر است تا چند ساعت ( معمولا 4 ساعت) پس از مصرف دوز لووتیروکسین از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید.

قرص لووتیروکسین برای لاغری: برخی افراد از قرص لووتیروکسین برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کنند که این بسیار خطرناک است و می تواند عوارض جانبی شدیدی ( حتی مرگ) را به همراه داشته باشد.

عوارض قرص لووتیروکسین در دراز مدت می تواند باعث کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان ها شود و بیمار را در معرض خطر بیشتر شکستگی استخوان قرار دهد، به همین خاطر اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف همزمان قرص آهن و لووتیروکسین می تواند باعث کاهش میزان لووتیروکسین در بدن شود و بهتر است اگر قرص آهن مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا زمان مصرف آنها را برای شما تعیین کند.

قرص لووتیروکسین در گروه A بارداری قرار دارد و اگر باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند میزان مصرف دارو را برایتان تغییر دهد. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید و دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، زیرا سطح پایین هورمون تیروئید می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

برای اینکه با نحوه عملکرد قرص لووتیروکسین ،عوارض جانبی این دارو و اینکه با چه داروهایی تداخل دارد در ادامه با ما همراه باشید. مطالبی که در ادامه می خوانید جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و صرفا برای بالا بردن اطلاعات شما درباره دارویی که مصرف می کنید اورده شده است. توصیه می شود به هیچ عنوان هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

لووتیروکسین چیست و برای چه بیماری تجویز می شود

لووتیروکسین یک داروی ضد کم کاری تیروئید است و به شکل قرص هایی با فرم 50، 75 و 100 می باشد که با توجه به شرایط پزشکی، شرایط بیماری و تجویز پزشک مقدار آن مشخص می شود. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند، پزشک این دارو را تجویز می کند تا به ترشح هورمون های تیروئیدی در بدن کمک کند.البته قرص لووتیروکسین فقط برای کم کاری تیروئید تجویز نمی شود و از آن برای درمان گواتر یا پیشگیری از بزرگ شدن غده تیروئید نیز تجویز می شود.

لووتیروکسین برای تنظیم انرژی و متابولیسم بدن تجویز می شود تا جایگزینی برای هورمونی تیروئیدی باشد. این دارو زمانی تجویز می شود که تیروئید به تنهایی مقدار کافی هورمون تولید نمی کند.عملکرد لووتیروکسین از طریق کنترل دی ان ای و سنتز پروتئین ها می باشد و نیمه عمر 6 الی 7 روزه دارد و از طریق روده دفع می شود.

نکات مهم قبل از تجویز قرص لووتیروکسین

برخی افراد ممکن است شرایط پزشکی یا بیماری خاصی مانند حملات قلبی، اختلال در غده آدرنال و ... داشته باشند، این افراد حتما باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

اگر سابقه بیماری یا شرایط پزشکی خاصی، بخصوص بیماری های زیر را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد و باعث عوارض جانبی شدید شود:

  • بیماری های قلبی یا حملات قلبی
  • لخته شدن خون یا اختلال در لخته شدن خون
  • دیابت
  • بیماری کبدی یا کلیوی
  • پوکی استخوان یا تراکم معدنی استخوان
  • حساسیت دارویی

اگر مشکل اختلال در غده آدرال درمان نشده یا کنترل نشده و یا اختلال تیروئیدی به نام تیروتوکسیکوز دارید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

افرادی که مشکلات قلبی دارند می بایست قبل از تجویز پزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهند. پزشک با توجه به شرایط پزشکی بیمار تجویز خود را انجام می دهد.

 لووتیروکسین را چگونه باید مصرف کرد

لووتیروکسین با توجه به شرایط بیماری و شرایط پزشکی بیمار تجویز می شود. اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نمی تواند لووتیروکسین را به صورت خوراکی مصرف کند ممکن است آمپول لووتیروکسین را تجویز کند.

توجه داشته باشید تا چند ساعت بعد از مصرف قرص لووتیروکسین نباید از آرد سویا، آب گریپ فروت، گردو و غذاهایی که فیبر زیادی دارند استفاده کنید، زیرا باعث می شوند سطح لووتیروکسین در بدن کاهش یابد.

بهتر است لووتیروکسین را چند ساعت قبل از غذا و با معده خالی مصرف کنید و اگر می خواهید قبل از صبحانه مصرف کنید حداقل 1 الی 2 ساعت قبل از صرف صبحانه باشد.

قرص لووتیروکسین را با یک لیوان پر آب مصرف کنید و حتما دارو را به موقع مصرف کنید. جهت یادآوری مصرف دارو، بهتر است در زمان مشخصی آن را مصرف کنید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما به لووتیروکسین پاسخ دهد، به همین خاطر می بایست مصرف دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشتید.

لووتیروکسین چه عوارض جانبی دارد

لووتیروکسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از این عوارض مانند افزایش اشتها، کاهش وزن، ریزش مو و تغییرات دوران قاعدگی از شایع ترین عوارض آن می باشد. البته برخی افراد ممکن است در زمان مصرف لووتیروکسین دچار تعریق بیش از حد، سردرد، مشکل خواب، اضطراب و ضعف عضلانی شوند. این علائم پس از تنظیم دوز و عادت کردن بدن به دارو از بین می رود، اما اگر علائم شدید شد و از بین نرفت می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش مو از عوارض جانبی شایع قرص لووتیروکسین می باشد که ممکن است طی چند ماه اول درمان با این دارو اتفاق بیوفتد. این عوارض در اکثر موارد موقتی می باشد و با عادت کردن بدن به این دارو از بین می رود..

قرص لووتیروکسین ممکن است در برخی افراد عوارض شدید و جدی تری ایجاد کند که در صورت مشاهده علائم زیر می بایست فورا با پزشک تماس بگیرند:

  • حمله قلبی با علائم درد قفسه سینه، تنگی نفس
  • نارسایی قلبی با علائم تنگی نفس، خستگی شدید و تورم پا
  • ضربان قلب سریع یا نا منظم

تب، گر گرفتگی ، لرزش، ضعف و خستگی، مشکلات حافظه، احساس افسردگی یا تحریک پذیری، خشکی پوست یا مو، تغییر در اشتها می تواند از عوارض لووتیروکسین باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

قرص لووتیروکسین با چه داروهایی تداخل دارد

قرص لووتیروکسین با برخی داروها، مواد غذایی و ویتامین ها می تواند تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث کاهش و یا افزایش سطح دارو در بدن شود. این می تواند باعث عوارض جانبی شود. در صورتی که داروی خاصی و یا ویتامین مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد افسردگی: داروهایی مانند آمی تریپتیلین، سرترالین با این دارو تداخل دارد و مصرف همزمان این داروها می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین می توانند در صورت مصرف با لووتیروکسین خطر خونریزی را در بیمار افزایش دهند. در صورت تشخیص مصرف لووتیروکسین توسط پزشک ، ممکن است نیاز به کاهش میزان داروی رقیق کننده خون باشد.

مصرف همزمان لووتیروکسین با بعضی داروها مانند کتامین می تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان سریع قلب شود و ایجاد عوارض جانبی شدیدی کند.

البته برخی داروها و یا ویتامین ها هستند که می توانند اثر لووتیروکسین را کم کنند و دارو به خوبی در بدن عمل نکند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:

قرص های مکمل آهن و کلسیم، امپرازول، اسموپرازول، لانزوپرازول، داروهای اسید معده از جمله داروهایی هستند که می توانند اثر لووتیروکسین را کاهش دهند. به همین خاطر در صورت نیاز به این داروها، از مصرف آنها طی 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف لووتیروکسین خودداری کنید.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با لووتیروکسین نمی باشد. به همین خاطر در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز لووتیروکسین با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.