شفا مگ

کلپوره یا مریم نخودی

کلپوره یا مریم نخودی گیاهی با طبع گرم و خشک که از خواص آن برای درمان اسهال، مشکلات معده، کاهش درد قاعدگی، ریزش مو، زخم دهان و گزش حشرات استفاده می شود.کلپوره گیاهی از تیره نعنایان است و با نام های مریم نخودی، مسک الجن نیز شناخته می شود و در بلوچستان ایران برای دردهای قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلپوره یا مریم نخودی
  1. کلپوره چیست
  2. طبع کلپوره
  3. منع مصرف
  4. موارد مصرف
  5. طریقه مصرف

کلپوره چیست

کلپوره Teucrium Polium گیاهی که در ایران با نام مریم نخودی بیشتر شناخته شده و از تیره نعنایان است و در مناطق مدیترانه ای رشد کرده و دارای گل های صورتی وسفید می باشد.

کلپوره گیاهی از تیره نعنایان است و با نام های مریم نخودی، مسک الجن نیز شناخته می شود و در بلوچستان ایران برای دردهای قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.کلپوره حاوی ترکیبات سالوژنین ، سیرسیلیو ، سابینین ، میرسن ، ژرماکرن ، اسپاتولنول میباشد.

کلپوره با خواص ضد باکتری ، ضد دیابتی و ضد اسهال برای درمان بیماری های بیشماری که مرتبط با معده هستند استفاده میشود.از کلپوره برای ساخت داروهای زیادی مانند داروی اسهال و دیابت استفاده میشود که به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلپوره حاوی خواص ضد باکتری است که باعث کاهش سطح کلی رادیکال های آزاد در بدن میشود و به پاکسازی بدن کمک میکند و همچنین از بروز هر بیماری در بدن جلوگیری میکند.این گیاه حاوی ترکیباتی است که به آرامش اعصاب کمک میکند و در عین حال سطح چربی خون را کاهش میدهد. کلپوره میتواند به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک کند.

طبع کلپوره چیست

کلپوره طبعی گرم و خشک دارد. کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان اسهال بسیار مفید است. از این گیاه در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده میشود.

منع مصرف کلپوره

  • مصرف بیش از حد گیاه کلپوره میتواند مشکلات جدی برای مغز و معده داشته باشد.
  • زنان باردار و مادران شیرده و کودکان نباید از گیاه کلپوره استفاده کنند.
  • کلپوره به مدت کوتاه مصرف شود و مصرف طولانی مدت از این گیاه باعث مسمومیت در کلیه ها و کبد میشود .
  • کسانی که مشکلات کبدی ، کلیه، ناراحتی های قلبی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • این گیاه کودکان زیر 4 سال  منع مصرف دارد.

موارد مصرف کلپوره

کلپوره دارای خواص ضد باکتری، ضد دیابت، ضد اسهال می باشد و به همین علت در صنعت دارو سازی از آن برای داروهای اسهال و دیابت نیز استفاده می شود.همچنین از کلپوره برای درمان اسهال، مشکلات معده، کاهش درد قاعدگی، ریزش مو، زخم دهان و گزش حشرات استفاده می شود.

جوشانده کلپوره: قرقره جوشانده کلپوره برای شستشو و ضد عفونی دهان ، رفع برفک ، درمان زخم های دهان و درمان ناراحتی های حلق استفاده میشود.اگر سر خود را با جوشانده کلپوره بشویید میتوانید پوست سر خود را به راحتی تقویت و از ریزش مو جلوگیری کنید.

ضماد کلپوره: ضماد این گیاه برای درمان گزیدگی حشرات استفاده میشود.این گیاه را کوبیده و به صورت ضماد در آورید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

کلپوره گیاهی گرم و خشک است و میتواند به درمان سرماخوردگی ، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال ، تسکین درد در ناحیه قفسه سینه و درد قاعدگی و همچنین تری گلیسیرید خون کمک کند.

برای درمان عرق های شبانه میتوانید از دمنوش گیاه کلپوره استفاده کنید.مصرف دمنوش کلپوره در دوران قاعدگی باعث میشود که دردهای قاعدگی را تسکین دهد.همچنین از گیاه کلپوره در طب سنتی برای بهبود جوش های بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

طریقه مصرف کلپوره

  • کلپوره را میتوانید بجوشانید و مصرف کنید.
  • عصاره این گیاه را میتوانید از داروخانه ها و یا عطاری ها تهیه کنید.
  • از عرق کلپوره میتوانید استفاده کنید

کلپوره را میتوانید روزی سه نوبت مصرف کنید. برای هر بار مصرف 1 قاشق مرباخوری حاوی 5 گرم از کلپوره را به مدت 20 دقیقه در یک قوری دم کرده و بعد از غذا میل کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.