شفا مگ

اطلاعات دارویی کلیندامایسین واژینال

کلیندامایسین واژینال یک آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی واژن است و از آن برای درمان بیماری های واژینوز باکتریال، هموفیلوس واژینالیس تجویز می شود.

کلیندامایسین واژینال
  1.  کلیندامایسین واژینال چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. هشدارهای مصرف
  5. مصرف در بارداری
  6. مصرف در شیردهی
  7. عوارض جانبی

کلیندامایسین واژینال چیست

کلیندامایسین واژینال دارویی برای درمان نوع خاصی از عفونت واژن مانند واژینوز باکتریایی استفاده می شود. کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که با متوقف کردن رشد باکتری ها موثر است.

طیف اثر داروی کلیندامایسین در برابر باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی میباشد و  نیمه عمر 2 تا 3 ساعت میباشد و دفع آن توسط ادرار ،صفرا و مدفوع میباشد.

کلیندامایسین در اشکال دیگر کپسول کلیندامایسین ، آمپول کلیندامایسین ، شیاف کلیندامایسین، ژل موضعی کلیندامایسین در دسترس می باشد.

موارد مصرف کرم کلیندامایسین واژینال

کرم واژینال کلیندامایسین 2% برای درمان عفونت های باکتری واژن مانند واژینوز باکتریال تجویز می شود. کرم واژینال کلیندامایسین در عفونت های واژینال ناشی از هموفیلوس واژینیتس، گاردنلا واژینیتس، کورینه باکتریوم واژینیتس و عفونت های واژینال ناشی از باکتری های بی هوازی مصرف می شود.

نحوه مصرف کرم کلیندامایسین واژینال

  • قبل از استفاده از کرم واژینال کلیندامایسین بروشور دارویی را مطالعه کنید.
  • دوز و مقدار کلیندامایسین واژینال برای هر فردی متفاوت می باشد و می بایست توسط پزشک تجویز شود.
  • یک دوره درمان با کرم واژینال کلیندامایسین 3 تا 7 روز متوالی می باشد.
  • قبل از استفاده منطقه را با صابون ملایم و بدون عطر تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید.

هشدارهای مصرف کرم کلیندامایسین واژینال

در صورت حساسیت به کلیندامایسین یا لینوکومایسین نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید کلیندامایسین برای شما بی خطر است در صورت وجود موارد پزشکی زیر با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • کولیت ،بیماری کرون یا سایر اختلالات روده
  • اگزما یا واکنش پوستی
  • بیماری کبد
  • آسم یا آلرژی به آسپیرین
  • حساسیت به رنگ غذایی

کلیندامایسین میتواند باعث اسهال شود که میتواند شدید باشد یا منجر به مشکلات جدی روده شود. اگر اسهال آبکی یا خونی بود ، استفاده از دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

قبل از استفاده از کلیندامایسین ،در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، کبدی ، اختلال روده مانند کولیت یا بیماری کرون یا سابقه اسم و اگزما حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

مصرف کلیندامایسین واژینال در بارداری

کلیندامایسین در گروه B بارداری قرار دارد. به این معنی میباشد که تحقیقات روی سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و در صورت بارداری و باردار شدن میبایست با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کلیندامایسین واژینال در شیردهی

کلیندامایسین به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است عوارض جانبی در کودک شیرده ایجاد کند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کلیندامایسین واژینال

داروهای آنتی بیوتیک میتوانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خون آلود است،مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند.در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به کلیندامایسین مانند کهیر ، تنفس دشوار و تورم در صورت یا گلو یا واکنش شدید پوست با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.در صورت بروز موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • هرگونه تغییر در عادات روده
  • درد شدید معده،اسهال ابکی یا خون آلود
  • ادرار کم یا زیاد
  • طعم فلزی در دهان
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.