شفا مگ

اطلاعات دارویی آمپول کلیندامایسین

آمپول کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های شدید باکتریایی سینوسی، ذات الریه، التهاب لگن، جوش صورت به صورت عضلانی یا وریدی تجویز می شود.

آمپول کلیندامایسین
  1. کلیندامایسین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. مصرف در بارداری
  6. مصرف در شیردهی
  7. عوارض جانبی

آمپول کلیندامایسین چیست

آمپول کلیندامایسین یک داروی آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مبارزه کرده و عفونت های ناشی از باکتری ها را از بین می برد.کلیندامایسین سنتز پروتئین را در ارگانیسم های حساس توسط اتصال برگشت پذیر به زیر واحد 50S ریبوزومی مهار میکند.

طیف اثر آمپول کلیندامایسین در برابر باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی می باشد و  نیمه عمر 2 تا 3 ساعت میباشد و دفع آن توسط ادرار ،صفرا و مدفوع میباشد.

کلیندامایسین در اشکال دیگر کپسول کلیندامایسین ، شیاف کلیندامایسین، ژل موضعی کلیندامایسین، کلیندامایسین واژینال در دسترس می باشد.

موارد مصرف آمپول کلیندامایسین

آمپول کلیندامایسین برای عفونت های شدید باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان عفونت شدید سینوسی، ذات الریه، عفونت واژن در صورت عفونت شدید به صورت آمپول عضلانی یا وریدی تجویز می شود.

همچنین از کلیندامایسین برای عفونت ناشی از ارگانیسم های حساس ،عفونت شدید گوش میانی ،مالاریا،فارنژیت،عفونت استخوان و مفصل ،سیاه زخم ، تونسیلیت مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف آمپول کلیندامایسین

افراد بالای 60 سال تزریق کلیندامایسین باید با احتیاط انجام شود و این افراد عوارض جانبی بیشتری خواهند داشت.در صورت حساسیت به کلیندامایسین یا لینوکومایسین نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید کلیندامایسین برای شما بی خطر است در صورت وجود موارد پزشکی زیر با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • کولیت ،بیماری کرون یا سایر اختلالات روده
  • اگزما یا واکنش پوستی
  • بیماری کبد
  • آسم یا آلرژی به آسپیرین
  • حساسیت به رنگ غذایی

کلیندامایسین میتواند باعث اسهال شود که میتواند شدید باشد یا منجر به مشکلات جدی روده شود. اگر اسهال آبکی یا خونی بود ، استفاده از دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

قبل از استفاده از کلیندامایسین ،در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، کبدی ، اختلال روده مانند کولیت یا بیماری کرون یا سابقه اسم و اگزما حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

مقدار مصرف آمپول کلیندامایسین

دوز مصرف کلیندامایسین بر اساس شرایط سنی، نوع بیماری و شرایط پزشکی تجویز می شود. دوز معمول برای عفونت جدی 600 میلی گرم تا 1 گرم روزانه در 2 تا 4 دوز منقسم و همچنین برای عفونت های جدی تر 1.2 تا 1.7 گرم روزانه در 2 تا 4 دوز منقسم تجویز می شود.

مصرف آمپول کلیندامایسین در بارداری

آمپول کلیندامایسین در گروه B بارداری قرار دارد. به این معنی میباشد که تحقیقات روی سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و در صورت بارداری و باردار شدن میبایست با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آمپول کلیندامایسین در شیردهی

آمپول کلیندامایسین به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است عوارض جانبی در کودک شیرده ایجاد کند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آمپول کلیندامایسین

داروهای آنتی بیوتیک میتوانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خون آلود است،مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند.در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به کلیندامایسین مانند کهیر ، تنفس دشوار و تورم در صورت یا گلو یا واکنش شدید پوست با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.در صورت بروز موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • هرگونه تغییر در عادات روده
  • درد شدید معده،اسهال ابکی یا خون آلود
  • ادرار کم یا زیاد
  • طعم فلزی در دهان
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.