شفا مگ

آمپول متیل پردنیزولون

آمپول متیل پردنیزولون استات یک داروی کورتیکواستروئیدی که مانع التهاب در بدن می شود و برای درمان التهاب کمردرد، دیسک کمر، آلرژیک، آرتروز تجویز می شود.متیل پردنیزولون در اشکال آمپول 40 میلی گرم در میلی لیتر در دسترس میباشد.این دارو به سرعت در عضله، کبد، پوست، کلیه، انشار می یابد.

آمپول متیل پردنیزولون
  1. آمپول متیل پردنیزولون چیست
  2. موارد مصرف
  3. قبل از مصرف
  4. دوز مصرف
  5. مصرف در دوران بارداری
  6. مصرف در شیردهی
  7. عوارض جانبی

آمپول متیل پردنیزولون چیست

آمپول متیل پردنیزولون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که از انتشار موادی که باعث التهاب بدن می شود جلوگیری می کند.این دارو برای درمان شرایط التهابی و آلرژیک استفاده می شود.متیل پردنیزولون برای درمان آرتروز، لوپوس، پسوریازیس، اختلال آلرژیک، اختلالات غده و شرایط پوستی، چشم، ریه و سلول های خونی تاثیر می گذارد استفاده می وشد. آمپول متیل پردنیزولون در شکل آمپول 40 میلی گرم در میلی لیتر است.

آمپول متیل پردنیزولون از دسته داروهای ضد التهابی است که با کاهش فعالیت و حجم لنفاتیک، سیستم ایمنی را سرکوب می کند و باعث کاهش سطح ایمنوگلبولین ها و کمپلمان می شود.

متیل پردنیزولون به سرعت در عضله ، کبد ، پوست ، روده و کلیه انتشار می یابد و در کبد متابولیزه میشود و از طریق کلیه دفع میشود. همچنین نیمه عمر بیولوژیک این دارو 18 تا 36 ساعت است.

موارد مصرف آمپول متیل پردنیزولون

آمپول متیل پردنیزولون دارویی برای التهاب، شوک و نواقص حسی استفاده می شود و از آن برای درمان بیماری های آرتروز، لوپوس، اختلال آلرژیک و مشکلات پوستی، کمردرد و دیسک کمر تجویز می شود.

قبل از مصرف آمپول متیل پردنیزولون

داروهای استروئیدی سیستم ایمنی را ضعیف می کند و عفونت را بدتر می کند یا عفونتی که داشته باشید را بدتر می کند.قبل از مصرف در مورد هر گونه بیماری یا عفونی که طی هفته های گذشته داشته باشید به پزشک خود بگویید.

در صورتی که به متیل پردنیزولون حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.اگر در بدنتان عفونت قارچی دارید نباید از متیل پردنیزولون استفاده کنید.

اگر دچار بیماری هایی مانند اختلال تیروئید، عفونت تبخال چشمی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، بیماری کبد، بیماری روانی، بیماری دیابت دارید قبل از تجویز متیل پردنیزولون با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای استروئیدی سطح گلوکز در خون یا ادرار را افزایش میدهد و ممکن است لازم باشد بیماران دیابتی دوز دارو دیابت خود را تنظیم کنند.

دوز مصرف آمپول متیل پردنیزولون

مقدار مصرف روزانه آمپول متیل پردنیزولون برای بزرگسالان روزانه 10 تا 80 میلی گرم به صورت عضلانی می باشد و برای کودکان بر اساس وزن تجویز می شود.

مصرف متیل پردنیزولون در دوران بارداری

متیل پردنیزولون می تواند در دوران بارداری به جنین متولد نشده آسیب برساند و در گروه C بارداری قرار دارد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف متیل پردنیزولون در شیردهی

ممکن است متیل پردنیزولون به شیر مادر منتقل شود و مشخص نیست که میتواند به کودک شیرده اسیب برساند یا خیر. قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آمپول متیل پردنیزولون

متیل پردنزولون مانند هر دارویی ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارضی کند که برخی از عوارض گذرا می باشند و طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود.اگر علائم از بین نرفت و یا شدیدتر شد باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

از عوارض شایع متیل پردنیزولون احتباس مایعات، سرگیجه، احساس چرخش، تغییر دوره قاعدگی، سردرد، درد یا ضعف عضلات، نفخ و ناراحتی های گوارشی می باشد.

برخی از عوارض متیل پردنیزولون ممکن است خطرناک باشد و در صورت مشاهده باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.این عوارض شامل:

  • تنگی نفس ، تورم ، افزایش سریع وزن
  • کبودی ، زخمی که بهبود پیدا نکند
  • تاری دید، درد چشم ، هاله دور چراغ
  • افسردگی شدید ، رفتار غیر معمول
  • درد جدید یا غیر معمول
  • مدفوع خونی
  • تشنج
  • افزایش تشنگی یا ادرار

این لیست کامل از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری رخ دهد که در صورت مشاهده علائمی غیر معمول با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.