شفا مگ

خواص بلوبری برای دیابت

بلوبری از جمله میوه هایی است که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید می باشد و می تواند در پردازش گلوکز، کاهش وزن و حساسیت به انسولین بسیار موثر باشد.بلوبری یک غذای عالی برای دیابت می باشد و همچنین مملو از ویتامین ها، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیبر است که می تواند باعث تقویت سلامتی شود. در ادامه با خواص بلوبری برای دیابت آشنا شوید.

خواص بلوبری برای دیابت
  1. شاخص گلیسمی بلوبری
  2. بار گلیسمی بلوبری
  3. بلوبری و حساسیت به انسولین
  4. بلوبری و کاهش وزن

شاخص گلیسمی بلوبری

شاخص گلیسمی GI اثرات غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر میزان قند خون شما ، که به آن سطح قند خون نیز گفته میشود اندازه گیری میکند.

شاخص GI ،غذاها را در مقیاس 0 تا 100 رتبه بندی میکند. مواد غذایی با تعداد GI بالا میزان قند خون را سریعتر از غذاهایی که با شاخص GI متوسط یا پایین هستند بالا می برند. رتبه بندی GI به شرح زیر است:

  • کم: 55 یا کمتر
  • متوسط:56-69
  • بالا: 70 یا بیشتر

شاخص گلیسمی بلوبری 53 است و با توجه به مواردی که در مورد GI ذکر شد این شاخص در رده کم GI قرار دارد. این مقدار تقریبا مانند کیوی ، موز ، آناناس و انبه است. دانستن شاخص گلیسمی غذا ها و میوه ها میتواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنند.

بار گلیسمی بلوبری

بار قند خون با ضرب شاخص قند خون در مقدار کربوهیدرات مواد غذایی و تقسیم آن بر 100 (Gi = Gl * کربوهیدرات / 100) محاسبه می شود.

اگر چه شاخص قند خون از صفر تا 100 قرار گرفته است بار قند خون در رتبه کمی متفاوت است. یک بار گلیسمی پایین به عنوان طبقه بندی بین صفر و 10 است. بار گلایسمی متوسط 11 تا 19 و یک بار قند خون بالا بیش از 20 است.یک فنجان بلوبری یا 150 گرم دارای 9.6 GL است و یک وعده کوچکتر 100 گرم دارای 6.4 GL میباشد.

آنتوسیانین ها در بلوبری خاصیت ضد دیابتی دارند بلوبری در مقایسه با دیگر میوه ها مقدار متعادلی قند دارد. یک فنجان بلوبری ( 148 گرم ) دارای 15 گرم قند است که برابر با یک سیب کوچک یا یک پرتقال بزرگ است.

با این حال ترکیبات زیست فعال موجود در بلوبری تمام تاثیرات منفی قند را از بین می برند. پژوهش ها نشان دادند آنتوسیاتین های بلوبری تاثیر مفیدی روی حساسیت به انسولین و سوخت و ساز گلوکز دارند. این تاثیر آنتی دیابتی در آب بلوبری و عصاره آن نیز وجود دارد. بهبود حساسیت به انسولین باید خطر سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 که در حال حاضر بزرگترین مشکلات سلامت جهان هستند کاهش دهد.

بلوبری و حساسیت به انسولین

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف یک اسموتی بلوبری در افراد بزرگسال چاق مبتلا به پیش دیابت میتواند حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. این مطالعه نشان میدهد که بلوبری میتواند بدن را نسبت به انسلین پاسخگوتر کند که این میتواند به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند.

بلوبری و کاهش وزن

بلوبری بسیار کم کالری است، برای کاهش وزن عالیست که یکی از عوامل مبارزه با دیابت نوع دوم است.

یک فنجان بلوبری تنها ۸۳ کالری دارد.

با جایگزین کردن بلوبری با خوردنی های پر کالری مثل چیپس، برنامه رژیم غذایی خود را به سوی سلامتی تغییر دهید.
بطور مثال می توانید بلوبری را با ماست مخلوط کنید و به عنوان دسر میل کنید.در تحقیقات دانشگاه میشیگان نیز چربی سوزی و کاهش وزن مصرف کنندگان بلوبری کاملاً مشهود بوده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.