شفا مگ

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یک التهاب واژن است.این بیماری به دلیل رشد باکتری های بی هوازی ایجاد می شود و نگران کننده نیست. با علل ، علائم ، درمان آن آشنا شوید.

واژینوز باکتریال
  1. واژینوز باکتریال چیست
  2. علائم واژینوز باکتریال
  3. علت واژینوز باکتریال
  4. عوامل پر خطر
  5. تشخیص واژینوز باکتریال
  6. درمان واژینوز باکتریال
  7. عوارض واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال چیست

واژینوز باکتریال که به باکتریوز واژن نیز شناخته می شود نوعی التهاب واژن است که ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی است که به طور طبیعی در واژن یافت می شود و باعث بر هم زدن تعادل طبیعی می شود. واژینوز باکتریال در سنین مختلف که معمولا 15 تا 44 سال است ممکن است رخ دهد.

زنان در سالهای تولید مثل خود به احتمال زیاد دچار واژینوز باکتریایی می شوند ، اما این بیماری می تواند زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. علت آن کاملاً مشخص نیست ، اما فعالیت های خاصی ، از قبیل رابطه جنسی محافظت نشده یا تکرار مکرر ، خطر شما را افزایش می دهد.

واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های مخمر هر دو شکل شایع واژینیت هستند که این دو عفونت در اکثر موارد نگران کننده نیستند. در حالی که علائم آنها یکسان هستند ، اما علل و راه درمان هر دو متفاوت می باشند.
واژینوز باکتریایی باعث ترشحات غیر معمول واژن می شود.این ترشحات اغلب نازک ، زرد یا خاکستری است و بوی ناخوشایندی قوی را به همراه دارد.

علائم واژینوز باکتریال

کارشناسان تخمین می زنند حدود نیمی از افرادی که مبتلا به BV هستند علائم قابل توجهی را تجربه نمی کنند.علائم و نشانه های واژینوز باکتریایی شامل موارد زیر است:

  • ترشحات نازک ، خاکستری ، زرد یا سبز
  • خارش واژن
  • سوزش هنگام ادرار
  • بوی نامطبوع

علت واژینوز باکتریال

نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس وجود دارد که واژن را اسیدی نگه می دارد تا باکتری های بد رشد خوبی نداشته باشند. اگر سطح لاکتوباسیل کاهش یابد ، باکتری های بد بیشتری به درون واژن منتقل می شود و رشد می کنند.

واژینوز باکتریایی ناشی از رشد بیش از حد یکی از چندین باکتری که به طور طبیعی در واژن یافت می شود. معمولا باکتری های خوب از باکتری های بد ( بی هوازی ) تعدادشان بیشتر است.اما اگر باکتری های بی هوازی بیش از حد زیاد شوند و تعادل آنها بر هم بریزد باعث واژینوز باکتریایی می شوند.


بیشتر بخوانید: ولوواژینیت چیست


عوامل پر خطر

هر زن می تواند دچار واژینوز باکتریال شود ، اما برخی از رفتارها یا فعالیتها می توانند این خطر را افزایش دهند. که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از آب یا محلول دارویی برای تمیز کردن واژن
  • حمام کردن با مایعات ضد عفونی کننده
  • با استفاده صابون های معطر ، دئودورانت واژن
  • سیگار کشیدن
  • شستن لباس زیر با مواد شوینده قوی

تشخیص واژینوز باکتریال

برای تشخیص واژینوز باکتریال پزشک زنان در مورد تاریخچه پزشکی شما سوالاتی خواهد کرد.معاینه های جسمی و معاینات لگن را انجام می دهد.همچنین میزان اسیدیته واژن را بررسی می کند و ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن را برای یافتن سلول های پر شده از باکتری ها بگیرد.

درمان واژینوز باکتریال

درمان واژینوز باکتریال پزشک مربوطه آنتی بیوتیک تجویز می کند. این آنتی بیوتیک ها می توانند قرص یا کرم یا ژل های واژینال باشند. این درمان حدود 5 تا 7 روز زمان می برد و می بایست دوز های تجویزی را کامل کنید، حتی اگر علائم شما از بین برود. اگز درمان را زود قطع کنید ممکن است عفونت دوباره برگردد.

واژینوز باکتریال ممکن است حتی پس از درمان باز برگردد.در این مورد می بایست یک دوره طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

یکی از آنتی بیوتیک های رایج در درمان واژینوز باکتریال مترونیدازول است. اگر مترونیدازول تاثیر گذار نبود و یا اگر عفونت عود کرد کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک جایگزین است که از آن استفاده می شود.پزشک مربوطه شما ممکن است برای این درمان یک کرم یا شیاف مانند کلیندامایسین را نیز تجویز کند.

عوارض واژینوز باکتریال

در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال عوارضی را شامل می شود که باعث خطرات بیشتری هستند. واژینوز باکتریال می تواند حساسیت به ویروس را افزایش دهند. در بعضی موارد باعث خطر ابتلا به ویروس تبخال ، سوزاک می شود. حتی در بعضی از موارد خطراتی را در دوران بارداری به همراه دارد که عبارتند از :

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین در دوران بارداری
  • پاره شدن زود هنگام کیسه آمنیوتیک
  • آندومتریت پس از زایمان
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.