شفا مگ

میوه خشک چه خاصیتی دارد

میوه خشک می تواند یک میان وعده بسیار خوب باشد که سرشار از مواد مغذی است و میوه خشک می توانند 3.5 برابر میوه تازه فیبر ، ویتامین و مواد معدنی داشته باشد. ویتامین، مواد معدنی و فیبر میوه خشک حدود 3.5 برابر بیشتر از میوه تازه می باشد.البته این نکته را در نظر بگیرید که برخی ویتامین ها با خشک شدن میوه سطح آن کاهش می یابد و برخی از مواد مغذی بیشتر می شوند. در میوه خشک ویتامین C به شدت کاهش پیدا می کند ولی فیبر آن زیاد می شود. در ادامه به خواص و فواید انواع میوه های خشک شده را بخوانید.

میوه خشک چه خاصیتی دارد

میوه خشک چیست

میوه خشک از گرفتن تمام آب موجود در میوه تازه تولید می شود که با انجام این فرایند میوه کوچک تر می شود و تراکم از نظر انرژی باقی می باند. میوه های خشک شده می توانند طولانی تر از میوه های تازه حفظ شوند و به راحتی در سفرهای طولانی آن را حمل کرد.

میوه های خشک شده دارای مواد مغذی زیادی هستند. یک تکه میوه خشک شده تقریبا مانند میوه تازه دارای مواد مغذی می باشد و تفاوت آن با میوه تازه این است که فضای کوچکی را اشغال می کند.

میوه خشک دارای 3.5 برابر میوه های تازه دارای فیبر ، ویتامین و مواد معدنی است.به همین دلیل است که یک وعده میوه خشک می تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مانند فولات را تامین کند.البته برخی ویتامین ها مانند ویتامین C سطح آن کاهش می یابد.افرادی که میوه خشک مصرف می کنند، مقدار مواد مغذی بیشتری در مقایسه با افرادی که میوه خشک نمی خورند دریافت می کنند.

کشمش از انگور خشک شده بدست می آید و کشمش مملو از فیبر ، پتاسیم و ترکیبات مختلف گیاهی برای سلامتی میباشد. کشمش از نظر شاخص گلیسمی پایین تا متوسط و شاخص انسولین کم میباشند. در مطالعات نشان میدهد که خوردن کشمش میتواند فشار خون را پایین بیاورد و به کنترل قند کمک کند و کلسترول خون را کاهش دهد و منجر به افزایش احساس سیر بودن کند که تمام این عوامل در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی نقش زیادی دارد.

کشمش سرشار از فیبر ، پتاسیم و سایر ترکیبات گیاهی است ، خوردن کشمش به کنترل قند خون ، کاهش فشار خون و کلسترول خون و همچنین التهاب را کاهش میدهد.

آلو خشک شده ملین طبیعی است و در مبارزه با بیماری ها کمک میکند. آلوی خشک شده سرشار از فیبر ، پتاسیم ، بتاکاروتن ویتامین آ و ویتامین کا میباشد و این میوه خشک به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر و سوربیتول به عنوان یک ملین طبیعی شناخته شده است. همچنین نشان داده شده است که خوردن آلو به بهبود دفعات و قوام مدفوع کمک میکند.

آلو خشک به عنوان منبع عالی آنتی اکسیدان ها که ممکن است اکسید کلسترول را مهار کرده و از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کند. آلوها سرشار از مواد معدنی به نام بور میباشند که میتواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک کند.

خرما خشک سرشار از آنتی اکسیدان ، پتاسیم ، آهن و فیبر است و به کاهش اسیب اکسیداتیو و کمک به زایمان در زنان باردار کمک کند.
خرما بسیار شیرین است و منبع خوبی از فیبر ، پتاسیم ، آهن و چندین ترکیبات گیاهی میباشد.

از بین تمام میوه های خشک شده ، خرما یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان میباشند و در کاهش اکسیداتیو در بدن نقش خوبی دارند.تحقیق هایی در رابطه با زنان باردار و زایمان انجام گرفته است که خوردن خرما به طور منظم در طی چند هفته آخر بارداری میتواند به تسهیل گشاد شدن دهانه رحم کمک کند.

مانند بسیاری از غذاها میوه های خشک هم جنبه خوب دارد و هم بد. میوه خشک میتواند فیبر و مواد مغذی شما را تقویت کرده و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان را به بدن شما تامین کند. با این حال از نظر قند و کالری بسیار بالا هستند و هنگام خوردن بیش از حد میتواند باعث بروز مشکلاتی شوند. همچنین میوه های خشک شده کربوهیدارت زیادی دارند که در رژیم غذایی کم کربوهیدرات مناسب نمی دانند.

میزان کالری میوه خشک

از انجا که آب از میوه های خشک شده خارج شده و قند و کالری را در بسته ای بسیار کوچک متمرکز میکند. به همین دلیل میوه خشک از نظر کالری و قند بسیار بالا میباشند. در زیر چند نمونه از محتوای قند طبیعی میوه خشک شده اورده شده است:

  • کشمش 59%
  • خرما 64-66 %
  • آلو : 38%
  • انجیر : 48%

حدود 22-51 % از این مقدار قند فروکتوز است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. این خطرات شامل افزایش وزن ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی میباشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.