شفا مگ

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم

خار پاشنه یکی از مشکلات استخوانی می باشد که در پاشنه پا رخ می دهد که باعث درد در قسمت پاشنه پا به همراه می باشد. درد خار پاشنه به دلیل خار ایجاد شده نیست و به علت آسیب بافت نرم اطراف خار پاشنه این درد رخ می دهد.اگر کف یا پاشنه پا احساس درد و سوزش کردید یا درد در پاشنه پا هنگام ایستادن ایجاد شود ممکن است دچار خار پاشنه پا شده اید.در برخی از افراد درد در هنگام برخاستن از خواب یا استراحت طولانی و تورم همراه با درد در مچ پا ایجاد می شود.

خار پاشنه
  1. خار پاشنه چیست
  2. علت خار پاشنه
  3. علائم خار پاشنه
  4. درمان خار پاشنه پا
  5. توصیه های غذایی

خار پاشنه چیست

خار پاشنه (Calcaneal Spur) یک عارضه استخوانی می باشد که در قسمت پاشنه پا رخ می دهد. این زائده استخوانی بسیار دردناک می باشد و دشواری در راه رفتن به همراه درد شدید را به همراه دارد.

علت خار پاشنه به طور قطع مشخص نمی باشد، اما استرس و آسیب به پاشنه پا که باعث التهاب، رسوب کلسیم و استخوانی شدن رباط کف پا از علت های خار پاشنه می باشد.البته ایستادن طولانی مدت و چاقی نیز می تواند از علت های فشار روی پاشنه پا و ایجاد خار پاشنه باشد.

استخوان پاشنه پا به وسیله رباط پلانتار فاسیا که یک بافت پهن است به انگشتان پا متصل می شود. اگر فشاری بر پلانتار فاسیا وارد شود باعث ضعیف شدن و متورم شدن این رباط می شود. شدت درد خار پاشنه در اوایل صبح و بعد از استراحت بیشتر است و با راه رفتن کم می شود.

درد خار پاشنه در زمان راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار افزایش پیدا می کند.به طور کلی باید گفت که افرادی که خار پاشنه دارند نباید فشاری روی پاشنه پای خود وارد کنند.همچنین از فعالیت های بدنی سنگین نیز می تواند روی پاشنه پا فشار زیادی را ایجاد کند.

علت خار پاشنه

خار پاشنه علت های متفاوتی دارد و افزایش سن می تواند از علت های خار پاشنه باشد که در سنین بالای 40 سال بیشتر ایجاد می شود. راه نرفتن به طرز صحیح می تواند فشار زیادی روی پا ایجاد شود که می تواند باعث ایجاد خار پاشنه شود.
اضافه وزن و پوشیدن کفش های غیر اندازه ،همچنین کوتاهی یا گرفتگی عضلات ساق پا می تواند از علت های ایجاد خار پاشنه باشد.

علائم خار پاشنه

خار پاشنه معمولا علامت مشخصی ندارد، اما اگر احساس درد و سوزش در کف یا پاشنه پا کردید می تواند از علائم خار پاشنه پا باشد.
در برخی از افراد صبح ها هنگام برخاستن از خواب درد در ناحیه پاشنه را احساس کرده و به مرور از درد آن کاسته می شود. اما علائم کلی خار پاشنه شامل:

  • درد و احساس سوزش در کف و پاشنه پا
  • درد در پاشنه پا در زمان ایستادن
  • درد در هنگام برخاستن از خواب یا پس از استراحت طولانی
  • احساس درد در زمان انجام ورزش های سنگین
  • تورم و دردناک شدن مچ پا

بیشتر بخوانید: درمان خانگی خار پاشنه


درمان خار پاشنه پا

خار پاشنه پا روش های مختلفی برای درمان می باشد، اغلب برای درمان از داروهای ضد التهابی و یا تزریق کورتون برای کاهش علائم درد پاشنه پا می تواند موثر باشد.

یکی از درمان های خار پاشنه پا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. این روش زمانی که در ناحیه آسیب دیده تزریق شود می تواند بر روی سلول ها اثر گذاشته و باعث ترمیم و تولید سلول های جدید می شود.

یکی از بهترین روش های درمان علائم و مشکلات خار پاشنه پا فیزیوتراپی است.در این روش به وسیله شاک ویو با امواج مکانیکی می تواند خار پاشنه را از بین ببرد.

پد خار پاشنه یکی از روش های موثر برای درمان دردهای ناشی از خار پاشنه می باشد.این پد ها بر اساس سایز کفش می باشد که به کاهش فشار در پاشنه پا کمک می کند.

مراقبت های ضروری در زمان ابتلا به خار پاشنه پا:

  • کفی مناسب در کفش برای کاهش فشار بر پاشنه پا
  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • برای کاهش درد پاشنه پا روزی 3 مرتبه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • هر شب قبل از خواب پاها را 15 دقیقه در آب گرم قرار بدهید.
  • ماساژ پاشنه پا در آب ولرم برای کاهش درد
  • قالب مناسب برای حفظ قوس کف پا
  • از کفش های روفرشی با پاشنه سه سانتی استفاده کنید. اگر کمر درد دارید از پاشنه اسفنجی کشدار استفاده کنید.

توصیه های غذایی

خار پاشنه رژیم غذایی معمولی ندارد ، فقط اگر دچار اضافه وزن هستید سعی کنید وزن خود را کم کنید تا از فشار به کف پا کم شود. مصرف چربی را محدود کنید و سبزی و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از مصرف نوشابه های گازدار ، شیرینی اجتناب کنید و ویتامین ث را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.