شفا مگ

آیا سیروز کبدی واگیردار است

سیروز کبدی زمانی ایجاد می شود که عملکرد کبد ضعیف شده و دچار زخم های زیادی شود و علت آن عفونت ویروسی و الکل است که در برخی موارد می تواند واگیردار باشد.

آیا سیروز کبدی واگیردار است

سیروز کبدی زمانی ایجاد می شود که کبد دچار عملکرد ضعیف و زخم های شدید شده باشد و عواملی مانند الکل و عفونت های ویروسی طولانی مدت باعث سیروز کبدی می شود.سیروز کبد در گرید های آخر بیماری کبدی ایجاد می شود.

طول عمر بیماران مبتلا به سیروز کبدی: طول عمر بیماران مبتلا به سیروز کبدی به علت و شدت بیماری بستگی دارد که در هر مرحله از بیماری متفاوت است.

سیروز کبدی و مرگ بیماران بر اساس علت و شدت آن می باشد که در برخی از موارد حدود 12 سال به بالا عمر می کنند.در سیروز کبدی که عوارضی شامل آسیت، سلول های بنیادی، سندرم هپاتونال و دیگر عوارض های شدید داشته باشد معمولا نیاز به پیوند کبد خواهند داشت.

زمانی که عملکرد کبد ضعیف شود دیگر قادر به پاکسازی سموم و باکتری ها از سیستم بدن نمی باشد.در این مطلب به عوامل ایجاد سیروز کبدی و راه های پیشگیری و درمان آن و آیا سیروز کبدی واگیر دارد و طول عمر بیماران مبتلا به سیروز کبدی می پردازیم.

  1. سیروز کبدی چیست
  2. علت ایجاد سیروز کبدی
  3. علائم سیروز کبدی
  4. تشخیص سیروز کبدی
  5. عوارض ناشی از سیروز کبدی
  6. درمان سیروز کبدی
  7. راههای انتقال سیروز کبدی
  8. آیا سیروز کبد کشنده است

سیروز کبدی چیست

سیروز کبدی زمانی که عملکرد کبد ضعیف و عواملی مانند الکل و عفونت های مزمن ویروسی باعث زخم در کبد شوند ایجاد می شود.زمانی که کبد آسیب ببیند و زخم شده باشد ایجاد سیروز می شود.کبدی که دچار زخم شده باشد به طور صحیح کار نمی کند و سیروز ایجاد می شود.

 سیروز در کبد وقتی اتفاق می افتد باعث کوچک شدن کبد می شود و با کوچک شدن کبد دیگر نمی تواند مواد مغذی را از خون دریافت کند.این مواد مغذی از طریق رگ پروتال از دستگاه گوارشی به کبد می رسد و زمانی که فشار در رگ پروتال زیاد شود خون نمی تواند به کبد انتقال پیدا کند و باعث بالا رفتن فشار نیز می شود.

علت ایجاد سیروز کبدی

یکی از شایعترین علت سیروز کبدی عفونت ویروسی طولانی مدت است که این ویروس هپاتیت C می باشد و همچنین سوء مصرف مزمن الکل است. البته از علت های دیگر که این روزها شایع شده است چاقی می باشد، چاقی به تنهایی می تواند عامل خطرزا باشد.

هپاتیت B یکی از علت های سیروز کبدی می باشد زیرا باعث التهاب کبد می شود و همچنین به کبد آسیب می رساند که می تواند منجر به سیروز شود. هپاتیت D نیز می تواند باعث سیروز کبدی شود و بیشتر در افرادی مشاهده شده است که در گذشته به هپاتیت B مبتلا شده اند.

التهاب بیماری های خود ایمنی ممکن است به علت ژنتیکی باشد و بیشتر در زنان شکل می گیرد می تواند از علت های سیروز کبدی باشد.همچنین برخی از داروها مانند آستامینوفن و بعضی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی نیز می تواند باعث سیروز شوند.

 


بیشتر بخوانید : چگونه کبد خود را سم زدایی کنیم


علائم سیروز کبدی

علائم سیروز کبدی زمانی نمایان می شود که کبد نتواند خون را تصفیه و نتواند چربی و ویتامین های محلول در چربی را جذب کند. از علائم شایع سیروز کبدی کاهش وزن سریع، زردی پوست یا چشم، خونریزی بینی، کاهش اشتها، کوچک شدن شریان های زیر پوست می باشد.

زمانی که سیروز کبدی به مرحله حاد میرسد علائم جدی تری نشان می دهد که این علائم شامل:

  • سردرگمی و مشکل در تفکر
  • تورم شکمی یا آسیت
  • تورم پا
  • ناتوانی جنسی
  • تورم سینه در مردان

تشخیص سیروز کبدی

برای تشخیص سیروز کبدی ابتدا پزشک معاینات بالینی را انجام داده و تاریخچه پزشکی کاملی را بررسی می کند.برای تشخیص سیروز کبدی پزشک ابتدا رنگ پریدگی پوست و زردی چشم را بررسی می کند.همچنین لرزش دست و قرمزی کف دست را نیز معاینه می کند.

برای تشخیص دقیق تر در مردان بافت اضافی در سینه و کوچکی بیضه را نیز معاینه می کند و در صورت تشخیص آسیب کبدی آزمایشاتی را برای میزان آسیب کبد انجام می دهد. این ارزیابی سیروز کبدی عبارتند از:

  • شمارش کامل خون
  • آزمایش خون انعقادی
  • آلبومین (میزان آزمایش پروتئین تولید شده در کبد)
  • آزمایش عملکرد کبد
  • آلفا فتوپروتئین ( غربالگری سرطان کبد )

علاوه بر این تست ها آزمایشات دیگری نیز وجود دارد که می تواند برای ارزیابی وضعیت کبد انجام شوند. این آزمایشات شامل:

  • اندوسکوپی فوقانی
  • سونوگرافی از کبد
  • ام ار ای شکم
  • سی تی اسکن شکم
  • بیوپسی کبد

عوارض ناشی از سیروز کبدی

سیروز کبدی می تواند عوارض های جدی برای بدن داشته باشد. زمانی که خون از کبد عبور نکند می تواند ایجاد واریس معده کند.خون های اضافی باعث فشار در رگ ها می شود. همچنین از عوارض های شایع سیروز کبدی سرطان کبد، نارسایی کلیه، آسیت، بزرگ شدن طحال می باشد.

عوارض های دیگر سیروز کبدی :

  • کبودی
  • لخته شدن خون
  • حساسیت به دارو
  •  دیابت نوع 2
  • انسفالوپاتی کبدی
  • سنگ های صفراوی
  • واریس مری

درمان سیروز کبدی

درمان سیروز کبدی بر اساس علت ایجاد سیروز و میزان پیشرفت آن انجام می گیرد.آنتی بیوتیک داخل وریدی ، مسدود کننده های بتا یا نیترات، رژیم پروتئینی پایین بخشی از درمان سیروز کبدی می باشد.

اگر درمان سیروز کبدی به علت الکل باشد باید الکل را ترک کنید و افرادی که دچار نارسایی کلیه شده اند همودیالیز انجام می شود.اگر بیمار دچار خونریزی از واریس مری شده باشد برای کنترل آن از روش باندینگ استفاده می شود.

راههای انتقال سیروز کبدی

سیروز کبدی واگیردار نیست و فقط سیروز کبدی اگر به علت ویروس باشد می تواند به فرد دیگری انتقال داده شود. ویروس های هپاتیت می تواند از طریق مقاربت جنسی یا قرار گرفتن در معرض خون آلوده یا فرآورده های خونی آلوده منتقل شود.اما این به معنای ابتلای فرد به سیروز کبدی نخواهد بود.

ویروس هپاتیت C می تواند از طریق سوزن های آلوده و سوزن های اشتراکی نیز منتقل می شود، زیرا این سوزن ها در معرض خون آلوده به هپاتیت C قرار گرفته اند.

آیا سیروز کبد کشنده است

طول عمر بیماران مبتلا به سیروز کبدی به علت و شدت بیماری بستگی دارد. در سیروز کبدی جبران پذیر معمولا بیمار دچار عوارض خاصی نشده است و متوسط طول عمر بیمار بالای 12 سال می باشد.

اما در سیروز کبدی که عوارضی شامل آسیت، سلول های بنیادی، سندرم هپاتونال و دیگر عوارض های شدید داشته باشد معمولا نیاز به پیوند کبد خواهند داشت.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.