شفا مگ

آمپول کلوگزاسیلین

آمپول کلوگزاسیلین یک آنتی بیوتیک به فرم 250، 500 میلی گرم و 1 گرم است که مصرف بیمارستانی دارد و برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای درمان عفونت های ویروسی اثر ندارد.آمپول کلوگزاسیلین از دسته پنی سیلین ها می باشد و در گروه B بارداری قرار دارد.مصرف آمپول کلوگزاسیلین در شیردهی منع مصرف دارد. در ادامه با موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی آمپول کلوگزاسیلین آشنا شوید.

آمپول کلوگزاسیلین
  1. کلوگزاسیلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

آمپول کلوگزاسیلین چیست

آمپول کلوگزاسیلین (Cloxacillin Injection) یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف زیادی از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.آمپول کلوگزاسیلین با  باعث توقف رشد باکتری های می شود.آمپول کلوگزاسیلین برای درمان عفونت های ناشی از باکتریایی استفاده می شود و عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردی را نمی تواند درمان کند.

آمپول کلوگزاسیلین به شکل ویال 250 میلی گرم و 500 میلی گرم و 1 گرم است که مصرف بیمارستانی دارد.

موارد مصرف آمپول کلوگزاسیلین

آمپول کلوگزاسیلین برای درمان عفونت های سیستمیک ناشی از ارگانیسم های حساس داروی مناسبی می باشد.کلوگوزاسیلین برای  عفونت های ویروسی تاثیری ندارد و عفونت های ویروسی ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی را نمی تواند درمان کند.

هشدارهای مصرف آمپول کلوگزاسیلین

آمپول کلوگزاسیلین می تواند در برخی از افراد باعث حساسیت شود و اگر به آمپول کلوگزاسیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.قبل از تجویز کلوگزاسیلین با پزشک مشورت کنید.

اگر مبتلا به بیماری کلیوی یا سابقه کلیوی دارید باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مقدار کلوگزاسیلین در بدن افزایش یابد.

نحوه مصرف آمپول کلوگزاسیلین

مقدار مصرف این دارو باید توسط پزشک بر اساس شرایط پزشکی ، سن بیمار و تداخل های دارویی تجویز شود.

آمپول کلوگزاسیلین به مقدار 250 میلی گرم از راه عضلانی و یا 500 میلی گرم از راه وریدی مصرف می شود.


بیشتر بخوانید: کپسول کلوگزاسیلین


عوارض جانبی آمپول کلوگزاسیلین

آمپول کلوگزاسیلین ممکن است در برخی از بیماران باعث عوارض می شود و از عوارض شایع آن درد معده، تهوع، استفراغ و زخم دهان می باشد.

آمپول کلوگزاسیلین در برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند که از علائم حساسیت به این دارو تورم، تاول، قرمزی پوست، خارش و درد در قفسه سینه می باشد.

کبودی ، خونریزی ، علائم مشکلات کلیوی ، ادرار تیره ، تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، زردی چشم و پوست از عوارض های نادر آمپول کلوگزاسیلین است.

یک نکته مهم این است که پزشک شما این دارو را تجویز کرده زیرا میداند که فواید این دارو از خطر عوارض جانبی این دارو بیشتر است. البته برای بسیاری از افراد عوارض جدی ندارد، در صورت بروز هر یک از علائم و عوارض فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی آمپول کلوگزاسیلین

آمپول کلوگزاسیلین ممکن است با برخی از داروها و آنتی بیوتیک ها تداخل داشته و مصرف همزمان کلوگزاسیلین با برخی بعضی از داروها باعث عوارض جدی می شود.

اگر قبل از تزریق آمپول کلوگزاسیلین داروهایی مانند تتراسیکلین، داکسی سیکلین ، مینوسایکلین، جنتامایسین، وارفارین استفاده کرده اید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آمپول کلوگزاسیلین در بارداری

کلوگزاسیلین در گروه B دارویی قرار دارد، و در 3 ماهه اول بارداری منع مصرف دارد.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود بگویید.

مصرف آمپول کلوگزاسیلین در شیردهی

آمپول کلوگزاسیلین به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد در حال شیردهی آسیب برساند.این دارو در دوران شیردهی حتما باید به تشخیص پزشک باشد ، پس قبل از تجویز به پزشک بگویید شاید لازم باشد شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.