شفا مگ

اطلاعات دارویی کپسول کلوگزاسیلین

کپسول کلوگزاسیلین (Cloxcillin) یک آنتی بیوتیک به فرم 250، 500 است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای درمان عفونت های ویروسی اثر ندارد.کپسول کلوگزاسیلین از دسته پنی سیلین ها می باشد و در گروه B بارداری قرار دارد.مصرف کپسول کلوگزاسیلین در شیردهی منع مصرف دارد. در ادامه با موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی کپسول کلوگزاسیلین آشنا شوید.

کپسول کلوگزاسیلین
  1. کلوگزاسیلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

کلوگزاسیلین چیست

کپسول کلوگزاسیلین (Cloxacillin) یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف زیادی از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.کلوگزاسیلین در گروه پنی سیلین ها قرار دارد و با مولد بتالاکتاماز مبارزه می کند و باعث توقف رشد باکتری های می شود.کپسول کلوگزاسیلین برای درمان عفونت های ناشی از باکتریایی استفاده می شود و عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردی را نمی تواند درمان کند.

نیمی از کلوگزاسیلین از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و اگر همراه با غذا مصرف شود باعث کاهش اثر آن خواهد شد. غلظت سرمی کپسول کلوگزاسیلین 1 تا 2 ساعت می باشد و نیمه عمر آن 0.5 تا 1 ساعت می باشد و ازطریق کلیه ها دفع می شود.

موارد مصرف کپسول کلوگزاسیلین

کپسول کلوگزاسیلین برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و باعث توقف رشد باکتری ها می شود.کلوگوزاسیلین برای  عفونت های ویروسی تاثیری ندارد و عفونت های ویروسی ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی را نمی تواند درمان کند.

هشدارهای مصرف کپسول کلوگزاسیلین

کپسول کلوگزاسیلین می تواند در برخی از افراد باعث حساسیت شود و اگر به کلوگزاسیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.قبل از تجویز کلوگزاسیلین با پزشک مشورت کنید.

اگر مبتلا به بیماری کلیوی یا سابقه کلیوی دارید باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مقدار کلوگزاسیلین در بدن افزایش یابد.

نحوه مصرف کپسول کلوگزاسیلین

  • مقدار مصرف این دارو باید توسط پزشک بر اساس شرایط پزشکی ، سن بیمار و تداخل های دارویی تجویز شود.
  • این دارو اگر با معده خالی ، حدود 1 ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود بهترین جذب را دارد.
  • دوز کلوگزاسیلین را کامل مصرف کنید،حتی اگر احساس بهبودی کرده اید و علائم از بین رفته باشد.
  • مصرف غذا و آبمیوه های اسیدی اثر دارو را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: آمپول کلوگزاسیلین


عوارض جانبی کپسول کلوگزاسیلین

کپسول کلوگزاسیلین ممکن است در برخی از بیماران عوارضی ایجاد کند که از عوارض شایع آن درد معده، تهوع، استفراغ و زخم دهان می باشد. این عوارض ممکن از در چند ساعت یا چند روز از بین برود، اگر این عوارض از بین نرفت یا بدتر شد حتما با پزشک تماس بگیرید.

کپسول کلوگزاسیلین در برخی از افراد ایجاد حساسیت می کند که از علائم حساسیت به این دارو تورم، تاول، قرمزی پوست، خارش و درد در قفسه سینه می باشد.

عوارض نادر کلوگزاسیلین

کبودی ، خونریزی ، علائم مشکلات کلیوی ، ادرار تیره ، تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، زردی چشم و پوست از عوارض های نادر کلوگزاسیلین می باشد.

یک نکته مهم این است که پزشک شما این دارو را تجویز کرده زیرا میداند که فواید این دارو از خطر عوارض جانبی این دارو بیشتر است. البته برای بسیاری از افراد عوارض جدی ندارد، در صورت بروز هر یک از علائم و عوارض فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی کپسول کلوگزاسیلین

کپسول کلوگزاسیلین ممکن است با برخی از داروها و آنتی بیوتیک ها تداخل داشته و مصرف همزمان کلوگزاسیلین با برخی بعضی از داروها باعث عوارض جدی می شود.

داروهایی که ممکن است با کپسول کلوگزاسیلین تداخل داشته باشد شامل تتراسیکلین ، داکسی سیکلین ، مینوسایکلین ، جنتامایسین ، وارفارین ، آمیکاسین است.

مصرف کپسول کلوگزاسیلین در بارداری

کپسول کلوگزاسیلین در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و همچنین در گروه B دارویی قرار دارد.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود بگویید.

مصرف کپسول کلوگزاسیلین در شیردهی

کپسول کلوگزاسیلین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد در حال شیردهی آسیب برساند.این دارو در دوران شیردهی حتما باید به تشخیص پزشک باشد ، پس قبل از تجویز به پزشک بگویید شاید لازم باشد شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.