شفا مگ

انالاپریل، قرص

قرص انالاپریل 5، 10، 20 یک داروی قلبی است که برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و اختلالات بطنی استفاده می شود و به عنوان داروی ترکیبی تجویز می شود.این قرص یک داروی ترکیبی می باشد.غلظت سرمی انالاپریل یک ساعت است و 60 درصد آن از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.انالاپریل از طریق کلیه دفع می شود.در ادامه با انالاپریل، موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض انالاپریل اشنا شوید.

انالاپریل، قرص
  1. انالاپریل چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض مصرف
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در دوران شیردهی

انالاپریل چیست

انالاپریل (enalapril) یک داروی قلبی می باشد که برای درمان بیماری های فشار خون بالا، نارسایی قلبی و اختلال در عملکرد بطن چپ مورد استفاده قرار می گیرد.انالاپریل به همراه داروهای دیگر توسط پزشک تجویز می شود. از این دارو به عنوان یک داروی ترکیبی استفاده می شود، به این معنی که انالاپریل به همراه داروهای دیگر تجویز می شود.

انالاپریل توسط استرازهای کبدی به انالاپریلات تبدیل می شود و می تواند فشار خون را کاهش دهد.حداکثر غلظت سرمی انالاپریل 3 تا 4 ساعت است و توسط دستگاه گوارش حدود 60 درصد آن جذب می شود.انالاپریل از راه کلیه دفع می شود و کسانی که مشکلات کلیه دارند باید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنند.

موارد مصرف انالاپریل

انالاپریل برای درمان کاهش فشار خون و همچنین داروی ترکیبی ایسکمی کرونر در بیماران با اختلال عملکرد بطن چپ ،نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو یک داروی ترکیبی برای بیماری های قلبی می باشد و باید با داروهای دیگر تجویز شود.

هشدارهای مصرف انالاپریل

اگر در زمان مصرف انالاپریل دچار ورم صورت، لب و پا شدید باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید، زیرا این وضعیت جدی می باشد و حتی می تواند کشنده باشد.

انالاپریل باعث کاهش فشار خون می شود و اگر وضعیتی با حالات احساس سبکی یا ضعف کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

سرفه های خشک می تواند از عوارض انالاپریل باشد، اما این سرفه های خشک بعد از قطع دارو از بین می رود.

در زمان مصرف انالاپریل توسط مبتلایان به ایسکمی قلبی باید مراقب کاهش فشار خون باشد و این دارو را با احتیاط مصرف کنند.

اگر می خواهید جراحی انجام دهید قبل از جراحی در صورت مصرف انالاپریل حتما پزشک جراح خود را از مصرف انالاپریل مطلع سازید زیرا در هنگام جراحی یا بیهوشی باعث افت فشار می شود.

انالاپریل برای زنان باردار منع مصرف دارد و نباید در دوران بارداری از این دارو استفاده کنند و اگر در زمان مصرف انالاپریل باردار شدید باید با پزشک مشورت کنید.

کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنند زیرا انالاپریل را باید با داروهای دیگری که دارای آلیسکیرین نباشد باید استفاده کنند.همچنین قبل از مصرف انالاپریل یا داروهای حاوی ساکوبیتریل تا 36 ساعت انالاپریل مصرف نکنید.

نحوه مصرف انالاپریل

  • انالاپریل را مطابق دستور پزشک مصرف کنید
  • پزشک بر اساس شرایط پزشکی بیمار دوز های انالاپریل را تغییر می دهد.
  • بهترین زمان برای مصرف انالاپریل 1 تا 2 بار در روز است
  • انالاپریل را با یا بدون غذا می توان مصرف کرد
  • این دارو را هرگز به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن بیماری شود.
  • اگر دچار عوارض تورم، مشکلات تنفسی و تنگی نفس شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

مقدار مصرف انالاپریل

مقدار مصرف انالاپریل باید بر اساس شرایط پزشکی بیمار توسط پزشک تجویز شود و تغییرات در دوز این دارو باید حتما زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

عوارض مصرف انالاپریل

عوارض های شایع انالاپریل سرگیجه، ضعف، بثورات پوستی، سرفه و خشکی گلو می باشد و اگر این علائم تا چند روز از بین نرفت و یا شدید تر شد حتما با پزشک تماس بگیرید.عوارض های دیگر انالاپریل تب ، لرز، علائم انفولانزا، کبودی، درد قفسه سینه،ضربان قلب نامنظم،حالت تهوع، تکرر ادرار می باشد.

انالاپریل ممکن است در بعضی از افراد باعث عوارض شود و اگر عوارض خفیف باشد طی چند روز از بین خواهد رفت، اما اگر این عوارض شدیدتر شد می بایست به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض های جدی و خطرناک انالاپریل مشکل تنفس می باشد که در صورت مشاهده علائم تنگی نفس و مشکل در تنفس حتما با پزشک تماس بگیرید.

از عوارض دیگر انالاپریل می توان به مشکلات کبدی اشاره کرد. در برخی از افراد مشاهده شده است که در زمان مصرف انالاپریل دچار زردی پوست یا چشم شده اند.همچنین اگر دچار مشکلات کلیوی با علائم عدم توانایی ادرار، خون در ادرار  می تواند از عوارض جدی انالاپریل باشد که باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

این عوارض ها تمام عوارض های این دارو نمی باشد و اگر علائم غیر عادی را مشاهده کردید و عوارض شدید بود حتما با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی انالاپریل

انالاپریل می تواند با برخی از داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و باعث شود عملکرد داروها تغییر کنند و یا باعث احتمال بیشتر شدن عوارض داروها شود.حتما قبل از تجویز انالاپریل با پزشک درباره داروهای مصرف خود مشورت کنید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین ، دیکلوفناک ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، پیروکسیکام با انالاپریل می توانند خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش دهد.

داروهای قلبی و فشار خون مانند کاپتوپریل ، پریندوپریل ، لوزارتان ، متوپرولول، پروپرانولول ، والسارتان، پیندولول ، آملودیپین ، نیفدیپین ، کلرتیازید ، هیدروکلروتیازید ، کلرتیازید با انالاپریل می تواند باعث مشکلات کلیوی ، فشار خون پایین و یا بالا بردن سطح پتاسیم خون شود.

مصرف انالاپریل در بارداری

در دوران بارداری نباید از انالاپریل استفاده کنید زیرا این دارو می تواندبرای جنین متولد نشده خطرناک باشد و باعث سقط جنین شود.انالاپریل در گروه D بارداری قرار دارد.اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف انالاپریل در دوران شیردهی

انالاپریل ممکن اس به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد در حال شیردهی آسیب برساند.اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید قبل از تجویز با پزشک صحبت کنید، شاید پزشک تصمیم به قطع شیردهی بگیرید یا دارو را متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.