شفا مگ

گریه نوزاد به چه علت است

والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند در زمان گریه کودک دست پای خود را گم می کنند، اما نمی دانند که علت گریه نوزاد این است که می خواهد چیزی به والدین بگوید.به طور واضحتر باید گفت بچه ها هیچ زمان بی دلیل گریه نمی کنند و گریه زبان نوزاد است و می توانید از گریه نوزاد بفهمید که چه می گویند.در ادامه به علت و دلایل گریه نوزاد آشنا می شوید.

گریه نوزاد به چه علت است
  1. گریه شدید و طولانی نوزاد
  2. هر گریه نوزاد به چه معناست
  3. آرام کردن گریه نوزاد

گریه شدید و طولانی نوزاد

گریه طولانی و غیر قابل کنترل از علائم کولید در نوزاد می باشد که در نوزادان پسر و دختر نیز رخ می دهد.حدود 20 درصد از نوزادان شیرخوار دچار کولیک می شوند و این مورد در نوزادان شایع است.

البته کولیک علت مشخصی ندارد که برخی از متخصصان آن را ژنتیکی می دانند و در برخی از نوزادان ایجاد کولیک به علت غذاهایی که مادر می خورد مانند ادویه ، سیر ، پیاز و نوشابه است.

نوزادانی که شیر خشک یا شیر مادر می خورند هر دو ممکن است به کولیک مبتلا شوند.در چنین مواردی اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، مادران باید برای چند روز از خوردن غذاهای نفاخ مانند حبوبات، کلم و بادمجان و همینطور شیر گاو، گوشت ولبنیات خودداری کنند. در عوض کردن شیر خشک در نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند و دچار کولیک شده اند ممکن است لازم باشد.

هر گریه نوزاد به چه معناست

گریه های نوزاد هر کدام معانی های مختلفی دارند، زیرا گریه زبان نوزاد است و موارد مورد نیاز خود را با گریه کردن نشان می دهد و توقع دارد گریه های آنها را معنا کنید.

احساس گرما کردن

وقتی هوا سرد است والدین برای اینکه نوزاد سرما نخورد هر چه لباس می بینند تن نوزاد می کنند و باعث می شود کودک شروع به عرق کردن کند. زمانی که نوزاد احساس گرما و عرق کردن کند شروع به نق زدن می کند.

سعی کنید همان مقداری که خودتان لباس می پوشید، نوزاد را هم به همان اندازه بپوشانید. برای اینکه متوجه شوید که نوزاد گرمش شده است یا خیر، دست خود را روی شکم یا پشت او بگذارید تا بتوانید دمای بدن نوزاد را اندازه بگیرید. گونه و پای نوزاد را برای تشخیص دمای بدن او استفاده نکنید زیرا معمولا این دو قسمت ممکن است خنک باشند.

گریه نوزاد هنگام گرسنگی

اولین نشانه احتمالی گریه در نوزاد احساس گرسنگی می باشد و مادران باید برای پیشگیری از گریه احتمالی برای احساس گرسنگی، زمان گرسنگی آنها را بدانند و قبل از گریه کردن نوزاد را سیر کنید.

علائم گرسنگی نوزادان را بیاموزید تا بتوانید به موقع تشخیص دهید که نوزاد گرسنه است. نوزادان در شرایط گرسنگی ممکن است دستشان را نیز بخورند و یا اگر در آغوش شما باشند به نشانه شیر خوردن سر خود را به سمت سینه مادر می چرخانند. نق زدن و ملچ و ملوچ کردن نیز می تواند از نشانه های گرسنگی نوزاد باشند.

گریه نوزاد هنگام کثیف شدن پوشک

برخی از نوزادان به هنگام کثیف کردن پوشک خود شروع به گریه کردن می کنند، اما برخی دیگر پر تحمل هستند و گریه نمی کنند. اگر می بینید در زمان کثیف کردن پوشک نوزاد گریه می کند سعی کنید زود به زود پوشک او را نگاهی بیندازید.

گریه نوزاد برای خواب

نوزادان مانند بزرگتر ها نمی توانند زمانی که خواب آلود هستند چشمانشان را بمالند، آنها گریه می کنند.در این زمان می توانید آنها را بلند کنید و برایش شعر یا لالایی بخوایند و آهسته آهسته ان را تکان دهید.

گریه نوزاد برای دندان

اگر می بینید که نوزاد به سن دندان در آوردن رسیده است می تواند یکی از دلایل شایع گریه کردن های او باشد.این را به یاد داشته باشید که هر دندانی از لثه ها قرار است بیرون بیایند با درد زیادی مواجه می شوند.

اگر گریه نوزاد قطع نمی شود و دلیلش را پیدا نمی کنید با انگشتان خود به آرامی روی لثه نوزاد بمالید و اگر قسمت سختی را لمس کردید بدانید مشکل گریه کردن نوزاد ظهور دندان است.اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی 4 تا 7 ماهگی ظاهر می شود.

گریه نوزاد در شلوغی

سعی کنید نوزاد خود را در مکان های شلوغ نبرید زیرا سر و صدا زیاد باعث کلافه شدن نوزاد می شود و عصبانی می شود. در این زمان گریه های شدید نوزاد به این دلیل است که این مکان دارد مرا اذیت می کند، لطفا مرا به جای خلوتی ببرید.در این حالت نوزاد را به گوشه خلوتی ببرید و به آرامی در آغوش خود تکانش دهید تا آرام شود.

گریه نوزاد وقتی احساس آرامش نمی کند

اگر همه موارد گریه در نوزاد را بررسی کرده اید و همچنان نوزاد گریه می کند شاید مشکلی دیگری داشته باشد که آرامشش را از دست داده است.در این موارد دمای بدنش را کنترل کنید شاید تب داشته باشد و یا شاید سرماخوردگی ساده او را کلافه کرده است.
البته گاهی کودکان نیاز عاطفی پیدا می کنند و با گریه کردن می خواهن جلب توجه کنند.پس باید به اندازه کافی به نوزاد توجه کنید.


بیشتر بخوانید: بیماری های شایع در نوزادان


آرام کردن گریه نوزاد

برای آرام کردن گریه نوزاد باید علت آن را بیابید و بعد از مشخص شدن دلیل گریه می توانید راحت تر گریه آن را برطرف کنید و باعث نشود دست و پای خود را گم کنید.

آرام کردن نوزاد کولیکی

مکیدن باعث آرام شدن تپش قلب و تسکین درد شکمی نوزاد می شود، برای آرام کردن گریه نوزاد یک پستانک یا انگشت خود را در دهان او بگذارید تا بمکد و آرام شود.

آرام کردن نوزاد با موسیقی

زمانی که نوزاد شروع به گریه کرد برای او موسیقی پخش کنید و یا برایش لالایی بخوانید.شاید فکر کنید متوجه نمی شود که شما چه می گویید یا چه موسیقی را پخش می کنید.اما برعکس آنها قدرت درک دارند و موسیقی باعث آرامش آنها نیز می شود. سعی کنید انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا ببینید به کدام موسیقی واکنش خوبی نشان می دهد.

آرام شدن نوزاد با صدای سشوار

شاید برایتان عجیب باشد اما صدای سشوار، جاروبرقی می تواند باعث آرام کردن نوزاد شود. این صداها درست شبیه صداهایی است که 9 ماه داخل رحم مادر شنیده اند. برای آرام کردن نوزاد خود یکی از این صدا ها را پیدا کنید که می تواند باعث آرام کردن گریه نوزاد شود.

آرام کردن نوزاد با هوای تازه

گاهی اوقات برخی نوزادان با ایستادن در مسیر جریان هوا باعث آرام شدن آنها می شود. اگر دیدید این روش موثر است او را در آغوش بگیرید و در کنار پنجره یا بالکن بروید.

آرام کردن نوزاد با ماساژ

بیشتر کودکان لمس کردنشان را دوست دارند، پس ماساژ دادن این نوزادان برای آرام کردن گریه بسیار موثر است. اگر اصول ماساژ را نمی دانید می توانید دست و پای کودک خود را بمالید تا ارامش را احساس کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.