شفا مگ

آتیوان چیست

قرص آتیوان (Ativan) یک داروی آرامبخش و خواب آور می باشد که برای درمان های کوتاه مدت اضطراب، بی خوابی، مشکلات خواب و بیماری هایی مانند صرع تجویز می شود. این قرص در فرم 1 و 2 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.آتیوان با نام دیگر لورازپام نیز شناخته می شود که در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض آن آشنا می شوید.

آتیوان چیست
  1. آتیوان چیست
  2. نحوه مصرف
  3. مقدار مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. تداخل دارویی
  6. مصرف در بارداری
  7. مصرف در شیردهی

آتیوان چیست

آتیوان از دسته داروهای آرامبخش می باشد که برای درمان کوتاه مدت اضطراب و بی خوابی تجویز می شود و متعلق به دسته بنزودیازپین می باشد. آتیوان با تقویت فعالیت گابا در مغز کار می کند. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام ها را بین سلول های بدن انتقال می دهد. آتیوان باعث افزایش سطح گابا می شود که باعث می شود اثر آرامبخشی داشته باشد و احساس استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

آتیوان حدود 2 ساعت پس از مصرف به اوج سطح پلاسمایی می رسد و نیمه عمرآن حدود 12 ساعت است و بیشترین اثر آن حدود 6 تا 8 ساعت می باشد.آتیوان از طریق کلیه ها دفع می شود و کسانی که مشکلات کلیوی دارند باید قبلا از تجویز با پزشک مشورت کنند.

مصرف بیش از حد آتیوان باعث عوارض جدی را افزایش میدهد.علائم مصرف بیش از حد شامل خواب آلودگی ، گیجی ، بی حالی ، فشار خون پایین ، نفس کشیدن ، کما

نحوه مصرف آتیوان

مقدار مصرف آتیوان به سن بیمار، فرم مصرفی آتیوان و شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد.

هرگز مصرف دارو را بدون تشخیص پزشک قطع نکنید زیرا ممکن است دچار عوارض ترک مانند تشنج، مشکل در خواب، تغییرات خلقی، حالت تهوع و استفراغ، اسهال شوید.

مقدار مصرف آتیوان

دوز معمول برای آتیوان 2 تا 6 میلی گرم در روز است این مقدار دوز معمولا روزانه 2 یا سه بار مصرف میشود.

مقدار مصرف آتیوان برای درمان اضطراب : دوز معمول 1 تا 3 میلی گرم روزانه 2 یا سه بار.

مقدار مصرف بی خوابی به دلیل اضطراب یا استرس : دوز معمولی 2 تا 4 میلی گرم در زمان خواب.

عوارض جانبی آتیوان

آتیوان میتواند عوارض خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر شامل برخی از عوارض جانبی مهم است که ممکن است در هنگام مصرف آتیوان رخ دهد. این لیست شامل همه عوارض جانبی احتمالی نمیباشد.

عوارض شایع رایج آتیوان شامل خواب آلودگی ، سرگیجه، ضعف، گیجی، عدم هماهنگی، افسردگی، خستگی، سردرد ، بی قراری می باشد و این عوارض طی چند روز یا چند هفته از بین می رود. اگر این عوارض شدیدتر شد یا از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف دوز بالای آتیوان یا مصرف بیش از حد آن باعث علائم وابستگی جسمی میشوند که علائم وابستگی جسمی میتواند شامل اضطراب، افسردگی، ضعف عضلانی، کابوس، درد بدن، تعریق، حالت تهوع و استفراق باشد.

در بعضی موارد مصرف آتیوان باعث واکنش های آلرژیک میشود اگر علائمی نظیر بثورات شدید ، مشکل در تنفس ، تورم لب ، ضربان قلب سریع مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض مصرف طولانی آتیوان

از مصرف طولانی مدت آتیوان باید خودداری کنید. زیرا این امر میتواند عوارض جدی ایجاد کند که شامل:

  • وابستگی شدید: آتیوان یک داروی عادت آور است و مصرف طولانی مدت میتواند باعث اعتیاد به مصرف آتیوان را داشته باشد.
  • حالت تهوع: معمول نیست اما برخی از افرادی که آتیوان را مصرف میکنند میتوانند احساس تهوع را داشته باشند. این عارضه با ادامه استفاده از دارو از بین میرود. اگر حالت تهوع از بین نرفته و یا ازار دهنده شد با پزشک خود مشورت کنید.
  • تنفس آهسته: در موارد نادر مصرف آتیوان باعث کند شدن تنفس میشود. این عارضه بیشتر در سالمندان اتفاق می افتد. البته اگر دوز بالای آتیوان را مصرف کنید ممکن است باعث کندی تنفس شود.
  • افزایش وزن یا کاهش وزن: افزایش وزن یا کاهش وزن عوارض معمول آتیوان نیست با این حال تغییرات در وزن ممکن است رخ دهد. در بعضی افراد مصرف آتیوان باعث افزایش اشتهای آنها میشود و در بعضی افراد مصرف آتیوان باعث کاهش اشتهای آنها میشود.
  • یبوست:یبوست یک عارضه معمول نیست اما برخی از افرادی که از آتیوان استفاده میکنند ممکن است باعث یبوست شوند.

تداخل دارویی با آتیوان

آتیوان میتواند با چندین داروی دیگر ارتباط بر قرار کند. و باعث تداخل دارویی شود.نمونه ای از داروها عبارتند از مورفین ، اکسی کودون ، متادون ، هیدروکودون

  • تداخل داروهای آرام بخش با آتیوان
  • داروهای ضد تشنج : کاربامازپین ، فنیتوئین، توپیرامات
  • آنتی هیستامین ها : دیفن هیدرامین، کلروفنیرامین ، سیتریزین
  • داروهای ضد روان پریشی : کلوزاپین ، کوتیاپین ، هالوپریدول
  • باریتورات ها : فنوباربیتال
  • بنزودیازپین های دیگر مانند : آلپرازولام ، کلونازپام ، دیازپام ، میدازولام

مصرف آتیوان با گیاهان دارویی  مانند بابونه، اسطوخودوس  و ملاتونین که دارای اثرات آرام بخش هستند میتواند باعث خواب الودگی بیش از حد و مشکلات تنفسی شود.

مصرف آتیوان در دوران بارداری

آتیوان در گروه C بارداری قرار دارد و ممکن است به جنین آسیب برساند، پس از مصرف اتیوان در دوران بارداری خودداری کنید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آتیوان در شیردهی

آتیوان به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.پس در دوران شیردهی نباید مصرف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.