شفا مگ

دبراکس چیست

دبراکس ( Debrox ) یکی از داروهای درمان برای جرم گوش و نرم کردن موم گوش می باشد و باعث می شود که موم یا جرم گوش خشک شده نرم شود و راحت از گوش خارج شود.کانال گوش به علت ترشحات زیاد و خشک شدن باعث مسدودی می شود و فرد دچار کاهش شنوایی می شود.دبراکس دارای پراکسید کاربامید است و به عنوان یک ماده فعال عمل می کند که می تواند گرفتگی گوش ناشی از جرم را درمان کند.یکی از مشکلات شایع شنوایی و گوش تشکیل بیش از حد موم در گوش می باشد که باعث ناراحتی ، خارش یا افت شنوایی می شود. در ادامه با نحوه مصرف دبراکس آشنا شوید.

دبراکس چیست
  1. موارد مصرف
  2. نحوه مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. عوارض جانبی

موارد مصرف دبراکس

دبراکس به داشتن کاربامید پراکسید جهت درمان جرم های گوش و نرم کردن موم های خشک شده در کانال گوش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه مصرف دبراکس

دبراکس داروی درمان جرم گوش است و فقط برای درمان گوش مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار مصرف دبراکس به طور معمول 2 بار در روز یا طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.استفاده از دبراکس بیش از 4 روز توصیه نمی شود،اما پزشک با توجه به شرایط پزشکی می تواند تجویز دیگری داشته باشد.

سر قطره دبراکس نباید به گوش شما برخورد کند و برای اینکه مطمئن شوید قطره به گوش شما برخورد نمی کند از فرد دیگری برای ریختن قطره کمک بگیرید.

برای اینکه دچار سرگیجه در زمان ریختن قطره در گوش خود نشوید، قبل از مصرف ظرف را برای چند دقیقه در دستان خود نگه دارید تا قطره گرم شود.

قبل از استفاده از قطره دستان خود را بشویید و برای جلوگیری از آلودگی نوک قطره ، آن را لمس نکنید و هرگز نوک قطره چکان به گوش نباید تماس پیدا کند.

هشدارهای مصرف دبراکس

برای اینکه مطمن شوید داروی دبراکس برای شما بی خطر است، قبل از تجویز اگر شرایط پزشکی خاصی دارید و یا مبتلا به بیماری خاصی هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر جراحی یا اسیب دیدگی گوش داشته اید و یا اینکه تورم در اطراف گوش خود دارید قبل از تجویز با پزشک خود درمیان بگذارید تا پزشک بهترین تصمیم را برای تجویز بگیرد.

عوارض جانبی دبراکس

دبراکس نیز مانند داروهای دیگر ممکن است برای برخی افراد عوارضی را به همراه داشته باشد.اگر دبراکس باعث واکنش های آلرژیک، سرگیجه، کاهش شنوایی شد، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر نشانه های از واکنش های آلرژیک مانند کهیر ، تنفس دشوار ، تورم در صورت ، لب و گلو داشتید استفاده از این دارو را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

در برخی موارد ممکن است عوارض سرگیجه یا با مشکلات جدید در گوش مواجه شوید که در این صورت باید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض های شایع دیگری وجود دارد که شامل:

  • بعد از استفاده از قطره در گوش ، صدای کف و یا ترک خوردگی در گوش ایجاد می شود
  • کاهش موقت شنوایی پس از استفاده از قطره
  • احساس خفیف پر بودن در گوش یا خارش خفیف درون گوش

البته این عوارض ممکن است رخ ندهد و یا در هر فردی متفاوت باشد. اما پزشک شما این دارو را تجویز کرده و قطعا فواید مصرف این دارو را برای شما می داند. اما اگر عوارض شدید بود و بهبود نیافت با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.