شفا مگ

کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان یک بیماری شایع در زنان می باشد و در طول زندگی زنان حداقل یک کیست در تخمدان های آنها ایجاد می شود که این کیست به شکل کیسه ای پر از مایع می باشد.در بیشتر موارد کیست تشکیل شده در تخمدان زنان بدون علائم و بدون درد است.کیست فولیکولی از شایعترین کیست های تخمدان می باشد.تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان می باشد که در قسمت تحتانی شکم و در دو طرف رحم قرار دارند و به دو نوع تخمدان راست و تخمدان چپ تقسیم می شوند که دارای هورمون های استروژن و پروژسترون هستند. در ادامه با انواع کیست های تخمدان، علائم و درمان آن آشنا می شوید.

کیست تخمدان
  1. انواع کیست تخمدان
  2. علائم کیست تخمدان
  3. درمان کیست تخمدان
  4. درمان گیاهی کیست تخمدان

انواع کیست تخمدان

کیست تخمدان انواع مختلفی مانند کیست درموئید و کیست اندومتریوما دارد و کیست های عملکردی شایع ترین نوع آنها هستند. دو نوع کیست عملکردی هستند که شامل کیست فولیکول و کیست لوتئوم می باشند.

بعضی از زنان دچار بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک می شوند، که در این شرایط تخمدان ها شامل تعداد زیادی کیست کوچک می شوند. این کیست ها باعث بزرگ شدن تخمدان ها می شود. در صورت عدم درمان می توانند باعث ناباروری شوند.

کیست فولیکول

کیست فولیکول در طول قاعدگی یک زن ، یک تخم در کیسه ای به نام فولیکول رشد می کند. اگر فولیکول باز نشد بزرگ و پر از مایع می شود.این مایع موجود در فولیکول می تواند کیست را در تخمدان تشکیل دهد. این نوع کیست ممکن است تا قطر 5 سانتیمتر رشد کند.

کیست لوتئوم

کیسه های فولیکول به طور معمول پس از آزاد شدن تخمک حل می شوند. اما اگر کیسه حل نشود و مایع اضافی در داخل کیسه ایجاد شود باعث می شود کیست لوتئوم شکل گیرد.

علائم کیست تخمدان

اغلب اوقات ، کیست تخمدان می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. اما علائم با رشد کیست به مرور ظاهر می شود که از علائم شایع آن درد لگن قبل یا در طول دوره قاعدگی می باشد.

از علائم کیست تخمدان می تواند موارد زیر باشد:

  • نفخ شک یا تورم
  • حرکات دردناک روده
  • درد لگن قبل یا در طول دوره قاعدگی
  • مقاربت دردناک
  • درد در قسمت تحتانی کمر
  • حساسیت پستان
  • تهوع و استفراغ

درد شدید لگن، تب، غش یا سرگیجه، تنفس سریع از علائم شدید کیست تخمدان هستند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، البته این علائم می تواند نشان دهنده پارگی کیست یا پیچ خوردگی تخمدان باشد. اگر زود درمان نشود باعث عواقب جدی می شود.

درمان کیست تخمدان

اگر کیست به خودی خود از بین نرود یا بزرگتر شود، ممکن است پزشک معالجه را برای کوچک کردن یا برداشتن کیست شروع کند. درمان کیست تخمدان با یکی از روش های لاپاروسکوپی، لاپاراتومی و یا قرص های ضد بارداری انجام می شود.

قرص های ضد بارداری

اگر به طور مکرر مبتلا به کیست تخمدان می شوید ، پزشک می تواند برای جلوگیری از تخمک گذاری و جلوگیری از ایجاد کیست های جدید از داروهای ضد بارداری استفاده می کند. داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

لاپاروسکوپی

اگر کیست کوچک باشد و از نتایج ازمایش تصویر برداری عدم سرطان را تشخیص دهد. پزشک می تواند برای برداشتن کیست لاپاروسکوپی انجام دهد. این روش یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد کرده و سپس با یک وسیله کوچک در شکم کیست را خارج میکند.

لاپاراتومی

اگر کیست بزرگ باشد ، پزشک می تواند از طریق برش بزرگ در شکم کیست را بر می دارد.آنها بیوپسی فوری انجام می دهند و اگر تشخیص دهد که کیست سرطانی است ممکن است یک هیسترکتومی برای از بین بردن تخمدان ها و رحم انجام میگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.