شفا مگ

چگونه کودک خود را تشویق کنیم

کودکان نیازمند تشویق و انگیزه هستند و می تواند محبت و تشویق را به راحتی درک کند،تشویق کودک یکی از بهترین راه تربیت می باشد و باعث انگیزه در کودک می شود.

چگونه کودک خود را تشویق کنیم

قطعا تنبیه بدنی، سرزنش کردن و خجالت دادن کودک نمی تواند در تربیت آن اثری داشته باشد و کودک را به راه های نادرستی می شاند و رفتار های بد را در کودکان یا نوجوانان تقویت می رسد.

یک رفتار خوب در کودکان باید مرتب تکرار شود تا برای کودک عادی شود. در برخی موارد کودک رفتار خوبی را تصادفی انجام می دهد و منتظر می شود تا عکس العمل والدین را ببیند.اگر شما با رفتارهای کودک به خوبی برخورد شود و رفتار درست او را تایید کنید، کودک در ان لحظه یاد می گیرد که چه رفتاری را باید تکرار کند تا مورد تشویق شما قرار بگیرد.

البته خلاف این موضوع نیز صادق است، اگر شما رفتار های بد کودک را نیز تایید کنید، باعث بدآموزی در کودک می شود. بر اساس نظرات روانشناسان هر رفتاری اگر به آن اهمیت داده شود ، تشویق شود می تواند آن را تقویت کند و دوباره تکرار می گردد. پس این نکته را حتما توجه داشته باشید که این تقویت کننده ها را متناسب با سن، جنس و موقعیت بکار ببرید.

یکی دیگر از راه های متناسب در تشویق کودک این است که همیشه رفتارهای خوب کودک را نزد دیگران به خصوص کودک و کسانی را که مورد احترام کودک هستند متذکر شوید و تشویق کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش عذرخواهی به کودکان


این مورد نقطه متقابلی هم دارد، سعی کنید رفتار های نادرست کودک را در محیط خانه و تنها به آن متذکر شوید و از کودک علت انجام آن کار را بپرسید، تا به تدریج در کودک رشد فکری ایجاد شود و بتواند رفتار های خودش را کنترل کند.

هر زمان که رفتار خوب و پسندیده کودک را تشویق کنید باعث می شود تا احساس خود ارزشمندی کند و به اعتماد به نفسش بیافزاید. همیشه با کودک خود به صحبت بپردازید و به کودک خود بگویید که چه رفتارهایی باعث می شود شما را خوشحال کند و از کودک خود چه انتظاراتی دارید.

به عنوان مثال به کودک خود بگویید خوشحال شدم زمانی که من با تلفن صحبت می کردم شما آرام بازی کردید و این باعث شد من خیلی خوشحال بشم. این گونه روش های تشویق کردن باعث تقویت روحیه کودک می شود.

دادن مسئولیت به کودک، پاسخ دادن به تلفن، تلفن کردن، اضافه کردن زمان بازی، مشاهده فیلم مورد علاقه، پارک رفتن می تواند از جمله کارهایی باشد که باعث تشویق کودک می شود.همچنین می توانید برای تشویق کودک از کلمات آفرین ، کار خوبی کردی، خوشحالم کردی، تو موجب افتخار من هستی استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.