شفا مگ

اطلاعات دارویی زاناکس

قرص زاناکس به شکل 0.5 و 1 میلی گرم یک داروی آرامبخش از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد که در موارد درمان کوتاه مدت اضطراب و اختلال ترس تجویز می شود

زاناکس

قرص زاناکس (Xanax) یک داروی آرامبخش آست که در موارد اضطراب، استرس و ترس مصرف می شود و بر روی اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد. این دارو به علت تاثیر بر روی ماده شیمیایی گابا در دسته داروهای بنزودیازپین ها طبقه بندی می شود و اثر آرامبخشی دارد، اما از زاناکس برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود و اعتیاد آور است.

زاناکس متابولیسم کبدی دارد و برای افرادی که مشکلات کبدی دارند منع مصرف دارد. زاناکس به شکل قرص 0.5 و 1 میلی گرم در دسترس است و مصرف زیاد زاناکس باعث عوارض ترک می شود.

زاناکس در دوران بارداری در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد و همچنین در دوران شیردهی به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب برساند.

مقدار مصرف زاناکس  0.25 میلی گرم ، 0.5 میلی گرم ، 1 میلی گرم ، 2 میلی گرم میباشد که این دوز ها بر اساس وضعیت بیماری ، تجویز پزشک بستگی دارد.

  1. زاناکس چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. هشدار در مصرف
  6. مصرف در بارداری
  7. مصرف در شیردهی

زاناکس چیست

قرص زاناکس نام دیگر داروی آلپرازولام می باشد که اثر آرامبخشی دارد و در دسته بنزودیازپین قرار گرفته است و از آن برای درمان اضطراب و اختلال پانیک و دلهره استفاده می شود. بیشتر از زاناکس برای درمان ترکیبی با داروهای دیگر تجویز می شود.

عملکرد بنزودیازپین ها این است که با افزایش تاثیرات ماده شیمیایی به نام گابا بر روی اعصاب تاثیر گذاشته و اثر آرامبخشی دارد.اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

زاناکس متابولیسم کبدی دارد و افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.قرص زاناکس در فرم 0.5 میلی گرم و 1 میلی گرم در دسترس است.

اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

موارد مصرف زاناکس

زاناکس برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب یا اضطراب افسردگی استفاده شود.همچنین برای درمان اختلال هراس نیز مورد استفاده میشود.زاناکس ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود.

نحوه مصرف زاناکس

  • میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی، سن بیمار و چگونگی واکنش به دارو تعیین می شود
  • .میزان مصرف ممکن است به تدریج بیشتر شود تا اینکه اثربخشی دارو مشخص شود.
  • برای کمتر شدن عوارض جانبی زاناکس بهتر است دستورات پزشک را دنبال کنید. 
  • این دارو ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود،به ویژه اگر برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف شده باشد.
  • مقدار مصرف زاناکس  0.25 میلی گرم ، 0.5 میلی گرم ، 1 میلی گرم ، 2 میلی گرم میباشد که این دوز ها بر اساس وضعیت بیماری ، تجویز پزشک بستگی دارد.

عوارض جانبی زاناکس

زمانی که زاناکس برای مدت زیادی مصرف می شود، ممکن است اثربخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی این دارو تغییر کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید.در زمان مصرف زاناکس خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در توانایی و میل جنسی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این علائم تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده زیرا مزیت های این دارو را بررسی کرده و مزیت های آن برای شما بیشتر از عوارض آن هستند. افراد بسیاری از داروی زاناکس بدون هیچ عارضه جانبی استفاده می کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خلقی و روحی، مانند توهم و فکر به خودکشی
  • لکنت زبان یا مشکل در تکلم
  • از دست دادن هماهنگی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل حافظه
  • زرد شدن چشم ها یا پوست

بروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم جوش های پوستی ، خارش ، التهاب ، سرگیجه ، مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.

زاناکس در گروه قرص های بنزودیازپین ها قرار دارد و از عوارض قرص های دسته بنزودیازپین ها این است که مصرف زیاد آن باعث اعتیاد به این داروها میشود و دلیل استفاده از این دارو برای درمان های کوتاه مدت عوارض اعتیاد آور آن است.

هشدار در مصرف زاناکس

اگر به داروهای دیگر گروه بنزودیازپین ها (مانند دیازپام و لورازپام ) حساسیت دارید، قبل از شروع مصرف این دارو حتما حساسیت دارویی خود را به پزشک اطلاع دهید. به علاوه لازم است هر گونه حساسیت دارویی دیگر را به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از شروع مصرف زاناکس سوابق پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار بیماری های تنفسی و ریوی، کبدی، کلیه هستید حتما به پزشکتان قبل از تجویز مشورت کنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).

مصرف زاناکس در بارداری

زاناکس در دسته D بارداری قرار دارد . مصرف زاناکس در بارداری ممکن است روی نوزاد به دنیا نیامده اثر بگذارد و باعث خطرات جدی شود. بهتر است برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زاناکس در شیردهی

زاناکس وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف زاناکس در دوره شیردهی توصیه نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.