شفا مگ

علت کیست گانگلیون چیست

کیست گانگلیون یا کیست مچ دست یکی از انواع غده های خوش خیم می باشد که درون آن دارای مایع ژله ای می باشد و در نواحی مچ دست، روی دست و در بعضی موارد روی زانو و پا رشد می کند.کیست گانگلیون یا کیست مچ دست یکی از انواع غده های خوش خیم می باشد که درون آن دارای مایع ژله ای می باشد و در نواحی مچ دست، روی دست و در بعضی موارد روی زانو و پا رشد می کند.کارشناسان به طور دقیق نمی دانند کیست گانگلیون چگونه تشکیل می شود، اما به نظر می رسد که استرس مفاصل ممکن است در ایجاد این کیست نقش داده باشد، زیرا کیست ها اغل در محل های استفاده بیش از حد یا تروما ایجاد می شوند. این کیست ممکن است به دنبال نشت مایع سینوویال از یک مفصل به ناحیه اطراف ایجاد شوند.

کیست گانگلیون
  1. علت کیست گانگلیون
  2. کیست گانگلیون چیست
  3. علائم کیست کانگلیون
  4. درمان کیست گانگلیون
  5. درمان خانگی کیست گانگلیون

علت کیست گانگلیون

علت کیست گانگلیون دقیق مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که علت آن می تواند بر اثر ضربه به بافت مفصل باشد که در نتیجه شکستن مفصل کیست کوچکی تشکیل می شود که سپس به یک توده بزرگ تبدیل می شود. محتمل ترین تئوری می تواند به نقص در کپسول مفصل یا غلاف تاندون اشاره کرد که به بافت مفصل اجازه می دهد بیرون بزند.در بعضی از موارد به دلیل فعالیت های شدید در برخی از ورزش ها نیز می تواند از علت این کیست باشد.

اکثر کیست های گانگلیون بدون درمان از بین می روند و برخی از آنها با وجود درمان دوباره ظاهر می شوند. ممکن است مدت زیادی طول بکشد، تا 12 تا 18 ماه ، تا ناپدید شود. اگر کیست که درد داشته باشد درمان نشود ، ممکن است عوارضی ایجاد شود. شایع ترین عارضه عفونت است . اگر کیست پر از باکتری شود، تبدیل به آبسه ای می شود که می تواند در داخل بدن ترکیده و منجر به مسمومیت خون شود.اغلب این کیست ها در پشت مچ دست ایجاد می شوند و پر از مایع هستند که می توانند به سرعت ظاهر شوند و بعد از مدتی تغییر اندازه دهند یا ناپدید شوند.

کیست گانگلیون چیست

کیست گانگلیون ( Ganglion Cyst ) یک نوع غده خوش خیم با مایع ژله ای که روی تاندون یا مفاصل مچ دست یا روی دست و در بعضی موارد روی زانو و پاها رشد می کند. شکل کیست گانگلیون گرد و به شکل تخم مرغ می باشد.

اندازه کیست گانگلیون در حد یک نخود می باشد و می تواند تا 2.5 سانتی متر رشد کند و در بعضی موارد با فشار بر نقاط عصبی باعث ایجاد درد می شود. غده اگر در قسمت هایی که مکان حرکتی هستند رشد کند باعث ایجاد مزاحمت در حرکت می شوند.

علائم کیست کانگلیون

از علائم مهم کیست کانگلیون می توان به برجستگی بر روی مچ دست و درد که در مراحل اولیه نمایان می شود اشاره کرد.البته این درد بیشتر زمانی اتفاق می افتد که این کیست بر روی ساعت یا مچ دست رشد کرده باشند.

از علائم دیگر کیست کانگلیون که می تواند در زمان بروز کیست مچ دست رخ دهند عبارتند از:

  • درد نوسانی در مچ دست
  • افزایش درد به هنگام حرکت مفاصل
  • تور
  • احساس خارش
  • ضعف یا بی حسی

درمان کیست گانگلیون

معمولا کیست گانگلیون اگر درد یا ناراحتی نداشته باشد،بدون درمان از بین می روند و برای مراقبت از آن باید از مچ بند یا بریس استفاده کنید و از حرکت زیاد دست و مچ خوداری کنید.

اگر کیست دارای درد باشد و تحرک شما را محدود کرده باشند،برای درمان معمولا پزشکان با یک سوزن مایع درون کیست را تخلیه می کنند.در بعضی موارد نیاز به جراحی دارد تا بتوانند کیست را بردارند که احتمال بازگشت کیست گانگلیون بعد از روش درمانی جراحی خیلی کم است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.