شفا مگ

تصلب شرایین: علائم، پیشگیری و راه درمان

تصلب شرایین یا گرفتگی عروق نوعی بیماری در رگ ها می باشد که باعث سخت و باریک شدن رگ می شود. این بیماری به طور آهسته رگها را مسدود می کند و باعث به خطر افتادن گردش خون می شوند.یکی از عوامل مهم در حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری های عروقی می تواند گرفتگی عروق باشد که یکی از بیشترین عامل های مرگ و میر در دنیای امروز شده است.

تصلب شرایین چیست
  1. عوامل تصلب شرایین
  2. علائم تصلب شرایین
  3. تشخیص تصلب شرایین
  4. پیشگیری از تصلب شرایین
  5. بیماری هایی عروقی
  6. درمان با تغییر شیوه زندگی
  7. درمان دارویی
  8. درمان با جراحی

عوامل ایجاد تصلب شرایین

اندوتلیوم یک لایه درون رگ می باشد که وظیفه نرم نگه داشتن رگ می باشد که خون به راحتی جریان پیدا کنند.اگر فشار خون بالا، کشیدن سیگار و کلسترول بالا باعث آسیب رساندن به اندوتلیم شود باعث ایجاد پلاک می شود و باعث می شود کلسترول های LDL وارد دیواره رگ شوند.

در این شرایط گلبول های سفید کلسترول را جذب می کنند و در طول زمان تجمع کلسترول و سلول ها به رسوب در رگ تبدیل می شود.پلاک ها باعث برآمدگی در دیواره رگ ها می شوند و با گرفتگی های بیشتر در رگ این برآمدگی ها بزرگتر می شوند و رگ را به طور کامل مسدود می کند. این گرفتگی ها باعث حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های دیگر می شود.

علائم تصلب شرایین

علائم تصلب شرایین به پلاک های تشکیل شده بستگی دارند و این پلاک ها خود انواع مختلفی دارند. برخی از این پلاک ها در دیواره رگ می مانند و بزرگ نمی شوند و باعث مسدود شدن جریان خون نمی شود ممکن است هیچ علائمی نشان ندهد.

نوع دیگری از این پلاک ها به آرامی در جریان خون رشد می کنند که دارای عوارض خطرناکی هستند که از علائم آن درد شدید قفسه سینه با فشار زیاد می باشد. نوع دیگری پلاک که خطرناکترین نوع تشکیل پلاک می باشد که باعث پاره شدن رگ ها می شوند و به لخته های خون اجازه حرکت در شریان را می دهند که باعث ایجاد سکته مغزی و یا حمله قلبی می شوند.

تشخیص تصلب شرایین

پزشک متخصص ابتدا سابقه پزشکی و خوانوادگی را بررسی می کند و همچنین معاینات فیزیکی را اندام می هد. سپس برای تشخیص دقیق تصلب شرایین آزمایشاتی را تجویز می کند.در روش بررسی فیزیکی پزشک به وسیله گوشی به صدای رگ گوش می دهد که این صدا مانند صدای سوت می باشد که نشان دهنده جریان خون ضعیف به علت تجمع پلاک در رگ می باشد.

برای تشخیص دقیقتر تصلب شرایین پزشک آزمایشاتی راتجویز می کند. این آزمایشات شامل آزمایش خون، نوار قلب، عکس از قفسه سینه، اکوکاردیوگرام، سی تی اسکن قلب، تست استرس یا تست ورزش و نژیوگرافی می باشد.

پیشگیری از تصلب شرایین

این بیماری از جمله بیماری هایی می باشد که می تواند به سرعت گسترش یابد و به مرحله پیشرفت برسد اما می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. مواردی که می تواند باعث پیشگیری از تصلب شرایین شود میتوان به مواردی همچون نکشیدن سیگار، کنترل کلسترول، کنترل فشار خون، کاهش وزن و چاقی، کنترل استرس، مصرف میوه و سبزیجات اشاره کرد.

مصرف بیش از اندازه الکل و نداشتن برنامه ورزشی می تواند باعث افزایش احتمال به تصلب شرایین شود و با سالم زندگی کردن می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید.

تصلب شرایین و بیماری هایی عروقی

پلاک ها باعث بوجود آمدن بیماری شریانهای کرونری، بیماری عروقی مغزی ، بیماری پریفرال می شوند.

بیماری شریانهای کرونری

در این بیماری پلاک ها و رسوبات باعث درد شدید قفسه سینه می شوند و یک پارگی ناگهانی باعث از کار افتادن ماهیچه قلب می شود و ایجاد سکته قلبی می شوند.

بیماری عروقی مغزی

پلاک ها و رسوباتی که در رگ های مغز پاره می شوند باعث سکته مغزی و آسیب دائمی به مغز می شود. همچنین مسدود شدن های گذرا نیز در رگهای مغز باعث نارسایی مغزی می شود که می تواند باعث ایجاد سکته مغزی می شود.

بیماری پریفرال

بیماری پریفرال یا باریک شدن عروق بیماری می باشد که با باریک شدن عروق در پاها باعث کم شدن جریان خون در این اندام ها می شود که باعث می شود در راه رفتن اختلال پیدا کرده و به تعویق افتادن بهبودی زخم ها می شود. اگر این بیماری به حالت پیشرفته برسد منجر به قطع عضو می گردد.


بیشتر بخوانید : درمان های خانگی تصلب شرایین


درمان با تغییر شیوه زندگی

زمانی رگ مسدود می شود می تواند با مصرف دارو و تغییر در شیوه زندگی باعث کاهش یا قطع تشکیل پلاک می شود.تغییر در شیوه زندگی می توانید به راحتی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده یا حتی آن را متوقف کنید.

این تغییران شامل رژیم غذایی سالم، ورزش و ترک سیگار می باشد که البته این تغییران باعث از بین رفتن مسدودیت رگها نمی شود می تواند خطر حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

درمان دارویی تصلب شرایین

داروهایی برای کلسترول بالا و فشار خون بالا می تواند تصلب شرایین را کاهش دهد و خطر حملات قلبی را پایین بیاورد. داروی استاتین می تواند به کنترل یا کاهش کلسترول کمک زیادی انجام دهد که با کاهش سطح کلسترول خون می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.
اما پزشک ممکن است داروهایی دیگری نیز تجویز می کنند که شامل:

  • داروی کاهش فشار خون
  • داروی کاهش سطح قند خون
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • پیشگیری از التهاب.

نکته مهم: نکته مهم این است که تمام داروها را به طور منظم باید مصرف کرد و به هیچ عنوان نباید مقدار یا دوز آن را تغییر یا کاهش ندهید. فقط پزشک بر اساس وضعیت بهبودی می تواند دوز مصرف را تغییر دهد.

درمان تصلب شرایین با جراحی

به غیر از دو روش دارویی و تغییر شیوه زندگی در زمان بسته شدن رگ ها پزشک متخصص ممکن است عمل جراحی را تجویز کند که در دو نوع عمل بای پس و آنژیوگرافی می باشد.

آنژیوگرافیو استنت گذاری

اتریزاسیون قلبی همراه با آنژیوگرافی یکی از رایجترین عمل های قلبی برای باز کردن عروق است. این عمل جراحی به وسیله یک لوله بسیار باریک که از رگ پا یا بازو وارد دگ شده و به وسیله مانیتور محل انسداد را پیدا کرده و با استنت گذاری باعث باز شدن رگ می شوند. استند گذاری درد را کاهش می دهد اما از سکته قلبی جلوگیری نمی کند.

عمل بای پس

این نوع جراحی به این شکل است که رگ سالمی را که معمولا از پا می باشد جدا کرده و جایگزین رگ مسدود شده می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.