شفا مگ

16 علت که باعث بی اختیاری ادرار می شوند

علت بی اختیاری ادرار متفاوت است و این علت ها باعث مشکلاتی در عضله ها و اسفنکترهای مجاری ادراری می شوند که منجر به از دست دادن غیر ارادی ادرار می شوند.بی اختیاری ادرار بیشتر در طول شب مخصوصا در کودکان رخ می دهد که ممکن است به دلایل مختلف مانند عفونت مجاری ادراری باشد. در ادامه با عوامل و علت های بی اختیاری ادرار می پردازیم.

16 علت که باعث بی اختیاری ادرار می شوند

1- بی اختیاری فوری مخصوصا در شب ممکن است به علت عفونت مجاری ادراری ، مواد محرک در مثانه، مشکلات روده ای، بیماری آلزایمر، سکته مغزی ، اسیب به سیستم های عصبی باشد.

2- یبوست و فشرده شدن روده راست به علت نزدیکی به مثانه باعث می شود که فشار زیادی به روی عصب های مثانه وارد شود و تکرر ادرار را ایجاد کند.

3- پیری عضلات مثانه در اثر افزایش سن باعث می شود ظرفیت مثانه کاهش پیدا کند و باعث افزایش فعالیت بیش از حد مثانه شود.

4- سندرم مثانه دردناک در اثر سیستیک بینابینی که یک بیماری مزمن است باعث بی اختیاری ادرار می شود

5- غذاها، نوشیدنی ها و داروها می توانند باعث ایجاد بی اختیاری ادرار شوند که با تغییر در سبک زندگی می توانید آن را درمان کنید. 

6- نوشیدن مقدار زیاد مایعات در زمان کوتاه باعث سرریز شدن ادرار می شود. همینطور مصرف کافئین نیز می تواند سبب ادرار ناگهانی شود.

7- نوشیدنی های گازدار، قهوه و شیرین کننده های مصنوعی، مرکبات و گوجه فرنگی می توانند باعث بی اختیاری ادرار شود.


بیشتر بخوانید : بی اختیاری ادرار چیست و چگونه درمان می شود


8- بارداری و زایمان به علت تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم نیز می تواند باعث بی اختیاری در ادرار شود

9- زنان در دوران یائسگی استروژن کمتری دارند و این هورمون در حفظ پوشش مثانه نقش مهمی دارند و با کاهش استروژین بافت ها وضعیت نامناسبی را پیدا می کنند و باعث بی اختیاری ادرار می شوند.

10- به دلیل نزدیک بودن مثانه و رحم ممکن است بعد از عمل جراحی برداشتن رحم ممکن است ماهیچه های حمایتی کف لگن آسیب ببیند و بی اختیاری ادرار ایجاد شود.

11- حذف پروستات می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

12- بزرگ شدن پروستات و همچنین سرطان پروستات در مردان نیز می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

13- سرطان مثانه و سنگ مثانه باعث بی اختیاری ادرار و سوزش هگام ادرار و خون در ادرار می شود.

14- کسانی که مبتلا به بیماری های عصبی یا نخائی مانند تومور مغزی، سکته مغزی و ام اس هستند ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوند.

15- عفونت های مکرر مجاری ادراری می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

16- البته عوامل دیگری مانند جوش و تاول، عفونت های پوستی ، مشکلات خواب، فعالیت کم جنسی، افسردگی می تواند باعث عدم کنترل مثانه شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.