شفا مگ

علائم بیماری های رایج رحم در زنان کدامند؟

بیماری های رحمی در زنان بسیار شایع می باشد و زنان می بایست علائم بیماری های رحم را بدانند تا در صورت داشتن هرگونه علائم سریعا برای درمان آن اقدام کنند.تشخیص به موقع بیماری های رحمی باعث می شود که درمان زودتر انجام شود و از عوارض جدی جلوگیری شود.در ادامه با علائم بیماری های رحمی در زنان آشنا شوید.

علائم بیماری های رایج رحم در زنان
  1. علائم تومورهای بدخیم
  2. علائم بیرون زدگی رحم
  3. علائم آندومتریوز
  4. علائم پولیپ رحم
  5. علائم سرطان رحم
  6. علائم چسبندگی رحم
  7. علائم چسبندگی لوله های رحمی
  8. علائم فیبروم رحم

علائم تومورهای بدخیم

تومورهای بدخیم دارای علائم خونریزی و ترشح غیر عادی رحم در زنان، بخصوص بعد از یائسگی می باشد و همچنین خونریزی زیاد هنگام عادت ماهانه میباشد. در زمان ابتلا به تومورهای بدخیم امکان درد در هنگام ادرار ، درد در زمان مقاربت جنسی و همچنین درد در ناحیه لگن دارد.

علائم بیرون زدگی رحم

بیرون زدگی رحم از بیماری های زنانه می باشد که رحم از جای طبیعی خود خارج وی شود و از واژن بیرون زده می شود. بیرون زدگی رحم دارای علائمی شامل:

  • درد مبهم در لگن
  • توده در جلو یا پشت مهبل بیرون می زند
  • کمردرد خفیف که با بلند شدن بدتر می شود
  • نشت ادرار در هنگام خنده
  • اشکال در اجابت مزاج
  • درد در هنگام مقاربت جنسی

علائم آندومتریوز

آندومتریوز نوعی اختلال که در آن بافت بافت مشابه پوشش آندومتر در نقاطی غیر معمول در قسمت پایین شکم ظاهر می شود و علائم آن درد در زمان مقاربت جنسی، لکه بینی قبل از عادت ماهیانه، خون در ادرار یا مدفوع، کمردرد و انقباض روده ای می باشد.

علائم پولیپ رحم

پولیپ رحمی زمانی ایجاد می شود که تعداد سلول های غدد دریافت زمینه های آندومتر زیاد شود و سطح آندومتر دچار برجستگی می شود.

پولیپ رحم دارای علائم درد در ناحیه عضلانی هنگام عادت ماهانه، خونریزی مختصر در فاصله بین قاعدگی ها، خونریزی فراوان هنگام قاعدگی و ترشحات مهبلی است.

علائم سرطان رحم

سرطان رحم از شایع ترین مشکلات تناسلی زنان می باشد اما با این حال میزان شیوع آن پنج برابر کمتر از سرطان دهانه رحم است و اغلب در زنان بیش از 50 سال اتفاق می افتد. از علائم بالینی سرطان رحم افزایش حجم رحم، خونریزی نامرتب مهبل زنانی که قاعدگیشان مرتب است و خنوریزی پس از یائسگی می باشد.

علائم چسبندگی رحم

زمانی که بافت اسکار بین دیواره داخلی رحم ایجاد شود، چسبندگی رحمی ایجاد می شود که این چسبندگی اغلب بعد از زخم در حفره رحم افتاق می افتد. از علائم چسبندگی رحم می توان به ناباروری، نامنظمی سیکل ماهانه، قطع ناگهانی سیکل های قاعدگی، درد دوره ای در ناحیه لگن و سقط های مکرر اشاره کرد و نیمی از زنانی که مبتلا به چسبندگی رحمی هستند از ناباروری رنج می برند.

علائم چسبندگی لوله های رحمی

کسانی که از ای یو دی استفاده کرده اند احتمال التهاب های لگنی و لوله های رحمی در آنان بیشتر خواهد شد و چسبندگی ها بیشتر دردهای غیر تشخیص شکمی است و اگر بیماری دچار اندومتریوز باشد دردها کاملا مشخص خواهد بود. در حقیقت چسبندگی لوله رحم هیچ علامت و نشانه خارجی قابل نمایش وجود ندارد که نشان دهد یک زن به چسبندگی لوله رحمی مبتلا شده است. در صورتی که زنی به مشکل لتهاب لگن دچار شده باشد به احتمال بسیار زیاد به مشکل چسبندگی لوله رحم نیز دچار شده است.

علائم فیبروم رحم

فیبروم رحم تومورهای خوش خیم هستند که از سلولهای عضله صاف و بافت پیوندی فیبر ساخته می شوند. علائم شایع فیبروم رحم خونریزی شدید و غیر عادی قاعدگی است.اگر فیبروم ها در نزدیکی لایه های داخل رحم باشند و یا در خونرسانی به لایه های داخلی رحم اختلال ایجاد کنند می تواند باعث قاعدگی سنگین شود.

فیبروم بسته به اندازه و محل ایجاد می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشند:

  • درد و فشار در لگن
  • تکرر ادرار
  • عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه
  • عفونت مجاری ادراری
  • یبوست
  • درد پاها و کمر
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.