شفا مگ

نکات اصولی برای تربیت فرزند پسر

تربیت فرزند پسر بسیار مهم و همینطور در اوایل راه بسیار سخت می باشد و باید با دقت بیشتری آنها را تربیت کرد زیرا فرزند پسر بیشتر از فرزند دختر شیطنت می کنند. پسرها شیطنت های بیشتر و کارهای خطرناک تری انجام می دهند و باید برای تربیت آنها وقت بیشتری گذاشت تا بتوانید پسری موفق و با اعتماد به نفس و همینطور مرد تربیت کنید. در ادامه با نکاتی آشنا میشوید که می تواند در تربیت فرزندان پسر بسیار موثر باشد.

نکات اصولی برای تربیت فرزند پسر

1- اجازه بدهید بچگی کند

پسر ها بیشتر از دختران شیطنت می کنند و گاهی باعث می شوند وسایل خانه خراب شوند و حتی در بعضی موارد کارهای خطرناک انجام می دهند. سعی کنید بچگی را از پسرتان نگیرید و بگذارید دنیای اطراف خود را بشناسد. اما با وجود این مواظب کارهایی که خطرناک است باشید.

2- به پسرتان فروتنی را آموزش دهید

هرگز سعی نکنید پسر خود را بیش از حد مغرور و از خود راضی تربیت کنید، زیرا اعتماد به نفس زیاد باعث می شود در آینده به مشکل بخورد. اما خیلی هم سعی نکنید اعتماد به نفس را از پسر خود بگیرید. بهترین حالت برای این کار کمک از مشاور می باشد که بتوانید در زمان تربیت غرور و شخصیت پسرتان را حفظ کنید.

3- به هدایای پسرتان اهمیت بدهید

ممکن است پسرتان بخواهد برای شما هدیه ای تهیه کند و برای خوشحال کردن به شما بدهد. این هدیه حتی ممکن است یک کاردستی زیبا و یا یک میوه باشد. سعی کنید از هدیه ای که به شما می دهد احساس خوشحالی کنید تا روحیه پسرتان بالا برود.

4- مادران به پدران احترام بگذارند

اگر به عنوان یک مادر می خواهید در تربیت پسر خود نقش مهمی داشته باشید باید سعی کنید در خانه ای که زندگی می کنید به احترام گذاشتن به پدر پسرتان اهمیت بدهید تا پسر هم یاد بگیرد.پسران زمانی که محبت و احترام در والدین را می بینند در آینده روحیه و اخلاق بهتری خواهند داشت.

5- غذا خوردن پشت میز را بیاموزید

از همان سن پایین درست غذا خوردن پشت میز را به او بیاموزید. باید آداب تشکر، درخواست، غذاخوردن و بلند شدن از پشت میز را به او بیاموزید. این کار بسیار دشوار است زیرا پسرها سرسخت هستند، اما با تکرار و گذشت زمان می توانید از عهده این کار بر بیایید. این برای آینده فرزندتان بسیار مهم است.

6- طرز رفتار صحیح با زنان را به پسرتان بیاموزید

رفتار صحیح با زنان را از همان نوجوانی به پسر خود بیاموزید. احترام به زنان و نحوه برخورد صحیح و درک درست از نیازهای زن داشتن را از سن پایین و به طور مرتب و پیگیر به پسر خود بیاموزید تا هنگام بزرگسالی بهترین رفتار را با همسر یا نامزد خود داشته باشد.

7- اگر احتیاج به گریه کردن داشت بگذارید گریه کند

بعضی از والدین به پسر خود اجازه گریه کردن نمی دهند و به آن می گویند مرد که گریه نمی کند.. این یک اشتباه بزرگ است، زیرا پسرها هم مانند دختران احساس ناراحتی و غمگینی دارند و اگر بتوانند به راحتی گریه کنند می توانند احساسات خود را به راحتی بروز دهند.

8- به پسر خود کارهای خانه را بیاموزید

پسرها هم باید مراقبت از خود را بیاموزند. باید بدانند وقتی در خانه تنها هستند، چطور از عهده کارهایشان بر بیایند. باید به او تمیز کردن خانه، پختن غذا و انجام کارهای شخصی و بهداشتی را بیاموزید.

9- سعی کنید که پسران شما را به خود علاقمند کنند

پسرها برخی از کارها همچون شانه کردن موهای مادر را بسیار دوست دارند. شاید پسر کوچک شما خیلی سفت موهایتان را شانه کند و سرتان درد بگیرد یا موهای زیادی را از موی شما بکشد اما به او با عشق اجازه این کار را بدهید تا بتواند در آینده شما را شیفته خود کند.

10- به پسر خود یاد دهید غذاهای سالم بخورد

پسرها رشد سریعی دارند و باید تغذیه درستی داشته باشند تا بدن سالم و قوی پیدا کنند. تا حد امکان برای پسر خود غذاها مقوی و سرشار از ویتامین و پروتئین تهیه کنید.سعی کنید به آن بیاموزید تا از مواد غذایی مضر برای بدن تا حد امکان دوری کند.

11- از پسر خود تعریف کنید

پسران عاشق تعریف کردن از آنها می باشند و می تواند به آنها اعتماد به نفس زیادی بدهد. البته تعریف های بیهوده اشتباه است.زمانی که در پسر خود شجاعت ، از خود گذشتگی، مهربانی ، صداقت یا سخت کوشی می بینید از آن تعریف کنید تا باعث تقویت افکار او شود و تمایل به تکرار آن را داشته باشد.

12- نقش پدر در تربیت پسر بسیار مهم است

برای اینکه پسرتان با همه موقعیت ها و مسایل مردانه آشنا بشود، بخشی از بار تربیت او را به پدرش بسپارید. پدرها درس های مهمی می توانند به پسران خود بیاموزند.

13- با پسر خود صادق باشید

گاهی در زندگی مشکلاتی وجود دارد که نمی توان از دیگران مخفی کرد. پسر شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. با فرزند خود صادق باشید و اگر مشکلی هست او را نیز در اندازه درکش در جریان بگذارید.

14- به پسر خود آزادی بدهید

مفهوم آزادی به این معنی است که پسر بتواند بازی کند ، بدود و سوال بپرسد و بتواند برای خواسته های خودش تلاش کند.

15- به پسر خود شهامت حرف زدن بدهید

جامعه اصولا به پسرها اجازه نمی دهد تا احساسات خود را بیان کند. اما اگر مساله ای باعث آزار فرزند شما شد به او این شهامت را بدهید تا بتواند آزادانه حرف هایش را به شما بگوید. بیان احساسات به هیچ عنوان رفتاری زنانه نیست. این موهبت را از پسر خود نگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.