شفا مگ

تاثیر هوای آلوده بر سلامت مادران باردار و جنین

بر اساس تحقیقات انجام شده مادران باردار که زندگی در شهر های آلوده را تجربه می کنند، باعث می شود روزان هوای آلوده زیادی را تنفس کنند و این آلودگی هوا می توانند به اندازه سیگار کشیدن بر سلامت جنین تاثیر بگذارد و عوارض هایی را بر سیستم تنفسی جنین بگذارد.ابتلا به اختلالات تنفسی مانند آسم در نوزادان به خاطر استنشاق هوای آلوده توسط مادران آنها، به دلیل ایجاد اختلال در سیستم تنفسی در دوران جنینی، وجود خواهد داشت.

تاثیر هوای آلوده بر سلامت مادران باردار و جنین

زنان باردار از افراد در معرض خطر هستند و بهتر است نسبت به این آلودگی ها هشیار باشند. نوع آلاینده ها در شهرهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و بهتر است مادر باردار نسبت به آلاینده های هوا در محل زندگی خود آگاه باشد و با توجه به گزارش های هواشناسی و مرکز کنترل کیفیت هوا در زمان افزایش میزان آلاینده ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود و کودک انجام دهد.

هوای آلوده سبب سقط جنین می شود

بر اساس تحقیقات گاز مونوكسید كربن و سرب موجود در هوا در سه ماهه اول بارداری برای مادر بسیار خطرناك است زیرا رابطه مستقیمی با سقط جنین دارد.

هوای آلوده خطرناک تر از بارداری پرخطر

برخی از بارداری ها به صورت خطرناک است و در این نوع بارداری جنین به خوبی رشد نمی كند، مادران دارای این نوع بارداری باید توجه داشته باشند كه به هیچ وجه در هوای آلوده تردد نكنند، زیرا این موضوع سبب سقط جنینشان خواهد شد علاوه بر آن آلودگی هوا سبب زایمان زودرس هم می شود.

مونوکسید کربن نارسایی قلب را افزایش می دهد

زنان باردار باید از مواجه با هوای كثیف و قرار گرفتن طولانی مدت در آن هوا خودداری كنند، زیرا مواجه با هوای آلوده و سرشار از سرب و مونوكسید كربن احتمال بروز نارسایی های قلبی را در آنها افزایش می دهد و همچین سبب بروز ناهنجاری های اندامی در جنین می شود .

کمبود وزن هنگام تولد

معمولا وزن نوزاد در هفته ی ۳۸ تا ۴۰ باید به ۲٫۷ تا ۴ کیلوگرم برسد. نوزادانی که وزن شان کم تر از این مقدار است (کمتر از حدود ۲ کیلوگرم) کمبود وزن دارند. به عنوان مثال بر اثر آمارهای موجود به طور متوسط از هر ۱۲ کودک در ایالات متحده، یک کودک کم وزن به دنیا می آید. البته شاید این امر دلایل زیادی داشته باشد، اما اصلی ترین دلیل آن قرارگرفتن در معرض آلودگی هواست.


بیشتر بخوانید: کارهای ممنوعه در دوران بارداری


توصیه هایی در مقابل آلودگی هوا

از این رو به مادران باردار، مخصوصا در 3 ماهه دوم بارداری توصیه می شود که تا می توانند در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

اگر امکان زندگی در شهری با هوای پاک تر برای آنها وجود دارد، حتما این کار را بکنند.

  • در روزهای آلوده در و پنجره های خانه را ببندند.
  • از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
  • هنگام خروج از منزل از ماسک های فیلتردار کمک بگیرند.
  • در منزل از دستگاه های تصفیه هوا، به خصوص در اتاق خواب استفاده کنند.
  • در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، از هر نوع فعالیت ورزشی شدید داخل و خارج از خانه پرهیز کنید.
  • میوه و سبزی تازه بیشتری در طول روز بخورند تا سموم واردشده احتمالی از بدنشان دفع بشود.
  • مصرف شیر روزانه که دفع کننده سموم از بدن است را هم فراموش نکنند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.